Ylä-Savon ydinryhmätapaaminen 4.10.2018 Iisalmessa

Päiväys ja aika
04.10.2018 klo 18:00 - 20:00

Tapahtumapaikka
Savon Rautaosa Oy


 

 

Ylä-Savon ydinryhmätapaaminen pidettiin torstaina 4.10. 2018 Savon Rautaosalla  klo 18.00 – 20.00. Isäntänä toimi yrittäjä (vanhemmaksi varastomieheksi itseään tituleeraava) Ismo Partanen ja illan aiheena oli Rahat pois! Tapahtumien asiakasvirroissa pesii rahaa ja asiakkaita!

 

Savon Rautaosa Oy:n historia Iisalmessa linkittyy Parkatin alueen teollisuuskylään; Carlson Oy osti Rautaosa Iisalmi Oy:n rautakauppaliiketoiminnan vuonna 2012. Hetken aikaa Ismo viihtyi uuden isännän leivissä, mutta veri alkoi vetää uudelleen yrittäjäksi ja siksi hän siirtyi vähän matkan päähän tien toiselle puolelle ja perusti Savon Rautaosa Oy:n entisen konkurssiin menneen Hankkijan tiloihin. Yrityksessä on yli 50 000 tuotemerkin valikoima perus- ja erikoistyökaluja, varaosia yli 2000 traktorimalliin, hydrauliikkaa sekä työvaatteita ja jalkineita. Yritys on osa IKH-jälleenmyyjäverkostoa.

 

Yrittäjä Partanen ja yrityksensä on tullut erityisen tunnetuksi huutokaupoista, missä hän myy isompia hankkimiaan eriä pois tai tyhjentää  varastoja. Erilaisia tapahtumia on yrittäjän mielestä hyvä järjestää säännöllisesti, jotta yritys pysyy asiakkaiden mielessä ja vahvistaa yrityksen mainetta.

 

Yrityksen kotisivuihin ja IKH:n sivuihin pääset tutustumaan seuraavista linkeistä:

https://www.rautaosa.fi/

https://www.ikh.fi/fi/

 

Erilaisten kaupallisten tapahtumien ja messujen tavoitteena on ihmisten, niin kanta-asiakkaiden kuin potentiaalisten uusien asiakkaiden, houkutteleminen tutustumaan yrityksiin, niiden tuotteisiin ja palveluihin sekä tekemään kauppaa. Vakiintuneet tapahtumat voivat olla yrittäjälle “kultakaivoksia” ja erinomaisia tilaisuuksia sitouttaa asiakkaita, mutta toiminta vaatii suunnittelua ja erilaisia “jippoja”; noin vain pelkällä ilmoituksella avoimista ovista tai osastosta kassavirtaa ei tapahtumissa välttämättä synny.

 

Savon Rautaosa on kyennyt menestyksekkäästi hyödyntämään Iisalmen seudun erilaiset tapahtumat kuten Louhenkatu-päivän, Parkatti-päivän, Kiviranta-päivän, joulunavauksen jne.

 

Illan teemasta nousivat esiin seuraavat viisi pointtia:

  1. Yrittäjän omalla persoonalla, henkilöbrändillä, on iso merkitys. Kiinnostava yrittäjä vetää aina väkeä. Ja kun kykenee luomaan tapahtumista omanlaisensa ja viihdyttävän sekä tarjoamaan asiakkaille ostettavaksi kuranttia tavaraa, niin toiminnasta syntyy positiivinen tapahtumakierre – asiakkaat alkavat odottaa seuraavaa tapahtumaa ja kyselle sen perään.
  2. Yrityksen fyysinen toimintaympäristö ja alue voi olla haasteellinen tapahtumajärjestämiselle ja etenkin yhteistoiminnalle eli lähtevätkö naapurissa toimivat yritykset mukaan. Kaupunkikeskustan tapahtuma houkuttelee mahdollisesti paremmin kuin teollisuusalueella sijaitseva yritysrypäs, missä osa toimijoista voi olla esim. vahvasti yritysmyyntiin (b-to-b) keskittyneitä, jolloin kuluttaja-asiakkaat ovat heille toissijainen kiinnostuksen kohde.
  3. Tapahtumien asiakasvirrat eivät aina välttämättä tuo heti rahaa yritysten kassaan, vaan vaikutus ja merkitys on usein  kauaskantoista. Tällöin kyseessä on yrityksen maineen ja brändin vahvistaminen ja viesti asiakkaille, että yritys on kiinnostunut ulkoisesta ympäristöstään. Esimerkiksi lapsille suunnattuun tapahtumaan osallistuminen sponsorina voi tulevaisuudessa tuoda lasten vanhempia tai lapsia itseään (aikuistuttuaan) asiakkaaksi. Nykyajan perheissä lapsialla on tutkitusti yllättävän paljon päätösvaltaa perheen hankinnoissa ja toisaalta lapset ja nuoret ovat kiinnostuneita mainoksista ja brändeistä. Siksi moni sponsorisopimus ja kannatusmaksu voi tuottaa vasta aikojen kuluttua sijoituksen takaisin.
  4. Yrittäjät eivät aina innostu yhteisistä tapahtumista etenkin jos ne ajallisesti osuvat viikonloppuun. Moni kokee, että ainoa vapaapäivä “palaa” ja myöskään työntekijät voivat olla haluttomia osallistumaan viikonlopputyöhön. Tässäkin tapauksessa yrittäjän omalla innostuneisuudella ja kekseliäisyydellä on merkitystä. Aktiivisella yrittäjällä on usein aktiivinen henkilöstö.
  5. Erilaiset jipot, tempaukset ja arvaamattomuudet vetävät asiakkaita sekä tietysti perinteiset makkarat ja kakkukahvit. Ämpärien jakaminenkin alkaa olla jo perusjuttu, jota asiakkaiden suunnalta toivotaan. Myös erilaiset hintatempaukset (alv-päivä eli alennusta alvin verran, Black Friday jne.) vetävät asiakkaita edelleen. kaikki on siis vain yrittäjän aktiivisuudesta, kekseliäisyydestä  ja asenteesta kiinni!

 

Kuvia illan tunnelmista sisältäen mm. seinällisen yrityksen saamaa mediahuomiota lehdistössä sekä Iisalmen ydinryhmäilloissa käyttöön otetun uudenlaisen palautetaulun.

 

              

Tämän tapahtuman ilmoittautuminen on suljettu.