SavoGrow- alueen ydinryhmätapaaminen Pielavedellä

Päiväys ja aika
17.05.2018 klo 18:00 - 20:00

Tapahtumapaikka
Leipomo Puustelli


 

 

SavoGrown toukokuun ydinryhmätapaaminen  pidettiin torstaina 17.5.2018 klo 18  Pielavedellä Leipomo Puustellissa aiheesta ”Myynti, markkinointi ja asiakassegmentointi”.  Illan isäntänä oli yrittäjä Pekka Savolainen.

 

Leipomo on perustettu vuonna 1965. Yrityksen vaiheikkaasta historiasta ja toiminta-alueesta sekä tuotevalikoimasta (voi viedä kielen mennessään) voit lukea seuraavan kotisivulinkin kautta:

 

http://www.leipomopuustelli.com/

 

Yrittäjä Pekka on myös kohtuu innokas facebookin käyttäjä ja päivittää hauskalla ja rehevällä tavalla Leipomo Puustellin facebooksivuja. Alla päivitysnäyte menneen vapun seutuvilta:

 

Illan köllykkee vuan kaekille! Vappua kohti männään hirveellä tohinalla. Se on muotoutunu suomalaesille semmonen…

Julkaissut Leipomo Puustelli Oy 29. huhtikuuta 2018

 

Myynti, markkinointi ja asiakassegmentointi

 

Käytännössä otsikon sanat menevät päinvastaisessa järjestyksessä eli ensin tulee selvittää kohderyhmä, jolle tuotetta/palvelua halutaan markkinoida. Toki nopeissa kokeiluissa voidaan ihan alkuvaiheessa tehdä myös ennakkomarkkinoita, mikäli halutaan selvittää kysyntää ja sitä, ketkä ostavat eli ketkä ovat potentiaalisia asiakkaita.

 

Segmentoinnissa eli kohderyhmäajattelussa olisi hyvä päästä kiinni asiakkaiden arvomaailmaan, asenteisiin ja elämäntyyliin. Sieltä saatavalla tiedolla pystytään paremmin luomaan tarpeeksi houkutteleva tuote/palvelu. Aalto yliopiston myynnin professoria Petri Parvista lainaten “laiskuus on nopeimmin kasvava trendi maailmassa.” Leipomoalalla tämä näkyy mm. valmiiksi siivutetuissa tuotteissa ja raakatuotteina.

 

Vanhanaikainen ajattelu, että leipä pitää olla kaupoissa anivarhain, alkaa olla historiaa; kauppa tosin pyristelee vastaan. Monille leipomoalan toimijoille kaupan asennemuutos olisi mitä tervetullein, jolloin päästäisiin kalliista aamuyön tunneista, koska ne rasittavat kohtuuttomasti yrityksen kannattavuutta. Pekka totesikin oivaltavasti, että vaikka työntekijälle joutuu maksamaan tuplapalkan, niin kukaan ei pysty kuitenkaan tekemään työtä tuplana. Ja toisaalta kuluttajien vaatimukset painottuvat yhä enemmän tuoreen leivän saantiin iltapäivällä tai jopa illalla. Harva asiakas ehtii hakea sitä aamulla.

 

Markkinoinnissa ja myynnissä tarinallisuus on merkittävä lisäarvon tuottaja. Jos leipään saa leivottua kiehtovan tarinan, avautuu heti mahdollisuus tuoteperheen kasvattamiseen. Ydinryhmässä kannustettiin ja rohkaistiin Leipomo Puustellia esim. rakentamaan  kuuluisan Talvisodan ruisleivän ympärille tuoteperhe esim. Lotan nisupullia tai Poteropuusteja.

 

Illan teemasta nousivat esiin seuraavat viisi pointtia:

  1. myynnin kasvua kannattaa tarkkailla, jotta se ei tapahdu kannattavuuden kustannuksella
  2. hyvien ja haluttujen tuotteiden ja positiivisen yrityskuvan avulla myynti ja markkinointi helpottuu vaikka kilpailu on kova
  3. tuotekehitys myös leipomoalalla on tärkeää, koska kuluttajasukupolvet ja niiden arvostukset ovat erilaiset
  4. yhteistyö samalla paikkakunnilla olevien saman alan yritysten kanssa on positiivista ja lisää kaikkien myyntiä ja uskottavuutta
  5. oma persoona ja sen avulla toimiminen  esim. somemarkkinoinnissa lisää yrityksen ja yrittäjän brändiarvoa ja kiinnostavuutta

 

Alla kuvia virittäytymisestä iltaan sekä korillisesta herkullisia ruissipsejä.

     

 

Tämän tapahtuman ilmoittautuminen on suljettu.