Rovaniemen ydinryhmätapaaminen 13.3.2018

Karttaa ei ole saatavissa

Päiväys ja aika
13.03.2018 klo 18:00 - 20:00


Verkoston ensimmäinen sisällöllinen tapaaminen

Rovaniemen alueen ydinryhmä kokoontui 13.3. Arctic Design shopin tiloissa keskustassa. Iltaa hostasi Kinos Design ja Kirsi Nordberg, joka oli valinnut illan aiheeksi SOME-markkinoinnin.

Verkostosta suurin osa, noin 20 henkilöä oli paikalla, myös Kemi-Tornion ryhmästä oli saapunut yrittäjäpariskunta mukaan. Illan täytti mukava puheensorina, vaikka kaikki eivät vielä tunteneet toisiaan. Verkostoitumisen keskenen elementti onkin vapaa keskustelu ja toisten yritystoiminnasta kiinnostuminen. Kokemusten jakaminen on sitä parhainta vertaistukea.

Kinos Design

Kirsi Nordberg luotsaa omaa tuotemerkkiään, Kinos Designia. Yrittäjän alkukirjaimiin liittyvä tuotemerkin nimi on tarinan mukaan ollut tiedossa jo paljon ennen yrityksen perustamista. Kirsi on viimeistä silausta vaille valmis vaatesuunnittelija. Tällä hetkellä tuotemerkin valikoimiin kuuluvat merinovillaiset pipot, poron- ja lohennahkaiset käsilaukut, sekä sisustus tekstiileistä pellavaiset keittiöpyyhkeet ja laudeliinat.

Kirsi kertoi omista tuotteistaan joita on myynnissä myös Arctic Design Shopissa.

Kirsin filosofia tuotemerkin taustalla on laadukas kotimaisuus, mahdollisimman pitkälle sekä materiaaleissa, että valmistuksessa. Kinos Designin tuotteita voi ostaa Arctic Design shopista, Rovaniemen Pukumiehestä, sekä suoraan suunnittelijalta itseltään.

SOME-markkinointi

Kasvuverkosto Lapissa itsekin mukana oleva  Ilkka Väyrynen, Mainostoimisto Advertising Kioski alusti verkoston jäsenille SOME-markkinoinnista. Kirsi kertoi, että kaipaa omaan SOME-markkinointiinsa tavoitteellisuutta, ja tietoa siitä, miten ja mitä kannattaa tehdä. Usein tilanne on se, että tilit on luotuna, ja pyritään pitämään ne elävinä mutta postaukset jäävät helposti toisistaan irrallisiksi, vailla punaista lankaa.

Ilkka Väyrynen alusti SOME-markkinoinnista oman asiantuntemuksen ja kokemuksen kautta.

Ilkka haarukoi laajasta SOME-ja digi-markkinoinnin kentästä sosiaalisessa mediassa tehvän sisältömarkkinoinnin illan näkökulmaksi. Hän aloitti painottamalla tavoitteellisuuden alkavan strategian tekemisestä. Huolellisesti tehty strategia ohjaa, aikatauluttaa ja luo jatkuvuutta SOME-päivityksiin. Strategian pohjana voi olla yrityksen kalenteri.

Sisältömarkkinoinnissa myös usein unohtuu asiakas. Kiinnostava sisältö palvelee asiakasta,vastaa hänen kysymyksiin ja luo arvoa asiakkaalle. Toisaalta Ilkka korosti some-kanavien erilaisuutta. Esimerkiksi Kinos Designille tärkeä kanava on luultavimmin instagram, missä luodaan mielikuvia ja tarinoita hienoin kuvin. Juuri kuvat ovat kaikki kaikessa esimerkiksi muodin saralla.

Sisältöjen tuottaminen sosiaaliseen mediaa on asiakkaan palvelua. Toisilta voimyös oppia. Ilkan mukaan yrittäjän onkin hyvä seurata oman alan toimijoiden tilejä, mitä muut tekevät, mikä heillä toimii, ja miten he saavat asiat toimimaan.

Valitse pari erikokoista aktiivista oman alasi toimijaa ja seuraa, sekä analysoi heidän toimintaansa SOMEssa. Mikä heillä toimii?

Yritys voi ostaa myös itselleen apua sosiaalisen media kiemuroihin. Osan työstä voi ulkoistaa. Sosiaalisen median hoitaminen vaatii työtä, kuten mikä tahansa muukin asia, mikäli siitä halutaan tuloksia, ja se halutaan tehdä hyvin. Toisaalta esimerkiksi Facebookin maksullinen mainonta on edullista, ja sitä on helppo kokeilla. Kaikissa toimissa sosiaalisessa mediassa, niin sisällön tuottamisessa, kuin ostetussa näkyvyydessäkin, tärkeää on myös seurata vaikutuksia. Se, miten mikäkin toimiii, on hyvä olla pohjana sille, millaista toimintaa jatketaan ja mihin suuntaan sitä viedään. Ilkan alustus herätti paljon kysymyskiä ja keskusteluja, jotka ohjasivat teemaa ja siitä nousevia asioita.

Nopean kokeilun pohjustus

Illan päätteeksi osallistujat pääsivät ryhmissä haastamaan ajatusta asiakkaan palvelimisesta. Ryhmät ottivat yhden mikroyrityksen käsittelyyn ja suunnittelivat sille somekampanja asiakkaan tarpeen näkökulmasta.

Ideaalitilanteessa kampanjan pystyy julkaisemaan sosiaalisen median kanavassa helposti ja nopeasti kokeilumielessä. Tämä on jo ensimmäinen askel, pohjatyö, tavoitteena olevien nopeiden kokeilujen suuntaan.

Kiitoksia kaikille osallistujille!
Erityiskiitos Ilkalle ja AD-kioskille, sekä paikan tarjonneelle Arctic Design Shopille ja Aki Mikkolalle. Kiitos illan emännälle Kirsille!

Kirsi Nirdbergista ja Kinos Designista löytyy juttu myös Lapin yliopiston Kide-lehdestä.

 

 

Tämän tapahtuman ilmoittautuminen on suljettu.