Rovaniemen ydinryhmäilta – tuotteiden näkyvyys jälleenmyyjillä

Karttaa ei ole saatavissa

Päiväys ja aika
22.05.2019 klo 18:00 - 20:00


Run Dog oy on Rovaniemellä tomiva maahatuontialan yritys. Heidän tuotteitaan ovat Non Stop Dogwearin koira-tuotteet. Yrittäjä Vesa-Pekka Jurvelin nosti illan aiheeksi sen, miten omille tuotteille saa näkyvyyttä jälleenmyyjien myyntipisteissä. Tarkoitus oli myös pohita, mikä on shop-in-shop, ja saako sitä kautta lisää näkyvyyttä liikkeissä?

Run Dog oy on perheyritys, Vesa-Pekka on työskennellyt yrityksessä kokoäiväisenä vuoden 2018 alusta lähetin.  Yritys tuo maahan Non Stop Dogwear tuotemerkkiä, joiden iso asiakaskunta ovat valjakkourheilijat. Vesa-Pekka itsekin vaimoineen on innokas lajin harrastaja ja voittanut useita MM-mitaleita lajissa.

Non Stop Dogwearin tarina onkin lähteny liikkeelle juuri valjaista. Kun markknoilla ei ollut tarpeeksi hyviä valjaita, päätti perustajaporukka tehdä sellaiset itse. Kyseinen valjas on edelleenkin tuotemerkin myydyin yksittäinen tuote.

Yrittäjä Vesa-Pekka Jurvelin (kuvassa oikealla) on itsekin menestynyt valjakkourheilija

Tuotemerkki on muutakin kuin valjakkourheilun valjas. Tuotteet on suunnattu kaikille aktiivisille koirille, ja mukaan mahtuu valjas- ja pantatarvikkeiden lisäksi tuotteita töppösistä lisäravinteisiin. Koiratuote markkina on iso, mutta myös kilpailu on kovaa. Lemmikkieläinliikkeissä on tarjolla lukuisia eri tuotemerkkejä, joiden joukosta oma tuote pitää saada nousemaan näkyville.

Illan aikana jaettiin paljon kokemuksia siitä, miten jälleenmyyjiin ollaan yhteydessä ja miten suhdetta hoidetaan. Jälleenmyyjillä on kilpailuasetelma keskenään, joten tuotteiden valmistajan tai maahantuojan on välillä mietittävä myös kokonaisuutta. Sitä, milä hinalla myy kullekin jälleenmyyjälle, mitä se tuotteiden loppuhinnoittelussa tarkoittaa. Tai sitä, miten uusien jälleenmyyjien mukaantulo vaikuttaa vanhoihin, luotettaviin jälleenmyyjiin. Yhtenä ongelma oli myös jälleenmyyjien eri kokoluokka. Iso ketju on houkutteleva kumppani, mutta hintoja alaspolkiessaan voi karkoittaa tukun pieniä toimijoita pois.

Yksi mielenkiintoinen näkökulma oli myös tuotteiden niputtaminen. Voiko jälleenmyyjää vaatia ottamaan tietyn repertuaarin kokonaisuudessaan, vai voiko myyntiin antaa vain yhden, lypsylehmätuotteen. Näissä kysymyksissä yrittäjät totesivat myös yrityksen ja tuotemerkin vaiheen vaikuttavan, joskus tunnettavuuden nimissä on tärkeintä saada tuote näkyville ja esille  liikkeisiin.

Illan tärkeintä antia oli jälleen kerran mehukkaat keskustelut ja kokemusten jakaminen yrittäjien kesken.

Osa yrittäjistä oli kokeillut valmiita myyntivitriinejä tuotteiden esillepanon helpottajana, kuin myös tuotteen näkyvyyden lisääjänä. Aina nämä eivät ole jälleenmyyjien mieleen. Tärkeimpänä yksittäisenä keinona omien tuotteiden näkyvyyden lisäämiseksi nousivatkin säännölliset vierailut jälleenmyyjien luona. Vierailuvälin venyessä pitkäksi oli moni yrittäjä huomannut omien tuotteidensa vaipuneen sekamelskaan tai vähintäänkin taka-alalle.

Illan keskustelu oli vireää. Aktiivisesti mukana keskustelussa oli muunmuassa verkoston koruvalmistaja Damastikoru, Ester Visulas, jolla on kokemusta erilaisista jälleenmyyjistä, sekä muut verkoston aktiiviset yritykset.

 

Tämän tapahtuman ilmoittautuminen on suljettu.