Ylä-Savon ydinryhmä -tapaaminen Sonkajärvellä 7.12.2017 klo 18.30 – 20.30

Kartta latautuu...

Päiväys ja aika
07.12.2017 klo 18:30 - 20:30

Tapahtumapaikka
Ravintola Palomestari


 

Ylä-Savon ydinryhmä kokoontui 7.12. Sonkajärvellä Ravintola Palomestarissa. Illan emäntänä toimi Anna-Reetta Väänänen ja yrityksensä Anna´s Darling Ky, jolla on työpaja ja myyntitilat Sonkajärven keskustassa Lyseotie 1.

 

Illan aiheena oli “Kansainväliset kumppanuudet – mistä aloittaa kansainvälistyminen ja mitä pitää huomioida.” Illassa oli myös mukana asiantuntijana Miia Eskelinen-Fingeroos Kasve oy:sta.

 

Anna’s Darling on suomalainen korubrändi, jonka tuotteille on ominaista rakenteita korostava muoto. Se sai alkunsa vuonna 2012, kun Anna-Reetan  ideat ja jalometallit löysivät toisensa. Niiden yhdistyessä syntyi mallisto ja mm. paljon uniikkeja tilaustyönä valmistettavia vihkisormuksia. Korujen valmistuksessa Anna-Reetta käyttää perinteisiä kultasepäntekniikoita sekä 3D tulostusta. Tuotteet valmistetaan pääosin Suomessa ja niiden viimeistely on aina käsityötä. Yrityksellä on sekä kivijalkakauppa Sonkajärven keskustassa että verkkokauppa.

 

Anna-Reetta on itse kotoisin Sonkajärveltä ja hänen miehellään on siellä lypsykarjatila. Anna-Reetankin aamut alkavat usein navetan kautta. Maaseutu, luonto ja eläimet toimivat yrittäjän inspiraation ja rikkaiden tarinoiden lähteinä.

 

Kivijalkamyymälässä myydään myös muiden käsityöläisten tuotteita kuten mm. JP Studiokeramiikan patoja ja ulkoroihualustoja, Ateljee Keltaisen Talon, Terese Bastin sekä Polkka Jamin kortteja, Willimaku-herkkuja sekä Mirka Laine Designin vaatteita. Pajamyymälä tarjoaa myyntitilaa myös Pop Up-myymälän tapaisesti. Parhaillaan ko. mahdollisuutta hyödyntää  Sari Hirvosen  Excuse My Bon Bon -mallisto.

 

https://www.annasdarling.fi/fi/

 

Globalisaation ja internetin vaikutuksesta maailma on kutistunut ja luonut siten myös mikroyrityksille mahdollisuuksia kasvattaa liiketoimintaansa kansainvälistymällä. Miten kansainvälistymisen askelia sitten otetaan ja mitä asioita tulisi ottaa huomioon, jotta resurssiviisaus toteutuisi, sillä mikroyrittäjällä resurssit kuten aika ja raha ovat niukat.

 

TARVITAAN SUUNNITELMALLISUUTTA SEKÄ ROHKEUTTA

Strateginen suunnittelu on pitkän aikavälin toiminnan sekä tärkeimpien perusperiaatteiden suunnittelua. Suunnittelu merkitsee päätöksiä päämääristä ja tavoitteista sekä toimintatavoista, joilla päämääriin aiotaan pyrkiä. Kansainvälistymisen aloittaminen vaatii yrittäjältä sekä taloudellisia että henkisiä resursseja, siksi myös tarvittava rahoitus sekä keinot sen saamiseksi on selvitettävä jo ennalta. Lisäksi on huomioitava mm. tarvittavat vientimaan lainsäädäntöön perustuvat tekijät.

Toki kansainvälistyminen voi lähteä liikkeelle myös melko sattumanvaraisesti. Yritys voi saada ulkomailta tilauspyynnön, johon vastaamalla aukeaa reitti uuteen kohdemarkkinaan. Jos yrittäjälle tulee tällainen tilaisuus eteen, niin silloin siihen kannattaa tarttua rohkeasti eikä jäädä liiaksi suunnittelemaan. Ulkomailta tulevat yhteydenotot eivät ole enää harvinaisia nykyajan digiverkostoituneessa maailmassa.

 

VERKOSTOJEN LUOMISEN TÄRKEYS

Yritysten kansainvälistyminen tapahtuu nykyään yhä enenevissä määrin verkostojen kautta ja niihin on syytä panostaa.

