Teemapohjainen elämyspalvelutoiminta

Oulujokivarren mikroyritysten ydinryhmä kokoontui 23. tammikuuta Los Coyotes Ranchin kutsumana tapaamiseen, jonka teemana oli Teemapohjainen elämyspalvelutoiminta.

Teemoittamiselle pyritään vastaamaan erottautumalla kilpailuun ja luomaan asiakkaille
mieleenpainuva elämys, joka saada heidät palaamaan ja jakamaan asiakaskokemuksiaan. Sen tarkoitus on synnyttää paikka, jonka jokainen kohde ja osa kertovat tarinaa – paikka, joka on jo itsessään asiakkaalle viihdyttävä.

Los Coyotes Ranchin yrittäjät Juhani ”Caramba” Leinonen ja Tuula ”Rosita” Leinonen 20170123_190714_resizedkertoivat Los Coyotes Ranchin villin lännen teemoituksen taustan. Tila on alun perin Juhanin mummolan maita. Mummo oli aikoinaan lähtenyt perheensä kanssa Amerikkaan paremman leivän toivossa. Juhani on leimautunut voimakkaasti lapsuuden kautta paikkaan ja hevosiin.

Perheen lomapaikasta on oman villin lännen harrastuksen kautta nostanut vähitellen ajatuksen elämyspalvelutoiminnasta. Keskustelut ihmisten kanssa ja huomio kaupunkilaisten tarpeesta virkistystoiminnalle ja kaipuusta maaseudulle johti liiketoiminnan käynnistäminen. Sen idea oli ”virkistäytymispaikka tee-se-itse länkkäreille”.

Aiheen yrittämiselle voi saada monestakin asiasta, jos siihen on innostunut. Se oli se tunne, että hommalle on tarve ja että sitä pitää jalostaa.

Yritys on rakentunut vähitellen toimintaa ja elämyksiä tarjoavaksitilauspalveluyritykseksi. Omasta puutavarasta tehtiin sauna, joka on ollut
tukikohtana, jossa visioita on tehty. Toiminta henkilöityy yrittäjiin ja heidän
heittäytymiseen teemaan.

Rakentamiseen käytetty puutavara on omasta metsästä.
Rakennukset ja kärryt on itse suunniteltu ja tehty.

Tyypillinen asiakasryhmä on yritys (20–30 henkilöä), joka tulee iltapäivällä tilalle. Ryhmälle tarjotaan ohjelmaa, ruokaa, sauna, palju, karaoke, vankkuriajelua, kaksintaistelua ja muuta villin lännen aktiviteetteja. Juhanin mukaan palvelupakettia kehitetään mutta runko, jota voi lähteä laajemminkin myymään, on kasassa.
Los Coyotes Ranchin matkan varrella erilaiset haasteet on ylitetty mutta tällä hetkellä markkinointi on haastavaa. Oulussa on paljon potentiaalisia asiakkaita (matka-aika n. 40 min.), samoin Oulun ja Kajaanin väliä kulkevat tienkäyttäjät. Juhanin mukaan haasteena on löytää yrityksistä oikea henkilö, joka päättää työyhteisöiden virkistäytymis-tapahtumista. Yritysten kuullessa paikasta, ne tulevat hyvin asiakkaaksi ja ovat jälkikäteen tyytyväisiä. Toiminta ei ole säästä kiinni, kaikki ilmat käyvät villin lännen ilmoiksi.

Suurin haaste on saada ittensä tietoisuuteen. Markkinointi on haastavaa.

2017-01-25 12.40.12_1485341069015 2017-01-25 12.41.09_1485341069114
Aika: ma 23.1, klo 18–20
Paikka: Suokyläntie 749, 91500 Muhos
Teema: Teemapohjainen
elämyspalvelutoiminta
Isäntä: Los Coyotes Ranch,
www.loscoyotes.fi

kommentointi suljettu.