Rovaniemen ydinryhmätapaaminen – Ruotsin markkinat

Karttaa ei ole saatavissa

Päiväys ja aika
24.10.2018 klo 18:00 - 20:00


Damastikorun yrittäjä Mauri Härkönen oli kutsunut meidät yrityksensä saunatiloihin. Ydinryhmäillan aiheana oli kansainvälistyminen ja erityisesti Ruotsin markkinat.

Juha Janger esittelee korumalleja.

Illan aloitti Taigakoru ja Juha Janger omilla kokemuksillaan kansainvälistymisestä. Hopeakoruvalmistajalla pieni osa tuotteista menee ulkomaan vientiin, mutta kansainvälinen Rovaniemi matkailijoineen tarjoaa monipuolisen asiakaskunnan. Taigakorun tuotteet ovatkin tarinaansa myöten vahvasti ulkomaille suunnattuja, vaikka tuotteet myydään Suomessa, ja ne kulkevat ulkomaille asiakkaiden laukuissa.

Damastikoru toimii samoissa työtiloissa Taigakorun kanssa. Pääsimme tutustumaan molempien yritysten korupajoihin. Damastikorun materiaali on perinteinen damastiteräs, joka on terästen aatelia. Damastiteräksen käsittelyyn ja korunvalmistukseen tarvitaan monta erilaista työvaihetta ja konetta. Koneistetut työvaiheet auttavat tuotteen skaalattavuudessa, mistä huolimatta kyse on vahvasti käsityöammatista ja -tuotteesta. Damastiteräksessä muodostuu valmistuksen myötä uniikki kuviopinta, mikä takaa sen, että jokainen koru on yksilö.

Teräkseen muodostuva kuvio on uniikki.

Yrityksenä Damastikoru olisi valmis kokeilemaan ulkomaan markkinoita. Illassa oli kysymyksiin vastaamassa ja aihetta avaamassa Jukka Olli Business Oulusta. Jukka vasi, kuinka vientiin liittyy aina haasteita, opettelua, virheitä, kustannusten nousua ja askeleita taakse päin. Mutta samoin kuin vastaavassa illassa Norjan markkinoita koskien Meri-Lapissa, isompi markkina houkuttaa. Ruotsi on siis kaksi kertaa niin iso markkina, kuin Suomi. Kuluttajatuotteissa Suomella ja suomalaisuudella on myös hyvä kaiku Ruotsissa. Ruotsissa asuu 10 000 suomalaista, ja noin 600 000 tuhannella on suomalaiset juuret. Yritysten välisessä kaupassa ei kuitenkaan välttämättä suomalaisuus ole valtti, vaan Ruotsissa toimiessa kannattaa harkita yrityksen perustamista sinne.

Pajalla.

Ryhmämme design-ja muilla konreettisilla tuotteilla ehkä helpoin ja muutoinkin hyvä tie kokeilla Ruotsin kuluttajamarkkinoita, on pyrkiä saamaan tuotteita ruotsalaiselle jälleenmyyjälle, esimerkiksi vaikka ruotsalaiseen verkkokauppaan. Ryhmän yrittäjistä kokemusta Ruotsin markkinoista on muunmuassa Ester VisualsillajaPainatuskeskus Finlandilla.

Hyvänä nopeana kokeiluna ennen viennin aloittamista toimivat myös messut Ruotsissa. Messujen kohdalla kannattaa ennakkoon selvittää, kuinka hyvin oma tuote sopii sinne. messuilta saa tietoa siitä, mistä ruotsalaiset tykkäävät, miten heille myydään ja mitä he ostavat. Ryhmän tavoitteena onkin lähteä ensi vuonna Stora Nolia -messuille, jotka ovat Ruotsin suurimmat. Niihin käytiin pienellä porukalla jo tutustumassa viime elokuussa.

Seuraava ryhmän tapaaminen on 28.11., jolloin iltaa hostaa Kota Collective.