Ylä-Savon Ydinryhmätapaaminen 6.11.2018 Lapinlahdella

Päiväys ja aika
06.11.2018 klo 18:15 - 20:15

Tapahtumapaikka
Micare LIne Oy


 

 

Ylä-Savon ydinryhmän tapaaminen pidettiin tiistaina 6.11.2018 Micare Line Oy:ssa Lapinlahdella.

 

Illan emäntänä oli yrittäjä Aila Koski-Vähälä ja aiheena  “Yrityksen ja yrittäjän riskienhallinnasta elämäntyön ja yrityksen jatkajan löytämiseen.”

 

Aila Koski-Vähälä on designer, joka tekee yrityksessään mittatilauksena silmälasikehyksiä ja pienimuotoisesti myös koruja sekä erilaisia näkemisen apuvälineitä. Ailan  tärkein tavoite mittatilauskehysten suunnittelussa on luoda asiakkaalle hänen persoona ja ilmettään sekä värimaailmaansa korostava silmälasinkehys. Kehyksen suunnittelussa otetaan aina huomioon asiakkaan kasvojen anatomia ja linssivoimakkuudet. Aila tekee yhteistyötä helsinkiläisen Silmälasistudio Oy:n kanssa.

 

Pääkohderyhmiä ovat yksilölliset kehykset haluavien lisäksi mm. kehitysvammaiset ja asiakkaat, joilla on isot tai pienet kasvot, kapea tai iso nenä, hyvin voimakkaat linssit, hyperallergiset tai sellaiset, jotka haluavat “pinkit kissapokat.” Aila on tehnyt tuotekehitystä mm. kehitysvammaisille lapsille (kts. kuvassa punaiset kehykset, missä silikoniaisa pään ympäri ja jotka kestävät viskelyä).

 

Yrityksen FB-sivun löydät täältä:

 

https://web.facebook.com/micarelineoy/

 

Ailasta ja hänen tuotteistaan lisää täältä:

 

http://www.finnishdesigners.fi/portfolio/aila.koski_vahala

 

Harva yrittäjä tulee etenkään nuorena tai yrityksen alkuvaiheessa miettineeksi sitä, mitä yritykselle tapahtuu, mikäli yrittäjä kohtaa yrittämistä vaikeuttavia vastoinkäymisiä: sairastumisen, onnettomuuden tms.? Yrittäjä on ihminen, mutta yritys on juridinen yksikkö, jota koskee erilaiset toimintaperiaatteet, säännökset ja lait. Illan aikana pohdittiin, millaisiin tilanteisiin yrittäjän tulisi varautua henkilökohtaisella riskikartoituksella ja miten eri tilanteista voi selviytyä.

 

Totesimme, että markkina- ja kilpailumuutoksiin voi joskus olla vaikea varautua. Esim. optikkoala koki rajun markkinamuutoksen, kun isot jätit kuten Specsavers rynnisti markkinoille ja hämärsi hintamielikuvaa. Markkina- ja kilpailumyllerryksen johdosta moni alan yksityisyrittäjä on joko luopunut tai sinnittelee alalla. Toisaalta isot markkinatoimijat eivät välttämättä kykene vastaamaan erityisryhmien tarpeisiin, joka puolestaan vaatii asiakkaiden systemaattista etsintää ja kohdistettuja markkinointitoimenpiteitä.

 

Lisäksi keskusteltiin siitä,  mistä mikro/yksinyrittäjä voisi löytää yritykselle jatkajan? Koska asiaa tulisi alkaa valmistella, mistä potentiaalisia jatkajia voisi löytää, miten omistajanvaihdokseen tulisi valmistautua ja jos jatkajaa ei löydy, niin mitä sitten? yrityskauppa vaatii aikaa ja siihen pitäisi valmistautua huolella ja ajoissa. Vuosi on helposti minimiaika. Pitkäjänteinen suunnittelu tulisi aloittaa jo noin viisi vuotta aiemmin. Tämä merkitsee sitä, että yrittäjän tulisi viilata ja ehostaa yrityksensä mahdollisimman houkuttelevaksi ja ajanmukaiseksi. Kauppapaikoista Suomen Yrittäjien ylläpitämä Yrityspörssi on hyvä portaali. Lisäksi alan oppilaitokset ja liitot ja niiden nettisivut ja lehdet ovat paikkoja, missä yritykselle voi löytää jatkajan.

 

Illan teemasta nousivat esiin seuraavat viisi pointtia: 

  1. yrittäjätarinalla on iso merkitys mm. markkinoinnissa ja yrityskaupoissa. Vuosikymmeniä pitkä tarina kuvaa hyvin yrittäjyyden koko kirjoa; ylä- ja alamäet seuraavat toisiaan. Ihmeellisellä tavalla rakkaus  ja intohimo omaan alaan ja yrittäjyyteen voi  kantaa kauas.
  2. liiketoimintaympäristön rajut ja osin ennakoimattomat muutokset  sekä markkinoiden ja kuluttajakäyttäytymisen turbulenssi haastaa yrittäjän ja pakottaa uudistumaan.
  3. ainutlaatuinen ammattitaito ja valtava hiljainen tieto yrityksen toimialasta edellyttää yrityskaupassa pitkäjänteistä mestari/kisälli -toimintaa, jotta uusi yrittäjä pääsee lähelle entisen yrittäjän osaamisen ydintä.
  4. markkinoinnin merkitystä ei voi koskaan korostaa liikaa. Vaikka tuote olisi miten hieno, mutta vaikeasti löydettävissä, niin kauppoja ei yksinkertaisesti tule.
  5. etenkin erityiskohderyhmille suunnattu kattava ja jatkuva markkinainformaatiota luo uutta kysyntää, mutta se edellyttää huomattavaa aktiivisuutta yrittäjältä.

 

Tunnelmakuvia illasta. Oli varsin valaisevaa nähdä silmälasikehysten tekemisen prosessivaiheet ja niissä tarvittavat lukuisat työkalut ja laitteet.  Hämmästyttävää oli myös havaita materiaalien värikirjo. Illan lopuksi ydinryhmäläiset innostuivat etsimään Antille sopivia pokia 🙂

                  

Tämän tapahtuman ilmoittautuminen on suljettu.