Rovaniemen ydinryhmätapaaminen – sisällöntuotanto

Karttaa ei ole saatavissa

Päiväys ja aika
28.11.2018 klo 18:00 - 20:00


Vuoden viimeinen Rovaniemen ydinryhmäilta järjestettiin Kota Collektive oy ja Miikka Hastin isännöimänä. Illan aiheena oli sisällöntuotanto, yrityksen oma vahvuusalue.

Kota Collective on laajasti sisällöntuotantoon, valokuvaukseen ja graafiseen suunnitteluun suuntautunut yritys, joka suunnittelee ja tuottaa sisältöä ja viestintäratkaisuja eri alustoille. Heidän kantavana ajatuksenaan on, että yhden toimijan vastatessa koko prosessista, on jälkikin parempaa.

Yritys muodostuu viidestä samanhenkisestä luovan alan toimijasta. He ovat lyöttäytyneet yhteen voidakseen tarjota asiakkaille kokonaispaketin asiakkaan tarpeen mukaan. Yhdessä toimiessa, yrityksen osaamispohja on laajempi, uskottavuus parempi ja ylipäänsä vastuunkannon hartiat leveämmät. Yrityksen erityistä osaamista ovat kuvaukset ulkona ja luonnossa.

Ajatus yhteenliittymästä, kollektiivista on hieno. Usein yksinyrittäjän kasvu on haastavaa yksin, osaaminen vaikea monistaa, jo jokaiseen eri yrittäjyyteen kuuluvaan osaamiseen menee aikaa ja vaivaa moniverroin. Muita mikroyrittäjiä kiinnostikin, miten samanalan ihmiset voivat toimia yhdessä, eikö tämä johda vain kilpailutilanteeseen. Kota Collectivessa kokemus kuitenkin on, että töitä on enemmän, kuin yksin toimiessa. Eikä negatiivista kilpailuasetelmaa ole syntynyt.

Miikan mukana illassa oli kertomassa yrityksen toinen yrittäjä, Harri Tarvainen. Harri avasi muille yrittäjille sisältömarkkinoinnin ja markkinoinnin eroja sekä tavoitteiden, että keinojen suhteen. Erityisen kiinnostavaa oli jo markkinoinnin lähtökohdat: mikä on kohderyhmäsi, ja miten se tavoitetaan. Jokainen yrittäjä pystyy löytämään “asiakasyhteisönsä”, ne asiat, jotka ovat juuri heidän asiakkaille yhteisiä. Yhteisien asioiden kautta markkinointi viesti menee perille.

Toisaalta sisällöntuotannossa kyse ei ole perinteisestä kaupittelusta, vaan sisällön ja lisäarvon tarjoamisesta asiakkaille. Lisäarvoa voivat olla aiheen ympärille kietoutuneet vinkit, kuvat tai vaikka ohjeet. Sisällön ei tarvitse liittyä tuotteisiin, asiakkaille yhteinen kiinnostava asia tai teema voi löytyä myös siitä ympäriltä.

Ilta oli erittäin kiinnostava ja mikroyrittäjien porukka tuntui saavan hyviä vinkkejä omaan markkinointiinsa. Erityisesti ajattelutavan muuttuminen ja terävöityminen, pienet ahaa-elämykset olivat illan antia. Kiitos!