Rovaniemen ydinryhmätapaaminen – tuotteistaminen

Karttaa ei ole saatavissa

Päiväys ja aika
10.10.2018 klo 18:00 - 20:00


Rovaniemen ydinryhyhmätapaaminen 10.10.  sukelsi tuotteistamisen maailmaan. Iltaa hostasi Kataja Innovations. Kataja Innovations on tuotekehitykseen, tuotteistukseen ja palvelumuotoiluun erikoistunut kolmen henkilö yritys. Yrityksessä Susanna, Mirva ja Matti ratkaisevat asiakaslähtöisesti haasteita esimerkiksi projektinhallinnan, käyttäjätestauksen, teollisen muotoilun, tuote- ja mekaniikkasuunnittelun sekä erilaisten ohjelmien avulla.

kataja Innovations ja Matti Posti. Matti kertoi kahvin olevan yksi lukuisia tuotteistamismahdollisuuksia tarjoava tuote.

Tuotteistaminen  ja jatkuvan parantamisen malli

Kataja Innovatios -yrityksen yrittäjillä on vahva tausta leikkipaikkavälineiden suunnittelussa, mutta heillä on kokemusta myös käyttöliittymäsuunnittelusta ja laajasti tuotesuunnittelusta. Erityisesti illassa yrittäjiä kiinnostivat Kataja Innovationin tarjoama apu tuotteistuksessa. Yrityksen filosofia tuotteistuksessa perustui lean-ajatteluun, ja jatkuvan kehittämisen malliin. Tuotteistuksen avulla pystytään käytännössä siivoamaan tuotetta ja tarjoamaa kannattavammaksi ja samalla asiakkaalle selvemmäksi. Tuotteistusta tarvitaankin niin uusien kuin vanhojenkin tuotteiden ja palveluiden kohdalla. Sen avulla voidaan kehittää esimerkiksi myös hinnoittelua.

Tuotteistaminen on myös mikroyrityksille

Vaikka tuotteistaminen kuulostaa isolta kokonaisuudelta, ja pitkältä prosessilta, on mikroyrityksenkin mahdollista hankkia siihen apua. Verkoston yrityksistä ainakin jo yksi on tehnyt oman tuotteensa tuotteistamista yhteistyössä Kataja Innovationin kanssa. Kataja Innovations räätälöi palvelujaan asiakkaan mittoihin. Apuna yrittäjällä voi olla myös innovaatioseteli, minkä avulla voi saada tukea esimerkiksi juurikin tuotteistamiseen.

Innovaatioseteliä kannattaa hyödyntää tuotteistamis-palvelun ostamisessa.

Mukanaolijoille heräsi paljon ajatuksia tuotteistamisen tarpeesta myös omassa liiketoiminnassa.

Illan aikana mukanaolijoille avautui tuotteistaminen ja sen mahdollisuudet aivan uudella tavalla. Esille nousi muunmuassa mikroyrittäjien tuotteiden skaalautuminen, miten esimerkiksi palveluyrittäjä voi lisätä “tuotantoaan”, kun omaa työpanostaan ei voi lisätä loputtomasti. Tähän löyty ratkaisuja tuotteistamisesta. Samoin yrittäjät nostivat esille esimerkiksi erilaisten uusien tuotevariaatioiden kehittämisen samasta tuotteesta, sekä toisaalta varsinkin suunnittelijan haasteen pitää tarjoomansa niin simppelinä, että se on helposti ostettava ja kannattava. Tuotteistamisen myötä löytyy työkaluja myös tähän.