SavoGrow-alueen ydinryhmätapaaminen Rautalammilla

Päiväys ja aika
30.10.2018 klo 18:00 - 20:00

Tapahtumapaikka
Artteli Shop Oy


 

SavoGrow-alueen lokakuun ydinryhmätapaaminen oli 30.10. Rautalammilla Artteli Shop Oy:ssä. Illan emäntänä toimi yrittäjä Reeta Lyytinen ja aiheena “Sesonkimyynti ja siihen varautuminen.”

 

Pääset tutustumaan yritykseen linkin kautta:

http://www.arttelishop.fi/

 

Yrityksessä on Marimekon myymälä, muotia naisille ja lapsille, sisustustuotteita, herkkuja kuten teetä ja tryffeleitä, kukkakauppa sekä hautaustoimisto. Valikoima on laaja ja monipuolinen, vaikka paikkakunnalla on “vain” noin 3000 asukasta. Merkittävä asiakasryhmä ovat mökkiläiset ja vapaa-ajan asukkaat, sijaitseehan paikkakunta luonnonkauniin vesistön äärellä. Lisäksi keskustan läpi kulkee vilkas tie kohti Oulua.

 

Yrityksen historia alkoi vuonna 2000 alunperin käsityöläisten osuuskuntana. Reeta Lyytisellä itsellään on käsityöläistausta, ja hän oli mukana kyseisessä osuuskunnassa, jossa parhaimmillaan oli 20 jäsentä. Toiminta alkoi kuitenkin hiipua, ja vuonna 2006 Reeta otti osuuskunnan haltuunsa ja muutti sen osakeyhtiöksi.  Vuonna 2008 yrityksen kutomo lopetettiin ja tilalle ostettiin hautaustoimisto. Vuonna 2011 valikoimiin saatiin Marimekon brändi. Kukkakaupan floristit ovat keränneet runsaasti mainetta ja kunniaa: tämän vuoden 2018 vuoden floristiksi Suomen Kukkakauppiasliitto valitsi Artteli Shopin floristin ja toinen yrityksen floristi on voittanut kaksi kertaa Savo-Karjalan piirin kukkasidontakilpailut.

 

Kaupan ala on täynnä sesonkeja. Mitä se merkitsee yrittäjälle?

 

Lukuisilla toimialoilla ja etenkin tavarakaupassa kuluttajien kysyntä on kausiluontoista. Suksia ostetaan talvella, legoja ja barbeja ennen joulua, autonrenkaita syksyllä ja keväällä. Tällaisten tuotteiden kysyntäpiikkiä pystyy ennakoimaan ja sisäänostoja suunnittelemaan edellisten vuosien perusteella ja lisäksi huomioimalla  uudet trendit.

 

Kun valikoima on laaja, niin sesongit seuraavat toisiaan ja menevät usein päällekkäin mm. silloin kun myynnissä on lahjatavaraa ja kukkia. Kuitenkin, mikroyrittäjien arjessa monet sesongit pääsevät ”yllättämään.” Sesongin lähestyessä tehdyt ennakko-ostot ovat ”unohtuneet” ts. mitä on jo tilattu. Vaatii usein työtä miettiä, mitä tuoteryhmiä vielä pitäisi täydentää, koska olisi viimeinen hetki reagoida täydennysostoihin, onko ennakko-ostojen ja lähestyvän sesongin välillä tapahtunut markkinoilla jonkin uuden ”hitin” läpimurto, jota pitäisi saada myyntiin omiinkin valikoimiin jne. Tämä merkitsee yrittäjälle  jatkuvaa palapelin rakentamista ja valppaana oloa. Osa tavarantoimittajista huolehtii tilausvahvistukset muotoon, missä näkyvät mm. selkeät kuvat. Tällöin on helppo hahmottaa, mitä tavaraa on tulossa myyntiin. Mutta edelleen – vaikka maassamme eletään digiaikaa, osa toimittajista tyytyy pelkkään tilauspaperiin. Kuten yrittäjä totesi, niin tällaisessa tapauksessa usein tavaran tullessa myyntiin itsekin ihmettelee, että “olenko ihan oikeasti tilannut tällaista?”

 

Illan aikana keskityttiin kuuntelemaan j yrittäjän kuvauksia eri sesonkien luonteesta sekä keskustelemaan niiden ennakoinnista, hallinnasta ja kuluttajakäyttäytymisen muutoksista yleensä. Esimerkiksi kukkakaupassa joulu- tai äitienpäiväsesonkiin liittyvät ennakkotilaukset ovat vähentyneet merkittävästi. Ei ole tavatonta, että morsian matkalla vihittäväksi kirkkoon tulee kukkakauppaan ja pyytää tekemään nopeasti hääkimpun. Tai asiaks tulee sisään keskellä viikkoa ja haluaa ostaa 50 kpl pitkävartisia tummanpunaisia ruusuja …

 

Illasta nousivat esiin seuraavat viisi pointtia:

  1. Sijainti pienellä paikkakunnalla koetaan helposti ongelmaksi, mutta se voi olla myös vahvuus: kilpailevat marketit ovat kaukana ja vilkkaalla mökkipaikkakunnalla yrityksen kanta-asiakkaat ovat uskollisia vuodesta toiseen.
  2. Asiakkaiden tunteminen helpottaa sisäänostoja ja ne voi kohdistaa juuri oikealle asiakasryhmälle.
  3. Yhteistyö lähialueiden yrityskeskittymien kanssa lisää alueen vetovoimaisuutta ja kannustaa asukkaita hyödyntämään oman alueen liikkeitä (yhteistyö Rautalammin ja Suonenjoen yritysten kanssa, välimatkaa n. 15 km. Esim. joulun aikaan joulupassi, johon asiakas kerää ostosten yhteydessä leimoja ja saa sitä kautta hyötyjä itselleen).
  4. Kokemus tuo varmuutta sesonkitilauksiin. Historia eli edellisten vuosien ostot vs. myynnit ovat tiekartta oikean kokoisiin tilauksiin. Yrittäjä pyrkii ostamaan etenkin kukkia hieman yli tavoitemyynnin, koska “ei oon” myyminen on mainehaitta. Jäljelle jääneet sesonkituotteet  voi lahjoittaa johonkin hyvään tarkoitukseen, mikäli puolestaan on plussaa maineelle.
  5. Kuluttajakäyttäytymisen muutokset näkyvät asiakkaiden ostokäyttäytymisessä etenkin ennakkotilausten vähenemisenä.

 

Kuvia illan tunnelmista ja kauniista liikkeestä:

 

   

Tämän tapahtuman ilmoittautuminen on suljettu.