Ylä-Savon ydinryhmä -tapaaminen Lapinlahdella ke 4.10.2017 klo 18.30 – 20.30

Päiväys ja aika
04.10.2017 klo 18:30 - 20:30

Tapahtumapaikka
JP Studiokeramiikka Oy


Paikka: Juhani Ahon tie 5 (JP Studiokeramiikka Oy)

 

Ylä-Savon alueen MikroGrow ydinryhmä kokoontui tiistaina 4.10. Lapinlahdella ja yritysisäntänä toimi JP Studiokeramiikka Oy:n yrittäjä Jari Puttonen. Jari oli valinnut illan teemaksi visuaalisen sosiaalisen median ja sen hyödyntämisen yrityksen markkinoinnissa.

 

JP Studiokeramiikka Oy on jo lähes 30 vuotta vanha yritys ja kantavana ideana koko yrityksen historian ajan on ollut valmistaa laadukasta kotimaista designkeramiikkaa ihmisten arkeen ja juhlaan. Yrityksellä on sopimusvalmistuksen lisäksi myös omaa tuotantoa: ruuanlaittoon ja tarjoiluun tarkoitettu Pot-uunipata, Karhunkynsi-astiasto, pihaan ja puutarhaan  ulkotulien polttamiseen tarkoitettu Tulenvartija-alusta, Homegrow-kasvatusalusta, Hiippa-riippuvalaisin sekä Eero Aarnion suunnittelemat Lumoava-korupuut, Adam&Eve suola- ja pippurisirottimet sekä Kotivalo kynttilänjalat.

 

Yhtenä esimerkkinä sopimustuotannosta on Kindfordogs.fi-verkkokauppaan valmistettavat KIND-koiranruokakupit, jotka muotokielessään ilmentävät skandinaavista pelkistettyä tyyliä ja ovat muodoltaan sellaisia, että kaikenlaiset kuonot sopivat kupin sisällön tyhjentäjiksi.

 

Illan teema visuaalinen sosiaalinen media ja sen hyödyntäminen yrityksen markkinoinnissa on pohdituttanut Jaria: miten tuoda paremmin esiin omia tuotteita somessa – lähinnä kuvien kautta Instagramissa. Mitä sisältöä Instaan pitäisi tuottaa: videoita, työnäytteitä, tuotteita autenttisissa tilanteissa? Pitäisikö tuoda esiin myös itseään eli onko syytä aloittaa henkilöbrändäys? Miten saada asiakkaat jakamaan ja tykkäämään kuvista ja tuotteista, kuvaamaan hankkimiaan Studiokeramiikan tuotteita kodeissaan ja jakamaan niitä? Ketkä olisivat ne tahot mm. blokkaajat ja sisustus- ja life style -lehtien toimittajat, joita tulisi lähestyä?

 

Kiteytettynä Jari esitti ryhmälle seuraavat kysymykset:

  • mitä muut ovat tehneet?
  • miten on onnistuttu?
  • mistä yrittäjä on ottanut ajan somepäivityksiin ja sisällöntuotantoon?

 

Ryhmässä oli mukana markkinoinnin asiantuntijayrittäjiä, joilta tuli lukuisia hyviä vinkkejä, mutta he myös haastoivat Jaria pohtimaan omaa tämän hetken toimintaansa sekä tulevaisuuden visioita. Keskustelua herätti mm. kohderyhmän selkeys ja se, pitääkö sisällön olla “kauniisti ja harkitusti aseteltua” vai voisiko/pitäisikö mukana olla ns. heittäytymistä ja spontaaneja otoksia. Jari tunnusti olevansa jo ihan ammattinsa ja tuotteille asetettujen laatuvaatimusten takia perfektionisti, joka haluaa kontrolloida toimintaansa tarkoin. Ryhmä puolestaan kannusti häntä välillä heittäytymään ja tuomaan mm. mittavan sekä yritykseen että tuotteisiin liittyvän tarinakokoelmansa enemmän näkyväksi. Eräs vaikuttava tarina on mm. tuhansien tiilien valmistaminen erään helsinkiläisen rakennuksen seinään. Kyseisillä tarinoilla on myös huomattava referenssiarvo, joka on arvokas lisä markkinoinnissa.

