Yhteinen valtakunnallinen ydinryhmäilta iisalmessa, yritysisäntänä Savon Lasituote Oy

Päiväys ja aika
03.06.2019 klo 18:00 - 20:00

Tapahtumapaikka
Savon Lasituote Oy


 

 

Nopeana kokeiluna järjestettiin 3.6.2019 klo 18.00-20.00 Keski- ja Pohjois-Pohjanmaan, Lapin ja Pohjois-Savon alueiden YHTEINEN valtakunnallinen ydinryhmäilta Iisalmessa. Linjoilla oli mukavasti yrittäjiä ja aluevastaavia kyseisiltä alueilta ja paikan päällä kymmenkunta Ylä-Savon alueen yrittäjää isäntäyrityksen edustajien lisäksi, joten koolla oli hyvä määrä osallistujia.

 

Illan isäntäyrityksenä oli Savon Lasituote Oy & Kari-Matti Ruhanen, joka on itse kehittänyt Lucia lasipaviljonkin ja uusimpana tuotteena Smart Lucian – modernin lasi-iglun revontuli- ja elämysmatkailuun. Illan aiheena oli “Uuden tuotteen lanseeraus.”

 

Yrittäjä oli aloittanut työuransa 1985 Olvi Oy:n kunnossapidossa. Vuonna 2001 hän osti osuuden RP-Teollisuuspalvelu Oy:stä ja  2008  Savon Lasituote Oy:n. Vuonna 2012 hän keksi joulusaunassa Lucia lasipaviljongin (kuva alla), joka käynnisti yrityksessä voimakkaan tuotekehityksen kauden. Tarina sai jatkoa, kun yhteistyö arkkitehti Teemu Pirisen kanssa sekä hankerahoitus synnyttivät futuristisen ja elämyksellisen Smart Lucia lasi-iglun matkailun tarpeisiin.

 

Alla olevasta linkistä löydät tietoja yrityksestä sekä mm. You Tube videon, missä Kari-Matti kertoo yrityksestään.

 

http://savonlasituote.fi/

 

Runsaasti älykkäitä ratkaisuja sisältävä Smart Lucia on uuden sukupolven täydellisesti varusteltu lasinen elämystila. Modulaarisen rakenteen ansiosta sitä voidaan helposti muunnella  erilaisiin käyttötarpeisiin.  Smart Lucia sopii erityisesti ainutlaatuiseen elämysmatkailuun. Moduulirakenteen ansiosta tila voidaan muuntaa helposti myös yrityksen edustustilaksi tai yksityishenkilön innovatiiviseksi vapaa-ajan asunnoksi.

Smart Lucia on ollut  asiakkaiden “koekäytössä” Rovaniemellä Apukka Resortin varauskalenterissa ja näin on saatu arvokasta käyttäjäkokemusta. Nyt Smart Luciaa ollaan siirtämässä takaisin Iisalmeen veden äärelle. Samalla kartoitetaan yhteistyömahdollisuuksia paikallisten majoitustarjoajien kanssa.

 

https://smartlucia.fi/

 

Perustasoinen 28 neliön Smart Lucia maksaa n. 80.000-90.000 €, joten kohderyhmä on rajallinen. Illassa pohdittiin mm. ryhmätöinä sitä, mistä ja miten löytää oikeat asiakkat?

 

Illan aikana nousivat esiin seuraavat viisi pointtia:

  1. Erikoistuotteen oikeiden asiakkaiden löytäminen ja heidän tarpeidensa kartoittaminen ja siten lisäarvon tuottaminen heille on haastavaa työtä. Monia potentiaalisia asiakkaita löytyisi ulkomailta, mutta pienen yrityksen resurssit ovat rajalliset, joten kansainvälistyminen on aloitettava pienin teoin ja läheltä kotimarkkinoita.
  2. Matkailuala on yksi potentiaalinen toimiala, mutta etenkin Suomessa alaa vaivaa heikot taloudelliset resurssit. Kymmenenkin lasi-iglun investointi on miljoonasijoitus ja Suomessa harva matkailualan yrittäjä tähän kykenee. Maailmalla on paljon mahdollisuuksia kuten Alpeilla tai autiomaissa; alkuesteenä on löytää juuri ne oikeat henkilöt, jotka asiasta kiinnostuisivat.
  3. Digitaalisuus mahdollistaa virtuaalisten elämyskokemusten tuottamisen (mm. livekamerat) ja sitä kautta on mahdollisuus löytää asiakkaita globaalisti. Teknologia lisätyn todellisuuden muodossa mahdollistaisi myös “epäaidon asiakaskokemuksen” tuottamisen; ts. matkailijalle pystyttäisiin esimerkiksi tuottamaan revontulinäkymää, vaikka todellisuudessa taivas olisi pilvessä ja sataisi eli oikeat revontulet puuttuisivat.
  4. Erilaisina asiakkaiden kiinnostuksen herättelijöinä voivat olla (some)julkkikset ja laajaa mielenkiintoa ja kohua herättävät tempaukset. Ryhmä esitti igluun esim. Big Brother-kuvauksia. Kansainväliset ja laajalti seuratut bloggaajat ovat yksi tapa saada tuotteelle globaalia näkyvyyttä.
  5. Ylä-Savossa on merkittäviä globaalisti toimivia yrityksiä kuten Ponsse Oy, Genelec Oy, Olvi Oy, Normet Oy.  Nämä ovat myös Savon Lasituote Oy:n avainasiakkaita. Yrityksissä vierailee kumppaneita ja asiakkaita ympäri maailmaa, joten heille majoittuminen tai kokous Smart Luciassa olisi elämys. Tämä tarkoittaisi organisoitua majoitustoimintaa, missä Savon Lasituotteen tulisi verkostoitua eri palvelutarjoajien kanssa kuten siivous ja ruokapalvelujen tuottajat. Ja asiakkaina olisivat mainitut avainasiakasyritykset, joille Smart Lucia toisi lisäarvoa kumppanuuksiin ja asiakasuhteisiin.

 

Kuvia illasta:

       

Tämän tapahtuman ilmoittautuminen on suljettu.