SavoGrow -alueen ydinryhmäilta Tmi Karvakorvat

Päiväys ja aika
20.06.2018 klo 18:00 - 20:00

Tapahtumapaikka
Studio Karvakorvat Tmi


 

 

Kevätkauden SavoGrow-alueen viimeinen ydinryhmäilta pidettiin Suonenjoella 20.6.2018 Studio Karvakorvassa. Illan emäntänä toimi yrittäjä Mari Kaislasuo. Hän oli valinnut illan teemaksi “Markkinoinnin ja asiakashankinnan.”

 

Studio Karvakorva on perustettu vuonna 2015 ja ensin sijaintina oli Kuopio. Vuonna 2017 Mari siirsi yrityksen Suonenjoelle. Liikeidean perustana oli yrittäjän koiraharrastus ja rakkaus eläimiin. Hän on hankkinut itselleen vahvan ammattitaidon mm. alaan liittyvän koulutuyksen ja ammattitutkinnon kautta.  Yrityksen palveluihin kuuluvat koirien pesut, trimmaukset sekä muut “huoltopalvelut” kuten kysien leikkaus sekä ulkoilutuspalvelut ja yksityistunnit.  Lisäksi yrittäjä järjestää asiakkailleen sekä koiraharrastuksesta kiinnostuneille alan  koulutusta.

 

Liikkeessä myydään myös  BELCANDO koiranruokia, ISLE OF DOGS shampoita, NUTROLIN ravintoöljyjä, HURTTA-tuotteita ja hoitoaineita sekä ZOLUX turkinhoitovälineitä.  Ruokia on saatavilla myös kissoille. Alla linkki yrityksen kotisivuille:

 

https://www.studiokarvakorvat.com/

 

Yrittäjä kertoi omista valitsemistaan markkinointikanavistaan ja niiden tuloksellisuudesta. Kanta-asiakkaita ja asiakkuuksien ylläpitoon yrittäjä oli valinnut kanta-asiakassysteemin, joka palkitsee asiakkaita säännöllisistä ostoista tietyllä euromäärällä. Yhdeksi tärkeäksi teemaksi nousi tuotteiden ja palveluiden hinnoittelu. Hinnoittelun merkitys yrityskuvan ja markkinoinnin yhtenä osatekijänä on jäänyt yleisesti liian vähälle huomiolle.

 

Hinnoittelun psykologiaa osana kasvua ja menestystä

 

Myyminen, markkinointi ja hinnoittelu on pitkälti psykologiaa. Hinnoittelun psykologiassa lähestymistapana on ostajan hintamielikuvan syntyyn liittyvät tekijät sekä miten hintoja prosessoidaan ja miten asiakkaat reagoivat hintoihin. Hintakokemus ja -mielikuva on aina asiakkaan subjektiivinen, omakohtainen kokemus. Hinta on numeroita ja jokainen kokee numerot oman kokemusmaailmansa perusteella eri lailla.

 

Hinnoittelu on hieman unohdettu tekijä tuotteiden ja palveluiden myynnissä. Yleensä yritykset tyytyvät vain laskemaan hankintakustannukset ja lisäämään siihen sopivan tai toimialalla vallitsevan katteen miettimättä sen kummemmin esimerkiksi sitä, onko hinta ehkä liian alhainen (yleensä mikroyrittäjillä), sopiva vai kallis. Tai pitäisikö hinnoittelussa olla porrastuksia ja vaihtelevuutta segmentin tai vaikkapa ajankäytön suhteen.

 

Hinnoittelu on melkeinpä paras tapa parantaa kannattavuutta. Jo 1 % hinnan korotus lisää kannattavuutta noin 10-20 %. Lisäksi on jo lukuisten tutkimustenkin kautta osoitettu, että hinta on valtaosalle kuluttajista laadun indikaattori. Jos hinta on liian halpa, niin ostaja voi ajatella tuotteen olevan huonolaatuinen.

 

Hinnoittelusta on juuri ilmestynyt selkokielinen ja mittaviin tutkimustuloksiin perustuva kirja: Somervuori, O. (2018). Mitä maksaa? Hinnoittelun psykologiaa. Docendo:Jyväskylä.  Suosittelen lukemaan!

 

Muutamia hinnoitteluun liittyviä vinkkejä:

  1. nollaan (0) tai viitosen (5) päättyvä hinta koetaan reiluksi ja helpoksi hinnaksi (tasaraha)
  2. yhdeksään (9) päättyvä hinta koetaan edulliseksi tai halvaksi
  3.  ihmisellä on huono muisti (jopa hinnan suhteen). 29 € on muistissa kaksikymmentä ja risat, 32 € on kolmekymmentä ja risat.
  4. numeroita luetaan vasemmalta oikealle ja kaksi ensimmäistä numeroa jää ihmisen mieleen. Siksi 1540 € kannattaa saman tien hinnoitella 1590 €, koska viiden kymmenen euron erolla ei ole merkitystä
  5. hintaryhmiä kannattaa olla kolme: kallis, keskihintainen ja halpa. Jos hintoja on vain kaksi, niin asiakas ei yleensä osaa päättää, vaan jättää ostamatta. Jos ryhmiä on kolme, niin asiakas yleensä valitsee keskimmäisen hinnan. Ravintoloiden ruokalistalla on aina yksi kallis ruoka, jotta asiakkaan on helppo valita keskihintainen annos.
  6. hinnan nostot ja laskut pitää aina osata perustella
  7. myymäläläsijoittelussa ja hinnastoissa kallis kannattaa olla ensin, koska asiakas yllättyy myöhemmin, että “ai, täällä on edullisimpiakin hintoja!”  ja siten asiakas saattaa jopa sen perusteella ostaa kalliimman tuotteen.

 

 

Illan keskusteluista nousivat esiin seuraavat viisi pointtia:

 

  1. mikroyrittäjällä ei usein ole riittävästi ammattiylpeyttä ja rohkeutta hinnoitella tuote/palvelu riittävän korkeaksi, vaikka laatu ja asiantuntemus olisi priimaa
  2. somenäkyvyys on nykyajan ensisijainen ja ilmainen markkinointikeino, josta kannattaa ottaa kaikki hyöty irti (mm. Googlen hakukoneoptinointi)
  3. jos asiakkaat eivät valita hinnoista, niin todennäköiseti ne ovat liian halvat. Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että jos 5-6 asiakasta valittaa ajoittain hinnoista, niin silloin ne ovat melko oikealla tasolla
  4. hintoja kannattaa korottaa säännöllisesti ja vähän kerraan. Tällöin asiakas ei korotusta yleensä huomaa tai hyväksyy sen mukisematta
  5. ulkopuolisten arviot (tässä tapauksessa toisten ydinryhmäläisten) markkinoinnista ja hinnoittelusta ovat arvokkaita. Niistä kannattaa ottaa opiksi ja kokeilla rohkeasti esitettyjä ideoita

 

Alla illan tunnelmakuvia ja koska olimme Suonenjoella, niin tietysti paikan päällä olivat läsnä myös mansikat!