Ylä-Savon ydinryhmätapaaminen Vieremällä keskiviikkona 7.2.2018 klo 18.30

Kartta latautuu...

Päiväys ja aika
07.02.2018 klo 18:30 - 20:30

Tapahtumapaikka
PKP-Trading Oy


 

 

Ylä-Savon  ydinryhmän helmikuun tapaaminen pidettiin 7.2.2018 Vieremällä PKP-Trading/Kellopuodissa ja illan emäntänä toimi  Hannele Mähönen. Tarjoilusta vastasi Ruukintupa/JJ-Service Oy:n Henri Jauhiainen. Illan aiheena oli ´hakukoneoptimointi – löydä itsesi ja yrityksesi verkosta!´ja asiantuntijana paikalla oli Timo Jakola/Call To Action.

 

PKP-Trading/Kellopuoti on perheyritys, jolla on kello-ja kultatuotteiden sekä pokaalien ja mitalien kivijalkamyymälä sekä verkkokauppa. Lisäksi yritys tuo maahan lukuisia tuotteita mm. kristallia. Yrityksen haasteena on toimialalle tyypillinen kivijalkamyymälän merkityksen väheneminen ja verkkokaupan kasvu. Yritys onkin rohkeasti lähtenyt kasvattamaan verkkokauppaa sosiaalisen median avulla ja hyödyntämällä mm.  hakukoneoptimointia. Hannele kertoi illan alussa opettelustaan ja siitä, miten ”nälkä kasvaa syödessä” ja tekemisen kautta oppimisesta. Hänellä on jo näyttöä liiketoiminnan kasvattamisesta mm. optimoinnin avulla ja siksi hän halusi, että myös muut ydinryhmätoiminnassa mukana olevat yritykset saisivat idean syrjästä kiinni.

 

https://www.kellopuoti.fi/epages/kellopuoti.sf/fi_FI/?ObjectPath=Categories

 

https://www.palkintopkp.fi/epages/palkintopkp.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20121105-11092-161691-1/Categories

 

Hakukoneoptimointi

 

Hakukoneoptimointi on  sisältömarkkinoinnin, digitaalisen mainonnan, hakusanamainonnan, sosiaalisessa mediassa läsnäolon ja kotisivujen ohella ns. digitaalista markkinointia.  Kyseessä on työkaluja ja parhaita käytäntöjä, joita hyödyntämällä yritys voi  saada lisää potentiaalisia asiakkaita ja liiketoimintaa.

 

Ennen kuin digimarkkinoinnin työkaluja alkaa hyödyntää, on hyvä tehdä kotiläksyt ensin eli kartoittaa aluksi muutamia asioita ja vastata seuraaviin kysymyksiin:

  1. Miksi?

– Tavoitteet, mitä halutaan saavuttaa markkinoilla? Esimerkiksi montako yhteydenottoa FB Messengerin kautta?

  1. Kenelle?

– Ketkä ovat asiakkaita, millä alueella, asiakasprofilointi eli kiinnostuksen kohteet, miten yritys voi auttaa heitä?

  1. Miten?

– Millainen digimarkkinointistrategia? Mitkä kanavat ja millaisissa tilanteissa, budjetti, ketä ovat kilpailijat?

  1. Mitä?

Millainen sisältö tavoittaa halutut ja potentiaaliset asiakkaat, kuka tuottaa sisällön (itse vai ostopalveluna)?

  1. Milloin?

– Nopeat vai pitkäjänteiset tulokset?

 

Hakukoneoptimoinnin tarkoitus on siis auttaa yrityksen asiakkaita löytämään kotisivut Googlesta. Yrityksen on tärkeää ymmärtää asiakkaan tarve ja se, miksi hän tekee Google-haun.

 

Googlen oletetaan antavan hyviä vastauksia hyviin kysymyksiin ja juuri hakukoneoptimointi auttaa Googlea löytämään kyseisiä hyviä vastauksia esitettyihin kysymyksiin sekä löytämään yrityksen sivusto paremmin hakuihin liittyen. Optimoinnissa on neljä vaikuttamisen kulmaa:

 

1) Laadukas sisällöntuotanto, joka vastaa yrityksen asiakkaiden ongelmiin

2) Sivun sisäinen optimointi (On-Page)

3) Sivuston ulkopuolella tapahtuva optimointi (Off-Page)

4) Tekninen optimointi (Technical SEO)

 

Se, mitä vastauksia Google näyttää jollekin haulle, riippuu monista tekijöistä. Siksi sopivan optimointistrategian valinta  riippuu siitä, millaista ja missä tilanteessa yrityksen liiketoiminta ja läsnäolo verkossa tällä hetkellä ovat (esimerkiksi paikallinen kivijalkakauppa vs. kansainvälistä miljardiluokan liiketoimintaa harjoittava suuryritys).

 

Asiat, jotka vaikuttavat yrityksen löydettävyyteen verkossa

  • Kiinnostava, hyvin rakennettu ja asiakkaan hakuja vastaava sisältö
  • Kotisivujen tekninen toteutus
  • Kuinka nopeasti sivusi latautuvat
  • Kuinka hyvin sivusto toimii puhelimella
  • Kotisivujen osoite, sivurakenne, otsikoinnit, kuvat, linkitykset ja sivuston sisältöelementtien nimeämiskäytännöt
  • Linkit muilta sivustoilta kotisivuille ja sivuston sisäiset linkit
  • Sosiaalisen median aktiivisuus ja linkitys kotisivuille
  • Muut samoista hauista kilpailevat sivustot
  • Yrityksen asiakkaiden antamat arvostelut eri verkkopalveluissa

 

Alla linkki  Timon illan aineistoon:

Mitä on hakukoneoptimointi – Timo Jakola – Call to Action

 

Illan aiheesta nousivat esiin seuraavat viisi pointtia:

 

  1. hakukoneoptimointi on yrityksen myynnin ja kasvun työkalu
  2. ennen optimoinnin hyödyntämistä on tehtävä samat asiat kuin liikeidean, markkinoinnin ja tuotteistamisen kanssa eli mietittävä, kuka on asiakas ja mitä hän ajattelee -> asiakasprofilointi
  3. avainsanatutkimus paljastaa, mitä ihmiset ja yrityksen asiakkaat hakevat verkosta
  4. ostajapersoonan rakentaminen ja sisällöntuotanto ko. persoonalle lisäävät potentiaalista kaupankäyntiä
  5. Googlen työkalut ovat ilmaisia, hyödynnä niitä!

 

Kuvassa illan tunnelmia.  Ihanan erilainen kello- ja kultaliike valikoimaltaan. Kannattaa piipahtaa paikan päällä! Myös yrityksen hallituksen puheenjohtaja Herra Viljo osallistui aktiivisesti iltaan!

 

                  

 

Tämän tapahtuman ilmoittautuminen on suljettu.