Rovaniemen ydinryhmäilta – vaikuttajamarkkinointi

Karttaa ei ole saatavissa

Päiväys ja aika
20.03.2019 klo 18:00 - 20:00


Rovanimen maaliskuun ydinryhmätapaaminen polkaistiin pystyn teemalla vaikuttajamarkkinointi. Iltaa emännöi Ester Visual ja yrittäjä Elisa Ahonen.

Ester Visual on sisustus tuotteita tarjoava yritys, jonka tuotteet nousevat luonnosta. Yrittäjä Elisa on itse kuvataiteilija ja opettaja. Hänen maalauksiinsa perustuvat tuotteet kuvaavat eläimiä tai vaikkapa kasveja. Tuotteita ovat muunmuassa kortit, tarjottimet, julisteet ja taulut. Yrityksen tuotteita on myynnissä jo muutamassa maassa, kuten Japanissa ja Ruotsissa, tuotteita löytyy myös vastuullisuutta korostavasta Weecos-verkkokaupasta.

Yrittäjä nosti illan aiheeksi vaikuttajamarkkinoinnin, koska hän haluaa aiheesta keskustelua ja lisää tietoa. Erityisesti kiinnostaa, mitä vaikuttajamarkkinoinnilta voi odottaa, miten sen onnistumista voi mitata ja millaisia budjetteja siihen käytetään, tai kannattaa käyttää. Illan keskusteluun toivottiin henkilöä, joka osaisia avata asiaa sekä vaikuttajamarkkinoinnin ostajan, että tarjoajan näkökulmasta.

Aihetta avasi ryhmälle Jouni Jyllinmaa, markkinoinnin asiantuntija sekä Jyllinmaa Enterprises Oy:n seniorikonsultti ja toimitusjohtaja. Jounilla on noin 20 vuoden työkokemus markkinoinnin, myynnin, puhumisen ja julkisten esiintymisten saralta. Hän on toiminut markkinointivastaavana, sosiaalisen median palveluiden konsulttina sekä myyjänä, pilvipalveluiden markkinoijana sekä konsulttipalveluiden ratkaisumyyjänä, ja yrittäjänäkin hän on jo ehtinyt auttamaan mikro- sekä suurempiakin yrityksiä heidän myynnissä ja markkinoinnissaan.  Jouni on myös itse mikroyrittäjä.

Alustuksessa nostettin esille, mitä vaikuttajamarkkinointi tarkoittaa, miitä käytännössä voi asiaan liittyen tehdä ja miten tehtyä voi seurata?

Syy, miksi tässkin illassa aiheesta puhutaan, ja miksi se on mikroyrittäjienkin huulilla, on tietenkin vaikuttajien moninaisuus nykypäivänä. Lähes kuka tahansa voi tehdä itsestään vaikuttajan. Toki kuka tahansa ei sitä asemaa saavuta, mutta vaikuttajien määrä on valtava verrattuna muutamien vuosien takaiseen tilanteeseen. Tämä antaa mahdollisuuden monentasoiseen vaikuttajayhteistyöhön.

Kannattaako vaikuttajamarkkinointi?

Tutkimusten mukaan vaikuttajamarkkinointi kannattaa. Kuitenkin sen seuraaminen on vaikeaa, eikä suoraa yhteyttä ole aina helppo rakentaa. Miten esimerkiksi todentaa kivijalkakaupan kasvanut myynti, jos vaikuttaja vaikuttaa verkossa?

Illan mikroyrittäjät kuuntelivat kiinnostuneina.

Vaikuttajat ovat tänä päivänä ammattilaisia, jotka tarjoavat näkyvyyttä korvausta vastaan. Ruokapalkalla tämä ei nää toimi. Jouni nosti esille muunmuassa Oona Tolppasen, joka kertoi, ettei tarvitse enää yhtään energiavalmisteita tai superfoodeja, eikä vaatteitakaan. Eli kyseessä on markkinoinnin ostamista, siinä missä sanomalehti tai digimainoksenkin kohdalla.

Verkosto voi auttaa tässäkin

Vaikuttajamarkkinointia voi buustata myös porukalla. Yhteinen sopimus ja “hyperinki” toimii myös mikroyrittäjien verkostolla. Jouni siis rohkaisi verkostolaisia tykkämään ja jakamaan toisiensa juttuja ja julkaisuja. Ja myös “varastamaan” avoimesti toisilta hyviä markkinointi-ideoita ja kokeiluita. Porukalla illan aikana myös otettiin härkää sarvista ja suunniteltiin valmis pohja kokeilulle.

 

Tämän tapahtuman ilmoittautuminen on suljettu.