SavoGrow -alueen ydinryhmätapaaminen Vesannolla

Kartta latautuu...

Päiväys ja aika
30.08.2017 klo 18:00 - 20:00

Tapahtumapaikka
Vesannon Siemen


SavoGrow -alueen (Suonenjoki, Rautalampi, Pielavesi, Keitele, Vesanto, Tervo) -alueiden ydinryhmätapaaminen Vesannolla

Isäntäyritys: Vesannon Siemen Oy
Teema: Asiakasnäkyvyys ja digitalisaatio

Ilmoittautuminen: SavoGrow -alueen WhatsApp-ryhmässä tai Olli Kokanderille tekstiviesti: p. 040 766 0744.

 

DIGIAJAN UUSASIAKASHANKINTAA JA ASIAKKUUKSIEN YLLÄPITOA

SavoGrow-alueen ensimmäinen ydintapaaminen oli Vesannolla kauniissa Vesijärven kylässä Tiina ja Erkki Korhosen viljatilalla, missä he pyörittävät yritystään Vesannon Siemen Oy, joka on  vilja- ja nurmikasvien siementen myyntiin erikoistunut yritys. Vesannon Siemen Oy puolestaan on valtakunnallisen Tilasiemen Oy:n osakas. Osakkaita Tilasiemen Oy:llä on 40.

http://www.vesannonsiemen.fi/

Facebook: Vesannon Siemen Oy

Isäntäpari Erkki ja Tiina pitivät konkreettisen yritysesittelyn  näyttämällä meille ryhmäläisille yrityksen tiloja; työnäytös  siementen  käsittelystä sekä kurkistukset pakkaamoon ja varastoon. Samalla saimme ihailla kaunista ja idyllistä maaseudun pihapiiriä.

Illan aiheeksi Tiina ja Erkki olivat päätyneet valitsemaan jokaista mikroyrittäjää pohdituttavan aiheen: uusasiakashankinta eli miten löytää ja millä työvälineillä uusia ja potentiaalisia asiakkaita ja toisaalta miten ylläpitää nykyistä asiakaskantaa. Kaiken yllä leijui isona kysymysmerkkinä  digitalisaatio eli uudet viestintä- ja markkinointikanavat vs. perinteinen markkinointi sekä ylipäätään verkkonäkyvyys, sen tarve ja toteutus.

Seuraavassa on lyhyesti kuvattuna viisi ydinasiaa, jotka nousivat tapaamisen aikana esille:

  1. asiakashankinta: miten löytää uusia asiakkaita, miten ylläpitää nykyisiä asiakkuuksia ja miten ylipäätään brändätä omaa yritystä ja omia tuotteita (ja omaa yrittäjäprofiilia) linkitettäväksi asiakkuuksien hallintaan
  2. tuotteistaminen: bulkkitavara vs. erikoistavara. Verkoston muutkin osakkaat sekä kilpailijat myyvät bulkkia ja se on altis hintakilpailulle, mutta toisaalta on yrityksen palvelutarjonnassa ns. lypsylehmä, joka tuottaa perustuloa.
  3. sosiaalisen median kanavavaihdot ja käyttö/hyöty markkinoinnissa ja verkkonäkyvyydessä: mitä kanavia asiakkaat käyttävät, miten valita oikea kanava/kanavat, mistä aika sisällön päivityksiin ja millaista sisältöä. Myydäänkö tuotetta vai imagoa (siemen vai tuottava lajike)
  4. markkinointi kokonaisuudessaan: mikä herättää asiakkaiden mielenkiinnon, ovatko perinteiset mediat jo kuopattu
  5. tieto, sen jalostaminen ja hyödyntäminen: verkosto tuottaa tietoa niin osakkailleen kuin asiakkaillekin. Osataanko sitä hyödyntää ja miten sitä pitäisi hyödyntää mm. markkinoinnissa.

Keskustelu on vilkasta ja yrittäjät toivat rohkeasti esiin omia kantojaan ja kokemuksiaan. Mm. markkinointi- ja media-alan yrittäjä oli vannoutunut printtimedian kannattaja ja illan emäntä oli hullunkurisella autokuvallaan kerännyt mittavan tykkääjäjoukon facebook-sivustolle.

Elokuun lopun iltaa Vesannolla. Puolikuu mollottaa puimurin yllä.

Tuolla ne siemenet liikkuvat  uteliaiden katseiden siivittämänä.