Verkkokauppa

Nivala2015_3_1

Verkkokaupan käytön haasteet jakaantuvat yrityksen sisäisiin ja ulkopuolisiin haasteisiin. Verkkokaupan voi saada nopeasti käyttöön eikä sen käytössä tarvitse olla erityistä atk-osaamista silloin, kun hankkii verkkokauppa-alustan verkkokauppatoimittajilta ns. avaimet käteen palveluna.

Verkkokauppa tuo mahdollisuuksia, mutta aiheuttaa myös lisätyötä On päätettävä, kuka hoitaa pakkaamisen ja verkkokauppaan liittyvän asiakaspalvelun, hoitaa asiakkaiden yhteydenotot, soitot, kysymykset. Suurin haaste on verkkokaupan markkinointi eli näkyvyys; miten erotutaan ja miten ostajat löytävät verkkokaupan.

”Ostamisen helppous on avainsana.”

Markkinointiin liittyy erityisesti Googlen hakukoneoptimointi. Verkkokauppa tulisi olla googlehaun etusivulla. Verkkokaupassa konversio eli verkkokaupan kävijäseuranta ja ostokäyttäytymisen seuranta on hyvin tärkeässä roolissa, jotta voidaan seurata ja testata verkkokaupan kehittymistä. Tärkeää on tietää, miten verkkokaupassa käydään, kuinka moni kävijöistä ostaa verkkokaupasta, missä vaiheessa käyttäjä poistuu verkkokaupasta yms. Ostamisen helppous on keskeistä verkkokaupan onnistumisessa.

Nivala2015_3_2

Kansainvälisen verkkokaupan perustamisessa tulee huomioida eri kieliversiot. Haasteeksi Suomessa verkkokaupalle voidaan myös nähdä kuljetuskustannusten suuruus. Verkkokaupan kautta voidaan luoda helposti kanta-asiakasjärjestelmiä, joiden kautta voidaan markkinoida esim. uutiskirjeiden avulla.

Räätälöityjen tuotteiden kauppa voidaan toteuttaa asiakasystävällisesti verkkokaupan kautta. Esim. B2B -kaupassa tuotteiden mitat voidaan syöttää ostotapahtuman yhteydessä. Yksi mahdollisuus on myös myydä tuotteita jonkun valmiin verkkokaupan kautta (esim. eBay). Tällöin tuotteet helposti hukkuvat massaan ja erottuvuutta voi olla vaikea toteuttaa. Tämä voi kuitenkin olla testaamisen arvoista.

Nivala2015_3_3

Tapaaminen järjestettiin Nivalassa 23.3.2015.

kommentointi suljettu.