Valokuvan merkitys liiketoiminnassa

OK#Kasvuverkosto-hankkeen ydinryhmä kokoontui Studio Salaman isännöimään tapaamiseen 17.1.2017.

Studio Salama on toiminut Iissä viiden ja puolen vuoden ajan Kärkkäisentiloissa ja nykyisessä tilassaan reilun vuoden verran. Nykyinen liikepaikka on Juhon mielestä hyvä mutta samalla liiketilana hieman hankala studiokuvauksia ajatellen. Kuvia saadaan nykyään otettua koko ajan reaaliajassa joka tilanteesta, paikasta, myytävistä tuotteista, asiakkaista ja ihmisistä. Periaatteessa voidaan ottaa kuvia ja julkaista niitä missä ja milloin tahansa, joitakin poikkeuksia toki on. Näitä kuvia voidaan käyttää markkinointiin, laittaa Facebookiin tuotekuvia ym. Filmirullien ajasta on siirrytty digiaikaan, mikä on sekä uhka että mahdollisuus. Ihmiset oppivat ottamaan kuvia ja olemaan kuvattavana.

Tänä päivänä yrittäjät onkin nyt havahtuneet siihen, että me halutaankin oikeasti nettisivuille, markkinointiin ja flyereihin hyviä valokuvia ja siihen ei sitten moni poika pystykään. Jos halutaan valokuvalla viestiä jotakin ja jos vielä halutaan jotakin tiettyä viestiä.

Kovasta kilpailusta huolimatta yhteistyö alan yrittäjien kesken toimii hyvin.

Minkälaisessa tilanteessa yritykset ottavat yhteyttä valokuvausliikkeeseen?
Yritykset ottavat yhteyttä silloin kun ne avaavat uudet tilat, heillä on avajaistapahtuma tai joku tilaisuus. Yritykset ottavat myös paljon henkilökuvia joita käytetään nettisivuilla. Erityisesti myyntihenkilöstön kuvat ovat tärkeitä luottamuksen luomiseksi. Hyviin kuviin kannattaa panostaa jolloin niitä voi käyttää useissa eri käyttötarkoituksissa, varsinkin matkailumarkkinoinnissa korostuu mielikuvien myynti hyvien kuvien välityksellä.
Videoiden teko ja ilmakuvaukset eivät kuulu vielä Studio Salaman tuotevalikoimaan mutta ne ovat varteenotettavia visuaalisia kanavia. Lyhyet mainosvideot ovat nyt trendikkäitä, yritysten ja yrittäjien lyhyet esittelyt ym. Ammattimaisessa valokuvaamisessa tarvitaan myös erityyppistä osaamista, esimerkiksi erikoistumista eläinkuvauksiin, tuotekuvauksiin ym.

Studiosalama2017-01-18 09.24.45_1484724762447

Miten löydät asiakkaasi?

Kyllä se verkostoituminen on se juttu ja se suosittelu

Markkinointi on kuitenkin usean eri tekijän summa lehtimainoksista
asiakkaiden suosituksiin. Yrityskuvausten määrä on kasvussa ja erityisesti isot yritykset tietävät, että kuvauksen tavoite pitää yhteisesti sopia. Perusjuttuna toimii passikuvaus. Pienemmät yritykset voisivat panostaa enemmän ennakkosuunnitteluun.

Varataan aika, istutaan alas ja jutellaan, käydään läpi mitä te haluatte. Mitä te haluatte, että niillä kuvilla viestitään. Sieltä sitten syntyy niitä ideoita.

Ennakkosuunnittelulla voidaan myös vaikuttaa siihen, että kuvia otetaan useisiin eri tarpeisiin. Kuvauksista yleisesti: Julkisilla paikoilla saa ottaa kuvia suhteellisen vapaasti. Tiloissa joihin on pääsymaksu kuvia saa ottaa yleensä vain luvan kanssa. Näin esimerkiksi messutapahtumissa.

”Oli se liiketoiminta mitä tahansa, sitä täytyy kyetä kehittämään ”

Juholla on liikkeessään uusi Fotokioskikone, valokuvien tulostusautomaatti, joka toimii itsepalveluna. Laite toimii hyvin ja tuo lisämyyntiä. Asiakas voi itse tulostaa kuvansa kännykästä, muistikortilta tms.

Tapaaminen:

Paikka: Valokuvaamo Studio Salama /Juho Tauriainen. http://studiosalama.fi/

Sorosentie 2, 91100 Ii (Kärkkäisen kauppakeskus)
Aika: keskiviikko 2.11.2016 klo 18-20
Teema: Valokuvan merkitys liiketoiminnassa

 

 

kommentointi suljettu.