Ylä-Savon Ydinryhmäilta – Laatuliha liukkaammin liikkeelle!

Päiväys ja aika
09.05.2019 klo 18:00 - 20:00

Tapahtumapaikka
Pesolan Pihviliha


 

Ylä-Savon toukokuun ydinryhmäiltaa vietettiin  Pesolan isännän Antti Niskasen lihakarjatilalla Runnin Pesolanniemellä.

https://pesolanpihviliha.fi/

 

Vasepuukki:

https://www.facebook.com/Pesolanpihviliha/

 

Antti on onnistuneesti rakentanut omaa brändiä ja saanut upeasti lisätty omalla työllään tilan suoramyyntiä. Oma osuutensa brändäyksessä on isännän aktiivinen somepäivitys Pesolan tilan arjesta ja  tapahtumista  rehellisesti kerrottuna ja reilusti savon murteella häystettynä. Illassa etsittiin keinoja löytää oikeita, maksavia asiakkaita ja haettiin apuja siihen miten tuote heille myydään eli miten laatuliha saadaan vielä nykyistä liukkaammin liikkeelle. Teemana oli “Laatuliha liukkaammin liikkeelle!”

 

Tilalla kasvatetaan ranskalaista alkuperää olevaa Charolais liharotua ja  erityisen hyvä lihan perustana on  puhtaus,  kotona kasvattaminen ja luomuruokinta. Kesäaikaan eläimiä on noin 330 kpl. Myynti perustuu suoramyyntiin; vakioasiakkaita ovat laadukkaat ravintolat ympäri Suomea sekä erilliset myyntipisteet. Lisäksi isäntä kiertää liha-autollaan paljon erilaisissa tapahtumissa. Myös tilalta voi käydä ostamassa lihaa.

 

Marraskuussa 2016 Antti voitti K-Ruoka-kisassa Vuoden Lähituottaja palkinnon. Lisäksi hänelle myönnettiin 2018 järjestyksessään toinen By Iisalmi -tunnustus työstään  sisukkaana maaseudun yrittäjänä, joka uskoo tulevaisuuteen maatalouden vaikeuksista huolimatta.

 

Illan teemasta nousivat esiin seuraavat viisi pointtia:

  1. Markettien lihavalikoimien kanssa ei voi kilpailla, vaan tunnettuus pitää löytää muuten: laadukasta kotimaista lähiruokaa tarjoavat ravintolat, lihaa hyödyntävät kumppanit kuten leipomot sekä yksittäiset kuluttajat, jotka hankkivat lihan suoraan tilalta tai tapahtumista. Puskaradio on yksi tapa saada lisää asiakkaita.
  2. Asiakasuhteiden luominen on usein tuskattuvan hidasta ja voi kestää jopa vuosia ensimmäisen kontaktoinnin ja ensimmäisen tavaratoimituksen välillä. Viisautta on kuitenkin olla “polttamatta siltoja perässään”, sillä  läpimurtojakin tulee, vaikka se ottaa aikaa.
  3. Ruokatrendit vaikuttavat paljon eri lihanosien menekkiin. Meneillään oleva lähiruokabuumi sekä eettisesti tuotettu ruoka ovat tämän hetken tärkeitä asioita kuluttajille ja ilmiö tulee ennusteiden mukaan vahvistumaan. Oma keittokirja voisi olla yksi askel olla mukana kehityksessä ja saada lukijoita ja kokkausfriikkejä asiakkaiksi.
  4. Valmiiden tuotteiden kehittely on yksi ratkaisu kysynnän vahvistamiseen ja uusien asiakkaiden saamiseen. Illassa maistelimme pilottina kehitettyjä maustettuja lihalastuja, joille nähtiin kysyntää esim. ravintoloissa, pubeissa ja kuluttajamyynnissä.
  5. Myynti ja markkinointi on pitkäjänteistä työtä, joka vaatii paljon resursseja. Ajankäytön haasteet näkyvät maatalousyrittäjän arjessa. Päivän aikana pitäisi myynnin ja markkinoinnin lisäksi hoitaa karjaa, viljelysmaita, koneita ja tuotantotiloja, tuotekehittää, hoitaa byrokratiaa ja huolehtia omasta jaksamisesta ja perheestä. Ongelmia aiheuttavat mm. jatkuvat mielivaltaiset tuottajahintojen laskut, jotka ajavat tilat taloudellisesti ahtaalle. Siksi puhtaasti tuotetulle kotimaiselle ruualle reilu hinta on perusteltua!

 

Kuvia illan grillijuhlista 🙂

           

 

Tämän tapahtuman ilmoittautuminen on suljettu.