2015-2017 arkisto

  • Responsia Quality Solutions Ky
    Yrittäjä: Niina Suuronen Toimiala: Laadun ja yritysvastuun asiantuntija Kotisivut: www.responsia.fi
  • Valokuvan merkitys liiketoiminnassa
    OK#Kasvuverkosto-hankkeen ydinryhmä kokoontui Studio Salaman isännöimään tapaamiseen 17.1.2017. Studio Salama on toiminut Iissä viiden ja puolen vuoden ajan Kärkkäisentiloissa ja nykyisessä tilassaan reilun vuoden verran. Nykyinen liikepaikka on Juhon mielestä hyvä mutta samalla liiketilana hieman hankala studiokuvauksia ajatellen. Kuvia saadaan nykyään…
  • Viennin ensiaskeleet – mitä ulkomaankaupan käynnistäminen vaatii
    Koillismaan ydinryhmän tapaamisessa Kuusamossa 1.12.2016 Jukka Mursu esitteli Kero Hirsitalojen toimintaa ja sen tuotetta, joka on muoviton hirsitalo. Hän kertoi yrityksen historian ja kehityskulun tähän päivään. Suurena ajankohtaisena muutoksena ja suurena kehitysharppauksena yrityksellä on laajemman vientitoiminnan aloittaminen. Yritys on solminut puitesopimuksen Ruotsin…
  • Facebookin hyödyntäminen mikroyrityksessä
    Lea Aalto esitteli isäntäyritys Kulta-Aallon, jossa hän on toiminut yrittäjänä vuodesta 1982. Pikku verstaasta kasvoi yritys joka työllistää yrittäjäpariskunnan lisäksi satunnaisesti myös kesä- ja kiirepulaisia. Iin keskustan tiloissa yritys on toiminut 10 vuotta. Lea on koulutettu kultaseppä ja Matti kellopuolen osaaja.…
  • Teemapohjainen elämyspalvelutoiminta
    Oulujokivarren mikroyritysten ydinryhmä kokoontui 23. tammikuuta Los Coyotes Ranchin kutsumana tapaamiseen, jonka teemana oli Teemapohjainen elämyspalvelutoiminta. Teemoittamiselle pyritään vastaamaan erottautumalla kilpailuun ja luomaan asiakkaille mieleenpainuva elämys, joka saada heidät palaamaan ja jakamaan asiakaskokemuksiaan. Sen tarkoitus on synnyttää paikka, jonka jokainen kohde ja…
  • Tuotevalikoiman fokusoinnilla kasvuun – tuoteportfolion kriteerit
    LAromit Oy aloitti toimintansa Luonnon Aromit, Aino-Liisa Lukkari - toiminimellä Sotkamossa 1980-luvun lopulla. Aino-Liisa oli Anni-Inkerin äiti. Äidin kuoleman jälkeen Anni-Inkeri alkoi jatkaa yrityksen toimintaa ja yritys muutti Pudasjärvelle syksyllä 2014. Yrityksen tuotanto alkoi keittojuureksista (kuvassa). Kuivatuksessa tuote kuivaa 10…
  • Kuvan merkitys yrityksen imagoon
    Oulujokivarren mikroyritysten ydinryhmä kokoontui 8. oulukuuta Vaalan kuvan ja kodinkoneen kutsumana tapaamiseen, jonka teemana oli Kuvan merkitys yrityksen imagoon. Digitaalisuus on nostanut kuvan merkityksen uudelle tasolle. Kuvien määrä ja merkitys on jatkuvassa kasvussa. Olemme päivittäin keskellä visuaalisia viestejä, joita selaamme ruuduilta ja…
  • Miten liiketoiminnan laajentaminen onnistui?
    Rannikon Tarvike Oy on perustettu joulukuussa 2012 ja sen toimialana oli moottoriajoneuvojen osien ja varusteiden vähittäiskauppa. Yrittäjä Aki Perkiömäki tuli vuoden 2015 lopussa siihen tulokseen, että aika on kypsä yrityksen liiketoimintamallin kehittämiselle. Tämän jälkeen asiat lähtivät etenemään nopeasti. Nyt keväällä…
  • Voiko ruotsalaisille myydä ihan mitä vain?
    Kulkukoira on perustettu yrittäjä Teemu Pehkosen mukaan vahingossa Pattijoella autotalissa vuonna 2006. Uusi halli Pyhäjoelle rakennettiin v 2010. Yritys on keskittynyt kuluttaja-asiakkaille suunnattuihin koirankuljetustuotteiden valmistukseen, maahantuontiin ja jälleenmyytiin. Suomessa on tällä hetkellä noin 500 000 rekisteröityä rotukoiraa. Teemu in todennut, että…
  • Johdatko yritystäsi edestä vai takaa?
