Ylä-Savon Ydinryhmätapaaminen 22.8.2018 Lapinlahdella

Päiväys ja aika
22.08.2018 klo 18:00 - 20:00

Tapahtumapaikka
Anjan Pihaputiikki


 

 

Ylä-Savon syyskauden ensimmäinen ydinryhmätapaaminen oli 22.8. Lapinlahdella. Illan emäntänä toimi Anja Eskelinen Anjan Pihaputiikki Oy:sta ja aiheena  “Miten liiketoiminnan hiljainen aika saadaan käännettyä voitoksi? Joutokäynti yrittäjältä pois!”

 

Yrittäjä Anja Eskelinen perusti yrityksensä Anjan Pihaputiikin  2012, mutta  pohjustus yrittäjyyteen  alkoi jo paljon aiemmin yrittäjän suorittaessa puutarha-alan opintoja. Opintojen jälkeen hän oli vieraan palveluksessa puutarha-alan yrityksissä (K- ja S-ryhmällä)  ja teki työn ohessa asiakkaille pihasuunnitelmia ja   pienimuotoisia viherrakennustöitä sekä piti  kansalaisopistossa puutarhakursseja. Näin Anja kerrytti rautaista kokemusta tulevalle yrittäjätaipaleelle.

 

Vuonna 2012 tuli oivallus, että nyt on aika omalle yritykselle. Anja hakeutui yrittäjäkurssille ja perusti sinä aikana yrityksen,  tilasi hylly- ym. tarvikkeet, teki tuotteista ennakkotilaukset sekä perusti  tuoterekisterin tuhansi tuotemerkkeineen. Näin Anja pääsi  tekemään ennestään tuttua ja vuosien varrella kokemuksen kartuttamaa työtä eli puutarhakaupassa asiakaspalvelua, asiakkaiden pihoilla ja työpöydän ääressä pihasuunnittelua sekä alaan liittyvää neuvontapalvelua oman putiikin puitteissa. Yrityksessä panostetaan henkilökohtaiseen ja asiantuntevaan palveluun. Myös mittava, laadukas ja yksilöllinen tuotevalikoima erottuu edukseen verrattuna ketjumyymälöihin.

 

Yrittäjä on myös laajentanut liiketoimintaansa aloittamalla yhteistyön Mehustaja Finlandin kanssa ja toimimalla ko. yrityksen palvelupisteenä. Asiakkaat voivat tuoda omenat Anjan palvelupisteeseen ja myöhemmin hakea valmiit pullotetut mehut häneltä. Lisäksi hän on ryhtynyt kalastuslupamyyjäksi, mikä tuo uuden asiakasryhmän eli miehet yritykseen.

 

https://www.anjanpihaputiikki.fi/

 

Alan ongelma-ajankohtana  on sydäntalvi eli tammikuun lopulta huhtikuun puoliväliin sijoittuva ajanjakso, jolloin kaupankäynti on hiljaista. Lisäksi säät vaikuttavat oleellisesti: tuleeko aikainen kevät, sateet jne.

 

Yrittäjä toivoikin illassa toisilta ydinryhmäläisiltä vinkkejä hiljaiseen kauteen. Silloin hänellä olisi aikaa tehdä asiakkaiden pihasuunnitelmia, joita asiakkaat pääsisivät toteuttamaan heti kevään antaessa merkkejään. Malli toimisi, mikäli asiakkaat aktivoituisivat syksyllä, jolloin ennen lumentuloa yrittäjä pystyisi mittaamaan ja kuvaamaan pihan talvella tapahtuvaa  suunnittelua varten. Nyt valtaosa suunnittelupyynnöistä tulee keväällä tai alkukesästä, jolloin on muutenkin kiire. Kaikkia suunnittelutilauksia ei siksi voi ottaa vastaan. Yrittäjä kertoikin, että yleensä hän tekee juhannukseen asti ympäripyöreitä päiviä, jolloin jaksaminen on koetuksella.

 

Ryhmässä todettiin, että markkinoinnin tehostaminen  voisi auttaa kuvatussa tilanteessa. Mm. vetoaminen siihen, että nyt loppusyksystä ennen lumen tuloa on aikaa, mutta keväällä ei. Jonkinlainen ennakkovaraajien etu voisi myös toimia porkkanana. Ennen-jälkeen kuvat, suunnittelujen tuotteistaminen perus-,  pro- ja premium-luokkiin ja hinnoittelun läpinäkyvyys voivat myös edistää tilausten saantia.

 

Koska yrittäjä on neuvonnan ja kouluttamisen ammattilainen (kurssit kansalaisopistossa, jouluasetelmakurssit omassa putiikissa, blogi jne.), niin jonkinlaiset valtakunnalliset webinaarit kasvien hoidosta yms. aiheista (maksulliset, ostettavissa verkkokaupasta) sekä huonekasvien neuvontapalvelu (maksullinen puhelinlinja) nousivat myös ideoina esiin. Lisäksi viher- ja huonekasvien hoitosopimukset yrityksille voisivat olla uusi liiketoimintamalli.

 

Illan aikana nousivat esiin seuraavat viisi pointtia:

  1. markkinoinnin tehostamisen kautta mahdollisuus löytää uusia asiakkaita (Instagram, yritysyhteistyö lähialueen yritysten kanssa, hyvät ja houkuttelevat opasteet valtatieltä yritykseen)
  2. asiakkaita pitää usein opettaa mm. tilausten tekemiseen ajoissa (jos haluat saada, niin …)
  3. nimessä kannattaisi olla sana “sisustus”, koska liike on täynnä sisustustuotteita niin sisälle kuin ulos
  4. spesiaalialan neuvontapalvelu on kannattavaa tuotteistaa ja rahastaa sillä
  5. sitouttaminen yritykseen  “tee se itse”-kurssien avulla  on hyvä idea ja saa kurssilaiset ostamaan tuotteita

 

Kuvia ydinryhmäillasta sekä Anjan Pihaputiikin “ihanuuksista”

               

 

 

 

Tämän tapahtuman ilmoittautuminen on suljettu.