 

Muutamia vinkkejä:

  • Mikäli      haluat kansainvälistyä, niin käy läpi omaa verkostoasi. Löytyykö sieltä kansainvälistymiseen      tärkeitä kontakteja sekä sinulle hyödyllistä vientiosaamista?
  • Myös     internet ja somekanavat ovat tärkeä apu omalle tuotteellesi/palvelullesi     sopivan tiedon ja yhteyshenkilöiden etsimiseen. Rekisteröidy LinkedIn -käyttäjäksi ja kysele sen kautta viennin asiantuntijoita.
  • Suomalaisilla      on hyvä maine maailmalla. Ota siis rohkeasti yhteyttä mielenkiintoiselta     vaikuttaviin ulkomaisiin kontakteihin. On tärkeää, että olet itse rohkea      ja aktiivinen.
  • Kansainvälistymiseen      löytyy paljon asiantuntija-apua (esim. Tekes, Finpro, yrityshautomot,      käännöstoimistot, ELY-keskukset, Suurlähetystöt, kauppakamarit).
  • Joka maassa      on erilainen kulttuuri ja toimintatavat. On erittäin tärkeää, että     selvität hyvin, mikä on hyvän liiketavan mukaista toimintaa siinä      kohdekulttuurissa, johon olet laajentamassa.
  • Käy alan messuilla maailmalla. Lähesty rohkeasti ihmisiä, haastattele heitä, ole kiinnostunut heistä, sen jälkeen tuo omaa tuotettasi/palveluasi esille. Osallistu sosiaalisiin tapahtumiin kuten illanviettoihin. Sattumalla on usein iso osuus liikekumppanuuksien synnyssä. Oikeassa paikassa oikeaan aikaan -sanonta toimii yllättävän usein.

 

Yrityksellä on valittavanaan erilaisia vaihtoehtoja kansainvälistymiseen; joko perinteinen vienti, jossa tavaran valmistaja myy itse tuotteet suoraan ulkomaisille asiakkaille tai käyttää apunaan joko kotimaisia tai ulkomaisia välikäsiä. Vienti voi olla luonteeltaan epäsuoraa, suoraa tai välitöntä. Epäsuorassa viennissä toteuttajana on kotimainen välikäsi. Suorassa viennissä yritys käy itse kauppaa kohdemaassa sijaitsevien myyntikanavien kautta. Omassa välittömässä viennissä kotimainen valmistaja myy suoraan lopulliselle ulkomaiselle asiakkaalle ilman välikäsiä.

 

Kansainvälistyminen vaatii hyvää suunnittelua. Seuraavassa muistilistaa vienti- ja markkinasuunnitelman pohjaksi:

 

  • Mitä tuotteita, mihin ja miten (valintaperusteet, kehittämis- ja sopeuttamistarve, kilpailu- ja menestystekijät)
  • Tiedonhankinta kotimaassa ja ulkomailla (tarvittavat tiedot ja toimenpiteet niiden hankkimiseksi)
  • Asiakaskohderyhmä, jakelutien valinta ja vientikanava (valintaperusteet ja keinot asiakkaiden löytämiseksi, myydäkö itse vai käyttääkö edustajaa?)
  • Markkinointi, menekinedistäminen (välineet, toimenpiteet, kohderyhmä)
  • Huomioitavat sopimukset(edustaja-, asiakas- ja huoltosopimukset, kuljetus- ja vakuutussopimukset)
  • Vakuutustarve ja toimituslausekkeet (tuote- ja henkilöstövakuutukset, kuljetus- ja tavaravakuutukset)
  • Vientitoiminnan käytännön kulut ja budjetointi (markkinatutkimukset, investointitarpeet, tuotteen sopeuttaminen, markkinointimateriaali, jakelu- ja myyntikustannukset)

 

Illan teemasta nousivat esiin seuraavat viisi pointtia:

  1. kotimaan myynti pitää olla kunnossa ennen suunnitelmallista kansainvälistymistä
  2. referenssien merkitys
  3. strategia pitää olla selkeä: mitä tavoitellaan, kuka on asiakas, paljonko varaa panostaa, ketkä pitää tuntea (verkostot)
  4. sopimukset tärkeitä ja niihin tulee panostaa ja hyödyntää asiantuntijoita, jotta niissä toteutuu win-win-tilanne
  5. tarvitaan kärsivällisyyttä ja valmiutta työpanoksen lisäämiseen

 

 

Kuvia Anna´s Darling Ky:n pajamyymälästä sekä tunnelmakuva illan tapahtumasta:

  
  

Tämän tapahtuman ilmoittautuminen on suljettu.