    Niin isoille kuin pienillekin yrityksille on tärkeää, että yrittäjä/johto sekä henkilöstö kykenevät soutamaan kirkkovenettä samaan suuntaan. Yhteisenä tavoitteena pitää olla yrityksen toiminnan jatkuva kehittäminen. Henkilöstöjohtaminen on työkalu, jolla luotsataan yritys kohti märänpäänä olevaa satamaa. Hyvällä johtamisella on mahdollista ennaltaehkäistä eri…
  • Miten kehittää yritystä tulevaisuuden haasteisiin?
    Luonto- ja Eräpalvelu KAIRA tuottaa metsästäjille eräpalvelua (Eräkaira) lähes kaikille Suomessa luvallisille riistalajeille. Yritys myös vuokraa tunnelmallista kokous- ja eräkämppä Haukilampea Kajaanissa niin juhliin kuin erä- ja luontopalveluihin. Paikalla löytyy savusauna, mahdollisuus samoilla luontopolkuja ja kalastaa. Kokoustilat löytyvät n.50 henkilölle.…
  • Miten kirkastaa yrityksen brändiä?
    Ruukki Forest Oy on vuonna 2010 perustettu yritys, jonka päätuote on pakattu rutikuiva polttopuu. Pakkauksen tilavuus on 20 litraa (L 300) ja paino keskimäärin 8 kg. Pakkaus on varustettu kantokahvalla. Yritys valmistaa myös kuorittuja paaluja hedelmä- ja viinitarhoille sekä aitapaaluja kotieläintarhoihin.…
  • Menekinedistäminen
    Menekin edistämisellä pyritään yksinkertaisesti aikaansaamaan kysyntää mahdollisessa asiakaskunnassa. Sopivia kanavia menekin edistämiseen ovat muun muassa messut, tapahtumamarkkinointi ja myymälämainonta. Messut tarjoavat näkyvyyttä, mutta hyödyllisempää yritykselle on messujen aikana tapahtuneet keskustelut potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Menekin edistämisen syitä voivat olla uuden tuotteen…
  • Mistä ja miten lisää asiakkaita?
    Uusien asiakkaiden hankinta nousee yrityksissä ajoittain esille. Jaanan mukaan niinkin pienellä paikkakunnalla kuin Pyhäjoella ei ole itsestään selvää, että edes paikkakunnan yrittäjät puhumattakaan kuluttajista tuntisivat alueen yritysten tarjoamat palvelut. Mainostoimisto IdeJaana tuottaa graafista suunnittelua sekä kopio- ja tulostuspalveluita. Jaana Pehkonen…
  • Yrityksen turvallisuus
    Mitä mikroyrittäjän pitää huomioida turvallisuusasioissa ja tietävätkö yrittäjät toimintaan liittyvät turvallisuusriskit? Onko ”turvallisuus” lukuisine kortteineen vain kouluttajien keino rahastaa yrityksiä? Yrittäjä Raine Niinimaa esitteli lyhyesti Ruukin Turvallisuuspalvelut, joka on Pohjois-Pohjanmaalta käsin toimiva turvallisuusalan yritys.  Yritys järjestää turvallisuuskorttikoulutuksia yrityksille ja yhteisöille.…
  • Miten pienikin voi olla iso?
    Miten mikroyritys voi verkostoitumalla kasvaa ”isoksi”. Usein kuulee sanottavan, ettei yrityksellä ole käytettävissä rahaa tai resursseja. Tämä on asia, joka ei pidä paikkaansa. Todellisuudessa yrittäjän pitää tietää mitä yritys tarvitsee, ja etsiä toteuttamiseen sopivat ratkaisut. Verkostoituminen tarjoaa mikroyrittäjälle loputtomasti erilaisia…
  • Mikroyrittäjän Jaakobin painia – isontaako toimintaa vai ei?
