Tuotevalikoiman fokusoinnilla kasvuun – tuoteportfolion kriteerit

LAromit Oy aloitti toimintansa Luonnon Aromit, Aino-Liisa Lukkari - toiminimellä Sotkamossa 1980-luvun lopulla. Aino-Liisa oli Anni-Inkerin äiti. Äidin kuoleman jälkeen Anni-Inkeri alkoi jatkaa yrityksen toimintaa ja yritys muutti Pudasjärvelle syksyllä 2014.

2016-11-03 11.50.58_1478166923744_resized

Yrityksen tuotanto alkoi keittojuureksista (kuvassa). Kuivatuksessa tuote kuivaa 10 %:iin , joten 100 gramman pussista saadaan 1 kg valmista raaka-ainetta. Tuoreita luomujuureksia on saatavilla vielä niin vähän, että niiden saatavuus loppuu keskitalvella. Kuivattamalla turvataan niiden saatavuus kesään saakka. Tuotevalikoimaa kuuluu lisäksi yrttiteetä, juureslastuja, viherjauhetta, kuusenkerkkä- ja islanninjäkäläsiirappia, ruusunjuurisiirappia, maustesekoituksia kalalle ja riistalle sekä yrttisuolaa.

”Koko ajan enempi ja enempi ihmiset ajattelee sen, että luomu ja pohjoisen luonnon puhtaus ovat semmoisia arvoja minkä etteen kannattaa tehä töitä ja kannattaa vähä enempi maksaa kaupassaki semmoisesta tuotteesta mistä tietää mistä se on tulossa ja miten se on käsitelty. ”

Anni-Inkeri esitteli tuotantotilansa minkä jälkeen kuultiin tutkijatohtori Kai Hännisen asiantuntijapuheenvuoro tuoteportfolion kriteereistä.

Portfolio on salkku, joka koostuu joko tuotteista tai palveluista. Portfolion hallinnassa on oleellista, että kun sinne tulee jotain uutta, sieltä myös poistuu jotain. Näin säilytetään balanssi salkussa. Tuoterakenne syntyy ylätasosta eli ratkaisusta jota tarjotaan asiakkaalle, sen jälkeen siirrytään perheajatteluun, josta edetään tuotetasolle ja myyntinimikkeestä, joita voi olla useita. Myyntinimikkeistä keskustellaan asiakkaan kanssa ja niistä rakentuu varsinainen tuote. Lisäksi on joukko asiakkaalle näkymättömiä tuotteita, jotka kuitenkin pitää lisätä tuotteeseen. Puhutaan kaupallisesta, näkyvästä tuoterakenteesta ja teknisestä tuoterakenteesta, jota tarvitaan tuotteessa mutta se ei näy asiakkaalle.

”Oleellista on se, että se mitä asiakkaalle näkyy, se kaupallinen on se mikä myydään mutta kulut tulee koko rakenteesta”.

Pitää pystyä hahmottamaan koko tuoterakenne ja määrittämään hinta kaikelle. Kun 5 % tuotteista voi muodostaa 95% liikevaihdosta, kustannusrakenteen ymmärtäminen on entistä tärkeämpää. Kysymys on siitä, että korkean arvon tuotteiden osuus voi olla 5-10%, joiden lisäksi voi olla paljon tuotteita, joiden tuotto on huonompi. On tärkeää ymmärtää mitkä ovat kannattavimmat tuotteet ja kuinka paljon voi olla mukana kannattamattomampia tuotteita. Hyvin tuottavien osuutta voi lisätä ja muiden osuutta pienentää. Jokainen toimiala, tuote ja tuotteen elinkaari on erilainen ja se on huomioitava suunnittelussa. Lisäksi vaikuttavat jalostusaste, markkinointikanavat ja tuotantoketjut.

Tausta-ajatuksena on se, että tulee ymmärtää miksi portfoliota on syytä hallita. Sen jälkeen suunnitellaan portfolio ja sen sisältö (palvelut, tuotteet). Seuraavaksi päätetään, miten sitä hallitaan eli kuka tekee päätökset. Tietoa tuoterakenteesta pitää ylläpitää koko ajan. Näistä tiedoista syntyy raportteja, joista voidaan seurata kustannusten syntymistä ja hakemaan mahdollisia säästökohteita.

Paikka: LAromit Oy, Ranuantie 253, Pudasjärvi.

Emäntänä Anni-Inkeri Törmänen, http://www.luonnonaromit.fi/

Aika: keskiviikko 2.11.2016 klo 18-20

Teema: Tuotevalikoiman fokusoinnilla kasvuun – tuoteportfolion kriteerit

kommentointi suljettu.