Ylä-Savon ydinryhmätapaaminen Iisalmessa to 15.3.2018

Päiväys ja aika
15.03.2018 klo 18:15 - 20:15

Tapahtumapaikka
Sisanna


 

 

Ylä-Savon maaliskuun tapaaminen oli Sisannassa Iisalmessa ja illan emäntänä toimi yrittäjä Sanna Hujanen. Kokoontumispaikkana oli yrittäjätalo Antinkatu 10:ssä, missä Sannalla on verhoomotila. Illan teemaksi Sanna oli valinnut hinnoittelun ja kausivaihtelut.

 

Sisanna tekee yrityksille alihankintana pintakäsittelyä eli maalausta  ja osaamisalana on myös vaativien erityiskohteiden maalaukset mm. elintarviketeollisuuden tuotantolaitoksiin.   Yksityisasiakkiden koteihin Sisanna tarjoaa pintaremontteja, jotka sisältävät  seinien tasoitukset, maalaukset, tapetoinnit, koristemaalaukset ja struktuuripinnoitukset. Asiakkaat hankkivat tarvikkeet itse. Lisäksi Sisannassa voi kunnostuttaa ja verhoiluttaa huonekaluja sekä ompeluttaa erilaisia sisustustekstiilejä. tarjolla on mm. kotimaiset Annalan sisustuskankaat

Sisanna

 

Sanna nosti illan aihevalinnassa esiin lukuisia yrittäjiä koskettavan problematiikan – hinnoittelun ja etenkin kausihinnoittelun. Tyypillisesti monella alalla tammi-helmikuu ovat todella hiljaista aikaa ja puolestaan kesäaika on kiireen täyttämää; tunnit eivät tahdo riittää vuorokaudessa ja kaikkia tilauksia ei voi ottaa vastaan aika- ja henkilöstöresurssipulan takia. Pohdittavana oli, voiko hinnoittelulla 1) ohjata asiakkaita suosimaan hiljaisia aikoja ja 2) hyödyntää kiireaikaa “kovemmalla” hinnoittelulla? Mikä vaikutus palvelujen selkeällä tuotteistamisella on hinnoittelumahdollisuuksiin? Illan keskusteluissa ryhmä pyrki ideoimaan ja kannustamaan Sannaa toiminnassaan. Ideoista syntyikin lukuisia asioita, jotka olivat käyttökelpoisia heti testattavaksi kuten palvelupakettiin liittyvä check-in -lista asiakkalle (voi valita, mitä palveluja haluaa ja mitä paketti noin maksaa).

 

Seuraavan linkin takaa löydät faktatietoa hinnoittelusta, katteista sekä alennusten tuhoisasta vaikutuksesta:

http://www.yritystulkki.fi/fi/alue/oulu/toimiva-yrittaja/hinnoittelu/

 

Seuraavan linkin takaa löydät erään blogipostauksen hinnoitteluun liittyen:

http://www.parosterlund.com/tuotteen-hinnoittelu/

 

Kolmannessa linkissä on pp-esitys hinnoitteluun ja tuotteistamiseen liittyen. Kaikki kalvot eivät välttämättä lukijalle aukea, mutta joukossa on kalvoja, joissa on hyviä esimerkkejä.

http://www.intotalo.com/wp-content/uploads/2017/09/Tuotteistaminen-2017-04-27.pdf

 

 

Illan keskusteluista syntyneet viisi pointtia ovat:

  1. asiakkaat eivät välttämättä tartu hiljaisempien aikojen alehinnoitteluun.
  2. selkeä tuotteistaminen mahdollistaa hintojen “leipomisen” tuote/palvelupaketin sisään.
  3. hinnoittelun avaaminen asiakkaille helpottaa kaupankäyntiä. Mm. pintaremonttiin liittyvä tilalaskuri auttaa asiakasta hahmottamaan, mitä jonkin kohteen remontti mahdollisesti maksaa.
  4. kateparannusta voi saavuttaa hyödyntämällä ydintuotteeseen/palveluun tarjottavia lisätuotteita.
  5. asiakkaat on hyvä opettaa hintojen vuotuiseen tarkistukseen eli ei samalla hintatasolla vuodesta toiseen.

 

Kuvassa illan tunnelmia tarjoiluineen:

   

   

 

Tämän tapahtuman ilmoittautuminen on suljettu.