    Rakennusten kunnossapito on edelleen voimakkaassa kasvussa. Rakennusten teknisen käyttöiän saavuttaminen vaatii kiinteistöjen omistajilta kunnossapidon suunnitelmallisuutta. Korjausrakentamisen suunnitteluun ja kustannuksiin on voimakkaasti vaikuttanut vuoden 2016 alusta voimaan tullut asbestilaki. Laki velvoittaa kartoittamaan rakennuksen asbestitilanteen aina ennen töiden aloittamista. Määräys koskee kaikkia…
  • Kievaritoiminnan käynnistäminen
    ”Miten vanha kievariperinne sopisi nykyaikaan”? Tätä kysymystä on viime aikoina pohtinut yrittäjä Marko Niinimaa. Ydinvoimahankeen innoittaman Niinimaa on hankkinut omistukseensa Pohjolan työlaitoksen entiset tilat. Tiloissa toimii viime syksynä uudelleen avattu SPR:n vastaanottokeskus. Kievaritoimintaa on suunniteltu työlaitoksen talousrakennuksena toimineeseen 550 m2…
  • Monipuolinen liiketoiminta – pysyykö mopo käsissä?
    Monipuolinen = sekava? Monipuolinen = tehdään monenlaista mutta ei mitään kunnolla? Miksi monipuolisuutta: mahdollisuus tarjota asiakkaalle laajempi tuotevalikoima / kattavampi palvelukokonaisuus? Miksi monipuolisuutta: tuotteiden / palvelujen erilaisten sesonkien yhteensovituksella saavutetaan tasaisempi toiminta ympäri vuoden? Miten monipuolistua: itse tekemällä vai alihankkijoita…
  • Suomalaisyritysten näkyvyys – mitä voitaisiin vielä tehdä paremmin?
    Suomessa yritysten välinen kaupankäynti perustuu usein jo olemassa oleviin liikesuhteisiin, ei tarvitse välttämättä opiskella myyntiä ja markkinointia uusien asiakkaiden hankkimisen näkökulmasta. Ulkomailla yritys on kuitenkin täysin tuntematon ja sen pitää luoda luottamus asiakkaisiin. Kokemus suomalaisista tuotteista ja tuottajista puuttuu, se…
  • Mikroyrittäjän B2B -markkinointi – miten tavoittaa kohdeyritykset?
    B2B markkinointi poikkeaa kuluttajamarkkinoinnista siten, että kohdenryhmä on yleensä pienempi kuin kuluttajamarkkinoinnissa ja  usein ostoprosessiin osallistuu yhtä useampi henkilö, mikä tekee  ostoprosessista myös pitkäkestoisemman. Toisaalta B2B -kaupat ovat usein myös kuluttajakauppoja suurempia, sillä yritykset tähtäävät pitkäaikaisiin ja suuriin kauppoihin ja sopimussuhteisiin. Mikroyrityksen…
  • Video > 10 000 sanaa?
    Videoiden merkitys yhteydenpidossa ja viestinnässä lisääntyy koko ajan. Esittely- ja tuotevideo viestii varsinaisen asian lisäksi myös esim. yrityksen toimintaperiaatteista ja tyylistä. Videoneuvottelu mahdollistaa tiiviimmän yhteydenpidon ja säästää aikaa. Livevideo sopii hyvin laajemmalle ryhmälle kohdennettavaan viestintään, esim. yrityksen tiedotustilaisuus eri paikkakunnilla…
  • Ideasta tuotteeksi
    Ideasta tuotteeksi – tee tuote ja ala myymään – rakenna brändi pitkäjänteisesti Käytännössä mikroyrityksen on lähes pakko erikoistua ja erilaistua pärjätäkseen markkinoilla. Tuotteella pitää olla selkeä tarkoitus eli mihin tarpeeseen tuote vastaa. Hyvä tuote pohjautuu omaan ajatukseen. Mikroyrityksen ei kannata…
  • Digitalisaatio muuttaa ostokäyttäytymistä 
    Digitalisaatio haastaa yrityksen myyntikulttuurin. Kolmasosa autoista ostetaan autoa näkemättä ja jo yli 80 % ostajista tutkii ja vertailee (käyttää esim. googlea tai somea palveluntarjoajien vertailussa) ennen ensimmäistä kontaktia palvelun tarjoajaan. Siten jopa 64 % potentiaalista asiakkaista menetetään jo ennen ensimmäistä kohtaamista.…
