Rovaniemen ydinryhmäilta – tarinasta tuotteeksi

Päiväys ja aika
20.02.2019 klo 18:00 - 20:00

Tapahtumapaikka
Lapin yliopisto, F-talo


Tiedätkö mitä apuja tarinasta on liiketoiminnallesi? Kiinnostaako sinua hyödyntää tarinaa yritystoiminnassasi, mutta et ole ihan varma mistä lähteä liikkeelle? Näihin kysymyksiin tarjottiin ratkaisuja Rovaniemen ydinryhmäillassa helmikuussa.

Illan houstaajana oli ryhmän uusi jäsen Kaima Design ja yrittäjä Kaisa Sipovaara. Kaima Designin tuotteita ovat upeat poronnahkaa materiaalina hyödyntävät korut. Lapin yliopiston suunnittelijakasvatti suunnittelee koruja, kuten korvakoruja ja riipuksia luonnosta pientuotantona. Koruihin on aina liitetty paljon tarinoita, ja Kaimadesignillakin on taustalla mielenkiintoisia tarinoita.

Kaima Designin tuotteet ovat lumoavia.

Tarinallistamisen mininpajan veti itsekin yrittäjä  Elina Stoor. iLmeen Elinalla on kokemusta yritystoiminnan perusteiden valmennuksista, brändäys- ja asiakaskokemusvalmennuksista sekä erilaisten innovaatiotyöpajojen vetämisestä kahdeksan vuoden ajalta. Hän on avustanut eri tyyppisiä yrityksiä tuotekehityksissä ja tuotteistamisissa sekä brändin luomisessa. Kaikissa näissä ollaan hyödynnetty aitoa tarinaa ja osallistavia toimenpiteitä.

Elina Stoor piti mukaansa tempaavan illan.

Elina nosti esille tarinoiden perusajatukset siitä, miten niillä voi antaa asiakkaille lisää tietoa, vedota heidän tunteisiin tai auttaa vaikkapa samaistumaan tuotteeseen tai yritykseen. Tarinat voivat olla yrityksen tai tuotteen tarinoita. Ne voivat pohjata historiaan, olla täysin keksittyja, eli tarjoata sadun asiakkaille, tai ne voivat olla humoristista viihdettä.

Yrittäjiä oli paikalla runsaasti.

Ryhmän yritykset olivat todella kiinnostuneita tarinallistamisen mahdollisuuksista. Ryhmässä toivottiinkin työpajaa aiheen tiimoilta. Varmasti tarinallistaminen nousee vielä esille ja työn alle sekä ryhmässämme, että yrityksissä. Hieno ilta!

Aihe oli todella mukavaa ja luontevaa jatkoa marraskuun illalle, missä aiheenamme oli sisällöntuotanto, ja myös viime kevään aiheelle, missä keskustelimme yrityksen brändistä ja brändäämisestä.