Ylä-Savon ydinryhmä -tapaaminen Iisalmessa ti 5.9.2017 klo 18.15 – 20.15

Kartta latautuu...

Päiväys ja aika
05.09.2017 klo 18:15 - 20:15

Tapahtumapaikka
Jarmat Oy


Paikka: Ratapellonkatu 13, 74120 Iisalmi (Jarmat Oy)
Teema: Markkinointi

 

Ilmoittautumiset tapaamiseen aluevastaava Ari Pietiläiselle p. 040 632 5588 tekstiviestillä/WhatsAppilla tai vaihtoehtoisesti sähköisesti osoitteessa  https://www.webropolsurveys.com/S/92271B8C6C5744F2.par

 

Jarmat Oy:n yrittäjäpariskunta Tuula ja Matti Kyllönen olivat Ylä-Savon ensimmäisen ydinryhmätapaamisen isäntäpari. Runsas osanottojajoukko oli todella ilahduttavaa – innokkaita ja aktiivisia yrittäjiä eri toimialoilta oli paikalla 19!

Jarmat Oy kehittää innovatiivisia tuotteita hyödyntämällä ihmisille ja luonnolle vaarattomia teollisuuden sivutuotteita. Ratkaisuissa alan johtavat tuoteominaisuudet yhdistyvät mahdollisimman pieniin ympäristövaikutuksiin, avaten aivan uudenlaisia menestyksen lähtökohtia niin yrityksille kuin yhteiskunnallekin.

Yrityksen visiona on tunnetuksi tuleminen globaalisti ympäristöystävällisten voiteluaineiden, merkintävärien ja lämmönsiirtonesteiden asiantuntijana.

Innovatiivisen ja peräänantamattoman kehitystyön tuloksena on syntynyt tuote Cobiolube® Chain – joka on täysin öljytön voiteluaine ja  jonka suorituskyky vetää vertoja markkinoiden johtaville öljypohjaisille tuotteille. Yläsavolainen innovatiivisuus on onnistuneesti haastanut alaa hallinneet globaalit öljy-yhtiöt.

 

Tuula ja Matti esittivät illan keskusteluteemaksi sekä kotimarkkinoiden että globaalin liiketoiminnan myynnin ja markkinoinnin haasteet.

 

Illan keskustelujen perusteella ydinryhmässä kiteytyi seuraavat viisi teemaa:

  1. Markkinat eivät usein ole sitä, miltä näyttävät. Tausalla saattaa olla “näkymättömiä” voimia, alan vanhoja ja vakiintuneita pelureita, joiden kanssa kilpailu voi olla haastavaa, joskus jopa mahdotonta.
  2. Etenkin globaaleilla markkinoilla kehityksen jarruksi voi tulla yllättäviä esteitä kuten esimerkiksi  kunkin valtion lainsäädännölliset esteet ja tuoteturvallisuusvaatimukset.
  3. Referenssit ja etenkin alalla tunnettujen toimijoiden referenssit ovat usein elinehto; ne ovat äärettömän tärkeitä, jotta liiketoiminta etenee, saa markkinoiden ja asiakkaiden luottamuksen ja pääsee kilpailukentille varteenotettavana toimijana.
  4. Byrokratia, vientiponnistelut ja markkina-analyysit vievät paljon aikaa. Toisaalta yrittäjän tulisi keskittyä ydinosaamiseensa eli kehittämänsä tuotteen tai palvelun tuottamiseen, myymiseen ja tuotekehitykseen. Eli mistä aika kaikkeen? Vaikeat, aikaa ja asiantuntemusta vaativat työt olisi hyvä saada ulkoistettua alan asiantuntijoille (esimerkiksi vientiin ja uusien markkina-alueiden kartoitukseen liittyvät asiat).
  5. Yrittäjän peruskysymys: mikä on tuote, jota myydään? Mistä tulee kassavirtaa? Onko se pelkkä ydintuote vai ydintuotteet ympärille kehittynyt muu tuotevalikoima kuten asennus-, neuvonta- tai koulutuspalvelut? Pitäisikö eri osatekijöitä modularisoida ja kehittää uusia tuote/palvelupaketteja? Ratkaisuja yrityksille esimerkiksi tuote+asennus, tuote+opastus, tuote+koulutus jne.? Ydintuotteeseen liitetyt palvelut tuovat usein huomattavasti enemmän rahaa yritykseen kuin pelkästään tyytyminen ydintuotteen myyntiin.

 

Illan lopuksi Tuula ja Matti esittelivät tuotantotilojaan ja pääsimme kurkkaamaan Matin laboratorioon. Vaikuttava näky!

Antoisan ja paljon ajatuksia herättäneen illan jälkeen oli mukava ajella kotiin täysikuun valaistessa tietä ja Ylä-Savolaista maisemaa.