Ylä-Savon ydinryhmäilta – Yhteistä ideointia aiheesta: millaiselle tapahtumatuotannolle olisi kysyntää

Päiväys ja aika
14.03.2019 klo 18:00 - 20:00

Tapahtumapaikka
Ulmalan kansantalo Oy


 

Ylä-Savon alueen maaliskuun ydinryhmäilta pidettiin Iisalmessa Ulmalan Kansantalolla. Emäntänä oli Lilli Härmä-Leinonen ja  illan aiheena oli “Millaista palvelua Ulmalan kansantalo voisi tulevaisuudessa olla tuottamassa?”

 

Lilli on tehnyt miehensä Wäinö Leinosen kanssa mittavan työn, kun he ovat kunnostaneet vanhan,  kulttuurihistoriallisesti arvokkaan vuonna 1897 rakennetun  Ulmalan kansakoulun  Iisalmen Ohenmäessä. Talo on palvellut ajan saatossa  monissa tehtävissä, päätyen syksyllä 2012 Wäinön ja Lillin omistukseen.

 

Yritys markkinoi itseään “kaiken kansan talona!”  Tiloja voi vuokrata erilaisia tilaisuuksia varten: häät, muistojuhlat, lasten teemajuhlat, syntymäpäivät, luokkakokoukset, valmistujaiset, pikkujoulut, illanistujaiset, leirit, leirikoulut, kurssit, teatteriesitykset jne.. Yhteistyötahojen kautta on mahdollisuus saada juhliin omavalintaista ohjelmaa, kuten musiikkia, teatteria, tanssia, juontajat, valokuvauksen, juhla-autokuljetus sekä catering-palvelun.

 

Illan aikana osallistujat ideoivat ja kehittivät pienryhmissä yrityksen liiketoimintaa. Erityisiksi ideointikysymyksiksi nousivat kohderyhmät sekä hinnoittelu. Jokainen ryhmä nosti esille lisäpanostuksen yrityksille tarjottaviin palveluihin mm. tyhypäivät. Koska Lillillä on rautainen ja monipuolinen liikunta- ja teatteritausta, niin hän voisi tuotteistaa tyhypäiviin erilaisia pienimuotoisia teatterimetodiikkaan perustuvia harjoituksia. Hinnoittelun osalta keskustelua herätti sen selkeyttäminen entisestään siten, että “turhat narisijat” saataisiin karsittua viemästä aikaresursseja.  Ryhmät tuottivat sparrausta ja vinkkejä  jämäkkyyteen hinnoittelun suhteen.

 

Illan aiheesta nousivat esiin seuraavat viisi pointtia:

  1. Ei pidä antaa periksi vaikeinakaan hetkinä, vaan etsiä ensin vertaistukea toisilta yrittäjiltä ja yritysneuvojilta. Vertaistuen merkitys on mittaamaton.
  2. Kohderyhmien profilointi on tärkeää. Kohderyhmistä pitää löytää  kannattavimmat segmentit ja luopua hyväntekeväisyydestä ja ilmaisesta työstä, koska siinä polttaa itsensä herkästi loppuun.
  3. Tuotteistaminen, tuotteistaminen, tuotteistaminen. Selkeä tuote/palvelukuvaus sekä hinnoittelu helpottavat sekä asiakkaan ostamista että myyjän myymistä.
  4. Kotipesä kuntoon eli nykypäivänä ensimmäinen askel on yrityksen kotisivut. Niiden tulee olla houkuttelevat ja informatiiviset. Asiakkaat tekevät ensimmäiset päätöksensä kotisivujen perusteella.
  5. Yrittäjän itsensä ja osaamisensa brändäys sekä yritykseen liittyvät tarinat ovat nykyajan myyntivaltteja.

 

Kuvia Ulmalan Kansantalon sisätiloista ja ydinryhmäillasta:

 

            

 

Tämän tapahtuman ilmoittautuminen on suljettu.