  • Mikroyritysten mahdollisuudet julkisissa hankinnoissa
    Palvelujen ja tavaroiden hankinta on kaksi täysin eri maailmaa, Pirjo Rahkonen PTT Consult Puhdistus- ja toimitilapalvelujen suunnittelutoimistosta muistuttaa. Palvelu tuotetaan ja kulutetaan samanaikaisesti, hän sanoo. Pirjo Rahkosella on vahva kokemus julkisista hankinnoista sekä kilpailuttajan että toimittajan näkökulmasta. Hänen yrityksensä asiakkaat ovat…
  • Mikroyritysten mahdollisuudet suurhankkeissa
    Mikroyritys pystyy tarjoamaan joustavaa erityisosaamista myös suurelle kumppanille. ”Mikäli on tarjottavaa, pitää olla rohkea ja ottaa kontakti suureen toimijaan. Ei kannata yksinyrittäjänkään etukäteen päättää, ettei yhteistyö suuryrityksen kanssa olisi mahdollista.” Yhteistyöllä pystytään saavuttamaan leveämmät hartiat. Yksi alueemme suurhankkeista on Pyhäsalmen…
  • Uudet palvelut ja yritysverkostot Hanhikiveä silmälläpitäen
    Raahessa kokoontuneet ydinryhmän yrittäjät pohtivat työpajassa ”Millaisia eri liiketoimintapotentiaaleja mahdollistaa ostovoiman kasvu 8.000 henkilöllä Raahen seutukunnan alueella?” Yksinkertaistettuna kysymys tarkoittaa, miten Hanhikiven ympäristössä tehdään rahaa ja konkreettisesta liiketoimintaa. Mitä erityisesti mikroyritykset voivat tehdä yhdessä? Totuushan on, että ihmisten pitää syödä;…
  • Mikroyritykselle työllistäminen voi olla sekä mahdollisuus että haaste
    Hallituksen tavoitteena on työllisten määrän vahvistuminen 110 000 henkilöllä vaalikauden aikana. Myös byrokratiaan purkutalkoot ovat käynnissä. Ovatko hallituksen toimet oikean suuntaisia? Alkavatko ne todella näkyä myös mikroyritysten mahdollisuutena työllistää? Mikroyritysten (työllistävät alle 10 henkilöä) on taantumasta huolimatta ollut vaikea löytää…
  • Osaavan työvoiman saaminen
    Osaavan työvoiman löytäminen voi olla este mikroyrityksen kasvulle, esim. ammattitaitoisista koneistajista on pula. Mikroyritykselle uuden työntekijän palkkaaminen on merkittävästi suurempi riski kuin isommalle yritykselle - käytännössä ei ole varaa epäonnistua rekrytoinnissa. ”Yrityksellä on hirveä kynnys ottaa se ensimmäinen työntekijä” Mikroyritykseen…
  • Sisäinen yrittäjyys
    Sisäinen yrittäjyys on kyseessä, kun henkilö on palkkatyöntekijänä. Yrityksen omistajan katsotaan omaavan ulkoista yrittäjyyttä. Sisäisen yrittäjyyden ominaisuuksina voidaan pitää innovatiivisuutta ja luovuutta, pitkän aikavälin vastuuta, tavoitteellisuutta, itsenäisyyttä, mahdollisuuksia, havainnointia sekä visiointia. Sisäistä yrittäjää kutsutaan usein visionääriksi. Yrityksessä, jossa asiakkaan kohtaaminen…
  • Henkilöstön sitouttaminen ja aktiivinen myynti
    Omistusjärjestely on ollut tehokas ja kokonaisvaltainen ratkaisu, jolla voidaan saavuttaa omistuksen ja vastuun jakamisen lisäksi osaamisen keskittymistä ja vahvistumista. Onnistuneet osaamisalueet sekä vastuun ja vallan jakaminen ovat keskeisiä tekijöitä jaetun omistuksen järjestelmässä. ”Ihminen on pitkässä juoksussa tuottava vain silloin, kun…
  • Miksi mukaan ydinryhmään?
