Vierasblogi: NO ….. MIKS EI?

Vähittäistäiskauppaa ei kannata tukea yritystuilla, koska se ”vääristää kilpailua”! Joo, ei kannata ei. Ei vaikka kaupan osuus suomen bruttokansantuotteesta on 9 % ja se työllistää 12 %. Ja näyttää siltä, että pahin kilpailu tulee tulevaisuudessa muualta kuin Suomesta.

Vienti tai sen mahdollisuus nousee näissä yritystukien perusteissa kyllä vahvasti esille, mutta hyvin harvoin se että, menetämme osuuksia omilla markkinoilla.

”Kivijalan” ongelmat kuten Anttila, Stokka jne. eivät johdu siitä, että kotimainen kulutus pienenee, eikä edes siitä, että niiden myynnit jakautuisivat muille kotimaisille toimijoille. Vaikeuksissa olevien ja lopettaneiden kotimaisten kauppojen liikevaihdosta iso osa valuu Suomen rajojen ulkopuolelle, ja näin ollen kaikki näihin käytetty raha on meidän yhteiskuntajärjestelmästä pois. Joskus silloin ennen, kotimaiset toimijat hoitivat ulkoa tulevien tuotteiden maahantuonnin ja jakelun, mutta nyt eivät nekään enää ole tukemassa Suomen valtiontaloutta veroillaan. Ulkomaiset verkkokaupat eivät tarvitse muuta kuin vähän kuljetuskalustoa.

Ja periaatteessa kaikki tuki vääristää kilpailua. Esim. jos kylällä on entuudestaan kaksi metallipajaa ja tulee sitten kolmas, jolle annetaan investointituki CNC-sorviin, niin vääristäähän sekin kilpailua. Ja kuka on se puolijumala, joka osaa sanoa että montako pajaa kylällä voi olla ilman että on sitä ”kovaa kilpailua”, jota ei haluta tuilla vääristää. Vääristämisperuste haiskahtaakin hieman mielivallalta.

Tukien jakajat ja erilaisten avustusmekanismien kehittelijät, laittakaa vaan päätä pensaaseen ettei vain joku pääse vahingossa syyttämään protektionismista.

Mutta jos nyt jotain sattuisi kiinnostamaan yli 120 miljardin myynnit ja 290 000 henkilön työpaikat, niin pitäisikö aloittaa siitä, että unohdetaan tuo typerä peruste ”Vähittäiskauppaa ei tueta koska se vääristää kilpailua”!

Vähittäiskaupassa ei ole kyse vain asiakasrajapinnasta, vaan koko ketjusta tukuista maahantuojiin, joka kisailussa verkkokauppojen kanssa menetetään, ja valitettavan usein ulkomaille.

Mitä pitäisi tehdä, no ihan sitä samaa mitä muidenkin toimialojen kanssa.

Tukea uudistumiseen, pönkitystä nykyisen toiminnan kehittämiseen, hieman hullujenkin ideoiden hyväksymistä, ja ennen kaikkea hölmöjen perusteiden unohtamista ja tukien kehittelijöille lupa antaa ideoiden lentää. Kyllä vähittäiskaupan tukemisessa tulee epäonnistumisia niin kuin muillakin aloilla, mutta varmasti myös onnistumisiakin.

Kari Huhtamäki, yrittäjä, Vieskan Sisustajat Oy

kommentointi suljettu.