Rovaniemen ydinryhmäilta – Myynti- ja asiakashallintajärjestelmät

Päiväys ja aika
24.04.2019 klo 18:00 - 20:00

Tapahtumapaikka
OM Beauty


Tervetuloa Rovaniemen ydinryhmän huhtikuun tapaamiseen! Illan hostaajana on OM Organic beauty ja Mia Vatanen sekä yrittäjäkollegansa Jaana. Saimme kokoontua iltaan yrityksen hoitolan tiloihin Rovaniemen keskustaan.

OM Organic Beauty on luonnonkosmetiikkaan erikoistunut yritys, joka tuo maahan ja myyverkkokaupassaan kosmetiikkatuotteita. Kosmetiikan kenttä on laaja. Luonnonkosmettiikkaakin on monenlaista, ja paljon erilaisia tuotemerkkejä. Om Beautylla on Ayerverdinen näkökulma luonnonkosmetiikkaan, eli heidän strategianaan erikoistuminen. Kyseessä on intialaisen lääketieteen muoto, joka on ollut olemassa tuhansia vuosia. Siinä pyritään hoitamaan ihmistä kokonaisvaltaisesti. Iho on tästä näkökulmasta terveyden mittari, ja kertoo myös sitä, mitä meidän sisällä tapahtuu. Tämä on enemmänkin yksi tapa oppia tuntemaan itsensä paremmin. Osa kokonaisvaltaista hoitoa, elintapoja, ruokavaliota, harrastuksia.

Kyseessä on myös joogan sisar-ajattelutapa. Ayurverdisessä ajattelutavassa ihmisiä on jaettu eri kehotyyppeihin. Näistä löytyy lisää tietoa verkkokaupan sivuilla, missä voi tehdä myös pikatestin, joka antaa suuntaa oman kehityypin määrittelylle. https://omorganicbeauty.com/kehotyyppitesti/

Illan teemaksi yrittäjä on nostanut myynnin- ja asiakkuuksien hallintajärjestelmät. Yrittäjä nosti haasteeksi sen, miten järjestelmää voi käyttää hyödyksi, mitä kaikkea sillä voi tehdä myyntiä tehostaakseen. Illassa oli näkökulmia ja alustusta vetämässä asiantuntija Simo Alaruikka.

Yrittäjä nosti haasteeksi sen, miten järjestelmää voi käyttää hyödyksi, mitä kaikkea sillä voi tehdä myyntiä tehostaakseen.

Useinhan mikroyrittäjä yrittää muistaa kaikenlaista. Hän muistelee, koska oli yhteydessä viimesyksyisen projektin ostajaan, ja missä vaiheessa työn sai laskuttaa. Mitä tuloja ensi kuussa on tulossa? Onko uutta myyntiä tulossa, ja mikä voisi liikevaihto olla ensi syksynä? Millaisia yrityksen asiakkaat ovat, mitä he ovat toivoneet yrityksen tuotteilta? Asiakkaiden yhteystiedot löytyvät tietokoneelta tai hyvässä tapauksessa excelistä, tehdyt tarjoukset omasta kansiostaan word-tiedostoina, ja lähetetyt laskut omasta paikastaan. Aiemmat yhteydenotot voi löytyä sähköpostista haku-toiminnolla, mikäli viestejä ei ole poistettu tässä välillä.

Kuvassa vasemmalta lukien yrittäjät Jaana ja Mia, sekä illan asiantuntija Simo.

Kaikkeen tähän edelläkuvattuun menee aikaa, ja riski tietojen häviämisestä lisääntyy. CRM-järjestelmän ajatus on yhdistää nämä eriliset, yrityksellä eripaikoissa olevat tieot yrityksen tekemistä toimista yhteen järjestelmään. Järjestelmä ei ole ainoastaan asiakkaiden tietoja varten, vaan se on myös yrityksen tietoja varten. Järjestelmän avulla voi ennakoida, tutkia, tilastoida ja ymmärtää yrityksen liiketoimintaa paljon paremmin.

Illan keskustelu kietoutui yrittäjien kokemusten ympärille. Mukana olevat verkoston yrittäjät myös sparrasivat OM Beautya, sekä muita keskusteluun osallistuneita. Lopuksi Simo esitteli esimerkkijärjestelmää. Tämän avulla mukana oleville konkretisoitui, mitä asioita järjestelmä tehostaa, mihin se on vastaus ja missä asioissa auttaa. Mikroyrittäjän näkökulmasta monet järjestelmät ovat turhan raskaita ja isoja. Illassa nousikin esille mahdollisuus liittyä yhteen ja hankkia järjestelmä yhteiskäyttöön.

Seuraavan kerran ryhmä kokoontuu toukouussa 22. päivä Run Dog oy:n iltaan. Tervetuloa!