    Raahen alueen ydinryhmän toiminta käynnistettiin marraskuussa 2015. Ensimmäisessä kokoontumisessa koottiin ajatuksia mukaan lähtemisen syistä ja toimintaan kohdistuvista odotuksista. Himo oppia uutta on ollut kova, nytkin haen uusia vinkkejä yritystoimintaan. Yrittäjiä kiinnostavat kaikki vinkit. Olen utelias uuteen ja yhteistyön tekemiseen. Asioita…
  • Visuaalinen markkinointi ja yrityksen imagon hallinta
    Pienikin yritys joutuu usein jo toiminnan alkuvaiheessa päättämään, mitä värejä ja minkälaisia logoja viestinnässä käytetään. Värien merkitys visuaalisessa markkinoinnissa tulee esille mm. liikemerkkien ja logojen kautta. Usein ilme näkyy kokonaisvaltaisesti mm. ikkunoissa ja henkilöstön asuissa. ”Kaikki mikä näkyy asiakkaalle, on…
  • Osuuskunta yrittämisen muotona
    Yksi yrittämisen malli on osuuskunnassa toimiminen. Suomessa työosuuskuntamalleja ei vielä paljon ole, mutta ulkomailla on kokemusta ja tietoa mallin toimivuudesta, työhyvinvoinnista, työmotivaatiosta ja tuloksellisuudesta. ”Osuuskunta on olemassa jäseniään varten. Se on sekä yritys että yhteisö” Osuuskunnassa toimimisen vahvuus on se,…
  • Byrokratia ja säädökset mikroyritysten näkökulmasta
    Lainsäädäntö aiheuttaa byrokratiaa. Byrokratiaa synnyttää se, että perustuslain suojaamia perusoikeuksia laajennetaan koko ajan laajemmaksi vaikka perusoikeus on tulkintakysymys. Muihin maihin verrattuna Suomi toteuttaa EU-lainsäädäntöä ns. ”piirua myöten”. Ehkä muualla osataan soveltaa väljempää toimintatapaa? Mikroyritysten byrokratiaa lisäävät myös erilaiset tarkastus- ja…
  • Sosiaalisen median hyödyntäminen mikroyrityksen markkinoinnissa
    Some on ihan eri maailma kuin nettisivut; nettisivuilla esitellään ’julkisivu’ ja somessa ’takahuone’ ”Mitä siellä teidän suljettujen ovien takana tapahtuu” Puolivalmis teksti toimii usein valmiiksi hiottua tekstiä paremmin somessa (aitous ja persoonallisuus esim. murteet). Kerro somessa mitä yrityksesi tekee ja…
  • Monialaisuus yrityksen vahvuutena ja rakenteellisten esteiden poistaminen
    Monialayrittäjyyden haasteena ovat poikkeavuudet alv-menettelyjen osalta. Toiminnan vastuuvakuutukset tulevat kalliiksi monialaiselle yritykselle, koska kullekin toimialalle on määritelty tietty minimivolyymi, jonka mukaan vakuutus lasketaan, vaikka toiminta olisi minimiä vähäisempää. Lupa- ja tarkastusviranomaiset kannattaa pyytää paikalle jo uuden toiminnan/ muutoksen ideointivaiheessa. ”Verottajalta…
  • Yrittäjän fyysinen työhyvinvointi ja ergonomia
    Yrittäjä on alttiina sille, että palautumista ei tapahdu riittävästi ja koko ajan on pieni stressi päällä. Siksi tuleekin kiinnittää enemmän huomiota palautumiseen ja löydettävä paikkoja irrottautua. Lyhytaikainen stressi voi vaikuttaa myös positiivisesti motivoiden. Pitkäaikaisena stressi passivoi ja sairastuttaa. Stressi vaikuttaa…
  • Taloushallinnon hyödyntäminen yrityksen kasvussa
     Taloushallintoasiat eivät välttämättä kiinnosta mikroyrittäjää samalla lailla kuin varsinainen ydintoiminta. Taloushallinnon huono hoitaminen aiheuttaa lisäkustannuksia ja esimerkiksi hoitamattomat veroasiat johtavat ennakkoperintärekisteristä poistamiseen, mikä estää liiketoiminnan jatkumisen. Taloushallinnon ulkoistaminen voi usein tulla yrittäjälle edullisemmaksi taloushallinnon tehostuessa. Tehostumista voi tapahtua esim. kirjanpidossa,…
  • Lisää tuottavuutta ja tulosta työhyvinvoinnilla
    Mikroyrityksenkin toiminnan kannalta on keskeistä, miten yrittäjän itse jaksaa. Yrittämisessä keskeinen piirre on, että siinä on mahdollisuus itse vaikuttaa työn sisältöön ja työn tekemisen tapoihin. Se luo sisäistä motivaatiota. Yrittäjän on hyvä muistaa, ettei innostuksella tule polttaa itseään loppuun. Imu…
  • Verkkokauppa
    Verkkokaupan käytön haasteet jakaantuvat yrityksen sisäisiin ja ulkopuolisiin haasteisiin. Verkkokaupan voi saada nopeasti käyttöön eikä sen käytössä tarvitse olla erityistä atk-osaamista silloin, kun hankkii verkkokauppa-alustan verkkokauppatoimittajilta ns. avaimet käteen palveluna. Verkkokauppa tuo mahdollisuuksia, mutta aiheuttaa myös lisätyötä On päätettävä, kuka…