Rovaniemen ydinryhmätapaaminen – markkinoinnin mahdollisuudet

Karttaa ei ole saatavissa

Päiväys ja aika
26.09.2018 klo 18:00 - 20:00


Sisutusliike Koti&Onni.

Rovaniemen ydinryhmätapaamista syyskuussa hostasi sympaattinen sisustusliike Koti&Onni Rovaniemen keskustassa. Illan aihetta, markkinoinnin mahdollisuuksia, pohdimme yhdessä illan emännän kanssa. Aihetta alusti asiantuntija Simo Vilhunen Seven-1 -mainostoimistosta.

Aiemmin ydinryhmäilloissa Rovaniemen ryhmä on syventynyt sähköiseen markkinointiin, tarkemmin some-markkinointiin, sekä brändäykseen. Nyt ajatuksena oli kirkastaa mikroyrittäjän mahdollisuuksia markkinoinnissa, sekä sen tulevia suuntauksia, mutta myös sitä, millaiseen markkinointiin mikroyrittäjän olisi syytä “laittaa paukkuja”. Esimerkiksi illan emäntä kertoi, ettei olisi voinut aloittaessaan kuvitellakaan käyttävänsä perinteistä lehtimainontaa, mutta kokeilujen kautta on kokenut sen tehokkaaksi mainonnan kanavaksi. Ja olipa hän kokeillut  jopa ihan perinteisiä saksilla leikattavia kuponkejakin asiakkaiden huomion herättämiseen.

Erika kertoo Koti&Onni liikkeestä, muut yrittäjät kuuntelevat.

Markkinoinnin mahdollisuudet ovat todella moninaiset, eikä mikroyrittäjän ole aina helppoa arvioida, mikä kanava sopii juuri hänelle. Yhtenä seurattavana mittarina Simo toi esiin hinnan per yksi näyttö. Toisaalta yritykset toimivat hyvin erilaisilla markkinoilla, joku kuluttajatuotemarkkinoilla, joku BtoB, ja joku räätälöityjä palveluita myyden. Näin tarve ja lähestymistavat markkinoinnille ovat erilaiset.

Simo Vilhunen Seven-1.

Simo korosti psyykkisen ja fyysisen saatavuuden tärkeyttä. Usein mikroyrittäjällä on kehitettävää toisessa tai molemmissa, vaikka mielikuva itsellä asiasta voisi olla toisenlainen. Fyysisen saatavuuden esteitä voi olla vaikkapa ostettavuus verkkokaupassa, tai yksinkertaisimillaan ostamista rajoittavat aukioloajat kivijalkkaupassa. Psykkinen saavutettavuus on mieleen jäämistä, muistettavuutta, jotta tuote on ostajan mielissä ostotarpeen syntyessä.

Mikroyrittäjän näkökulmasta Simo korosti monipuolisuutta ja jatkuvuutta, ei niinkään yksittäisiä isoja panostukisa tai kampanjoita. Näin myös hajauttaminen on hyvä tie. Useita erilaisia, itselle sopivia, markkinointikanavia kannattaa hyödyntää säännöllisesti, ja panostaa jatkuvaan näkyvyyteen.

Markkinoinnin mahdollisuudet herättivät yrittäjissä paljon kysymyksiä ja keskustelua. Ilta oli erityisen antoisa ja mukava. Kiitos siitä illan emännälle Erikalle, sekä asiantuntijalle Simolle!