 

Käytännön vinkkejä, joita ryhmäläiset kertoivat :

  • markkinointisuunnitelman ja markkinoinnin vuosikellon laatiminen
  • referenssien hankkiminen tehdyistä töistä ja tilaajista ja niiden esittäminen yrityksen verkkosivuilla
  • pohdintaa siitä, kuvaako tuotteet ja työtilanteet/vaiheet itse vai järjestääkö erään ryhmäläisen tavoin ammattilaisten toteuttaman kuvaussession
  • sisustus- ja life style -blokkaajien kartoitus ja kontaktointi
  • Buffer applikaatio, joka keskittyy  viestien ajastamiseen.  Ilmaisversiossa pystyy ajastamaan 10 sisältöä ja käyttämään yhtä profiilia per sosiaalisen median kanava. Bufferista on mahdollista saada myös analytiikkaa julkaisujen tavoitettavuudesta ja vaikutuksesta. Sovellus tukee Facebookia, Twitteriä, Linkediniä, Google+:saa ja Pinterestiä.

 

Illan keskustelussa nousi esiin seuraavat viisi pointtia:

  1. Mikroyrittäjän aika on kortilla, koska valtaosa ajasta menee itse ydinbisneksen tekemiseen. Toisaalta somemarkkinointi vaatii aina aikaa, joten kysymys kuuluu: tekeekö itse somepäivitykset ja sisällöntuotannon vai ulkoistaako ne ostopalveluna hankittavaksi?
  2. Tarinat ja ihmiset tarinoiden takana kiehtovat ihmisiä ja asiakkaita. Yrityksen tarinat, yrittäjään liittyvät tarinat, tuotteisiin liittyvät tarinat – kaikilla on roolinsa mm. brändin ja yrityskuvan rakentamisessa. Mieti esim. kahta varsin eri hintaista banaania – toinen on Pirkkaa ja toinen luomubanaania.  Kalliimpi  luomubanaani tekee kauppansa siinä missä Pirkkakin. Miksi? Koska luomubanaanin ostaja ei osta banaania vaan tarinan.
  3. Yrittäjän oma henkilöbrändäys vahvistaa yritys- ja tuotekuvaa ja toimii tarinan tavoin. Miettikääpä vaikka Ylläksellä sijaitsevan Jounin kaupan yrittää itse Jounia. Hänen valintansa on ollut brändätä itsestään hieman “kaheli sählärityyppi”, mutta viis siitä, mikäli kauppa käy. MUTTA on aina yrittäjän oma valinta haluaako tuoda itseään julki ja lähteä brändäyksen tielle. Kaikki eivät sitä halua eivätkä ole “sinut” asian kanssa, joten sekin on oikein ok!
  4. Some mahdollistaa moniulotteisuuden ja tilaisuuden yllättää asiakkaat. Harkittujen kuvien ja videoiden rinnalla lisämaustetta tarjontaan  tuo ja kiinnostavuutta lisää pieni säröily tai mokailu. Tämä on jopa toivottavaa, sillä kaikkihan me olemme ihmisiä, niin yrittäjät kuin asiakkaat, ja “kauneusvirheet” lisäävät  inhimillisyyden vaikutelmaa ja sitä kautta uskottavuutta.
  5. Jäsennellyt suunnitelmat vievät niitä eteenpäin; siksi on enemmän kuin suotavaa laatia esimerkiksi markkinointisuunnitelmia, someen liittyviä strategioita, seurantajärjestelmiä (mm. Google Analytics), hankkia potentiaalisiin kumppaneihin liittyvää tietoa sekä  ennakointitietoa siitä, mihin oma toimiala on menossa tai yleensä kuluttajakäyttäytymiseen liittyviä trendiennusteita. Kukapa olisi kymmenen vuotta sitten osannut ennustaa, missä mikroyrittäjänkin   tärkeimmät markkinointikanavat nykyään sijaitsevat?

 

Kuvissa yrittäjä Jari Puttonen sekä yrityksensä tuotteita. Kaksi alakuvaa ovat ydinryhmäkeskusteluista Jarin yrityksen viereisessä toimitilassa, jota ystävällisesti saimme lainata.