SavoGrow -alueen ydinryhmätapaaminen Keiteleellä

Päiväys ja aika
28.11.2018 klo 18:00 - 20:00

Tapahtumapaikka
Jokinotkon karjatila/ Keiteleen POP UP-kauppa


 

SavoGrow-alueen vuoden 2018 viimeinen ydinryhmäilta oli Keiteleellä  jouluisessa tuottajien ja käsityöläisten PoP Up-kaupassa Äyräpääntie 1, Keitele. Emäntänä oli Jenni Lemettinen Jokinotkon karjatilalta. Isäntä Jyri-Pekka oli töissä kiertämässä MunaEggspress-linjaa ja jakelemassa mm. oman tilan tuotteita asiakkaille.  Illan teemana oli “Brändin rakentaminen.

 

Tutustu yrityksen nettisivuihin: http://jokinotko.fi/

 

Illan aluksi Marko Maksimainen SavoGrow:lta esitteli SAMPO-hanketta, jonka  on  yritysten tuottavuuteen ja henkilöstön työhyvinvointiin keskittyvä ESR-rahoitteinen kehittämishanke, jonka päätoteuttaja on Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy (Keuke) ja osatoteuttajia Kehitysyhtiö Savo Grow Oy ja Työtehoseura.

http://www.savogrow.fi/kehittamispalvelut/hankkeet/sampo

 

Jenni ja Jyri-Pekka ovat pyörittäneet Jokinotkon karjatilaa vuodesta 2011 ja muutosten tuulet ovat puhaltaneet siitä saakka. Ensin he siirsivät pellot luomuun ja heti sen jälkeen vapautettiin sonnit navetasta. Ulkokasvatus mahdollistaa naudoille lajityypillisen käyttäytymisen parhaiten: naudat ovat laiduntavia laumaeläimiä, joten ne on luotu liikkumaan ruoan perässä ja ne tuntevat olonsa turvalliseksi ison lauman keskellä. Myös isot sonnit voidaan pitää laumoissa. Eläimet pysyvät terveinä, kun niillä on mukavat oltavat – aina ruokaa tarjolla, tilaa liikkua kunnolla, laumatoverit ja hyvin kuivitetut olkipedit katoksissa. Jokinotkon eläinten rehut ovat omalla tilalla tuottettuja ja GMO-vapaita. Myös rotuvalinnoissa he suosivat suomalaista – kyyttöjä eli itäsuomenkarjaa sekä suomenlammasta!

 

Tilalla on suoramyyntiä ja viimeisimpänä uutuutena on yhteistyö MunaEggspressin kanssa: Jokinotko on aloittanut munataksin ajamisen Keski-Suomessa, Savossa, Pohjois-Karjalassa, Kainussa ja Oulussa! Eggspress on eettisesti tuotetun ruoan suoramyyntikanava, joka kuljettaa ennakkoon tilattuja tuotteita kahdellakymmenelläkuudella reitillä ympäri Suomen.Tuotevalikoima on laajentunut kananmunista mm. lihoihin, luomuleipiin, juustoihin ja jugurttiin, kasviksiin ja jauhoihin.

 

Brändin rakentaminen

 

Brändi on se tarina, joka yrityksestä kerrotaan kun yrittäjä ei itse ole paikalla. Ostopäätökset tehdään tunteella ja ihmiset tunnetusti ostavat yleensä niiltä, joista pitävät. Brändäystä voi tehdä tuotteelle/palvelulle, yritykselle tai yrittäjälle itselleen. Ihannetilanne on se, että nämä kaikki kolme olisivat harmoniassa. Käytännössä joku näistä nousee aina vahvemmaksi kuin muut.

 

Jokinotkon karjatila pyrkii brändäämään itsensä “Suomen ensimmäiseksi hiilineutraaliksi tilaksi!” 

 

Paljon on jo tehty: viljely on luomua, nurmessa suositaan siementä joka  tuottaa terveellistä ruokaa eläimille ja siitä edelleen terveyttä ihmisille. Eläinten hyvinvointi on tärkeää, prosessit siemennyksestä teurastukseen läpinäkyviä ja eettisiä, laitumilla sähköaidan sähkö tuotetaan aurinkopaneeleilla ja yhteistyökumppaneiden tulee täyttää tietyt eettiset ja ekologiset kriteerit. Uusina suunnitelmina on mm. aurinkosähkön lisääminen energian lähteenä sekä biopolttoaineella kulkevat työvälineet. Brändi tulee rakentumaan hyvinvoinnin, terveyden ja ilmaston suojelun ympärille. Nyt jo on kuluttajien keskuudessa suurta arvostusta tilan toimintaa kohtaan jopa siinä määrin, että vegaanitkin ovat innostuneet jopa maistelemaan vähäisessä määrin “onnellisen sonnin” lihaa.

 

Illan aiheesta nousivat esiin seuraavat viisi pointtia:

  1. Eettisyys ja ekologisuus vahvistuvat vauhdilla kuluttajien valinnoissa.
  2. Perinteinen toimiala kuten maatalous voi olla edelläkävijä uudistuksissa.
  3. Hyvä brändi syntyy rohkeudesta tehdä asiat toisin. Sitä myös kuluttajat arvostavat.
  4. Keskittyminen ydinbisnekseen vahvistaa aina brändiä, “haahuilut” ja “sinne tänne toiminta” rikkoo brändiä liian hajalle, jolloin kokonaiskuvan hahmotus on vaikeaa.
  5. Oikein valitut yhteistyökumppanit vahvistavat brändiä. Kun kaksi vahvaa brändiä toimii yhteistyössä, niin se synnyttää postiivisen lumipalloefektin, jolloin molemmat yritykset hyötyvät

 

Kuvia illasta:

               

Tämän tapahtuman ilmoittautuminen on suljettu.