SavoGrown alueen 3.MikroGrow -tapaaminen Keiteleellä ke 1.11.

Päiväys ja aika
01.11.2017 klo 18:00 - 20:00

Tapahtumapaikka
Keiteleen kunnantalo


SavoGrown alueen ydinryhmä kokoontui keskiviikkona 1.11. klo 18-20 Keiteleellä Keiteleen uuden kunnantalon tiloissa. Aiheena oli ”Itseohjautuvan verkkokaupan perustaminen” ja illan emäntänä Jaana Jauhiainen, Tmi Jaana Jauhiainen. Asiantuntijavieraana oli Minna Sutinen (Projectico Oy).

 

Jaana on Cambridge-valmentaja, mutta hänellä on myös pitkään hautunut idea itseohjautuvan verkkokaupan perustamisesta liittyen kauneuteen, terveyteen ja hyvinvointiin käytettävistä ekotuotteista. Verkkokaupan perusideana olisi se, että Jaana tarjoaisi valmiin verkkokauppa-alustan ekotuotteiden valmistajille ja palveluntuottajille sekä hoitaisi markkinoinnin ja laskutuksen. Verkkokauppa-alustaa hyödyntäville jäisi tavaran tai palvelun toimitus asiakkaalle (vrt. mm. Zalando).

 

Illan teemasta nousivat esiin seuraavat viisi pointtia:

  1. kaikki lähtee teknisestä toteutuksen suunnittelusta: verkkokauppaa suunnittelen tarkka vaatimusmäärittely (selkeä strategia ja visio siitä, mitä halutaan, mitä tarvitaan (ettei maksa turhasta, jota ei tarvitse) esim. haluaako kotisivun ja verkkokaupan yhdistelmän vai pelkän “kylmän” verkkokaupan? Referenssien näkeminen tärkeää, tosin niihinkään ei pidä sokeasti uskoa.
  2. toteutukseen liittyvät valinnat: sekä alustan tuottajien että palvelimen ylläpitäjien vertailu ja valinta. Tekninen osuus ja siihen liittyvät valinnat on kuin verkkokaupan luuranko/koossa pitävä voima.
  3. teknisen luurangon ympärille pitää koota lihaa eli sisältöä mm. tarinat ja  tuotekuvaukset sekä mahdollisesti blogi. Visuaalisuus on ensiarvoisen tärkeää; sekä koko sivuston yleisilme että tuotteisiin ja palveluihin liittyvät kuvat/kuvitukset.
  4. kolme edellä mainittua tekijää muodostaa ns. “täydellisen verkkokaupan reseptin” eli visuaalisuus, sisältö, tekninen toteutus (kts. kuva alla).
  5. budjetti: paljonko yrittäjä on valmis maksamaan investoinnista? Lisäksi sen ymmärrys, että kulut eivät lopu siihen, kun verkkokauppa julkaistaan. Verkkokaupan ylläpito aiheuttaa jatkossakin kuluja ja siksi on tärkeää panostaa teknisen osuuden ammattitaitoiseen ja “ei vedättävään” toimittajaan, jonka laskutus esim. palvelimen ylläpidosta tai päivityksistä on kohtuullista ja järkevää (ei rahastuksen makua).

 

 

Lue lisää aiheesta: