Oulun Eteläisen ydinryhmä

Kartta latautuu...

Päiväys ja aika
28.09.2017 klo 18:15 - 20:15

Tapahtumapaikka
Vieskan Sisustajat Oy


Teema: ”Yrityksen kehittäminen – uhka, pakko vai mahdollisuus?”

Paikka: Vieskan Sisustajat Oy:n toimitilat osoitteessa Ruutihaantie 15, 84100 Ylivieska

Isäntäyritys: Vieskan Sisustajat Oy http://www.vieskansisustajat.fi/ ja https://kokotila.fi/

Tapaamisen isäntä, Vieskan Sisustajat Oy:n toimitusjohtaja Kari Huhtamäki kuvaa keskeiset muutos- ja murrostilanteet, jotka yritys on kohdannut 30 vuotta kestäneen toimintansa aikana. Kari käy läpi muutostilanteiden taustat sekä sen miten ja miksi mihinkin muutokseen reagoitiin/ei reagoitu. Esillä on sekä onnistumisia että epäonnistumisia. Lisäksi Kari kertoo kokemuksiaan TEKESin innovaatiosetelin hakemisesta ja käyttämisestä sekä Leader-tuesta.

Kutsuttuina asiantuntijoina:

  • Palvelujohtaja Juha Pulkkinen TEKESistä, (https://www.tekes.fi/), joka kertoo esimerkkejä TEKESin innovaatiosetelillä rahoitetuista kehittämistoimenpiteistä mikroyrityksissä sekä antaa käytännön vinkkejä setelin hakemiseen.
  • Yritystukiasioista vastaava Leader-neuvoja Heidi Pasanen Rieska-Leaderista (https://www.rieskaleader.fi/fi/etusivu).

Keskustelun näkökulmia:

  • Evoluution nopeus bisneksessä hämmentää – ei ole ”koloa” jossa voisi hetken hengähtää
  • Esimerkkinä: minkälaista on tulevaisuuden jakelu – tukkuajattelu muuttuu – ketju suoraviivaistuu – verkkokauppa…
  • Mistä saisi intoa reagoida muutokseen/murrokseen?
  • Onko kehittämisen esteenä pelko entisen menettämisestä?
  • Uskallanko poistaa valikoimasta palvelun, jota menee jonkin verran kaupaksi mutta joka on työläs?
  • Segmentointi – esimerkkinä yhteistyö rakennusliikkeiden kanssa
  • Suunnanmuutoksen riskit – kun lopetin sikarinpolton, niin ne vähäisetkin funtsintahetket katosivat

Illan kolahduksia:

  • Ei ole murrosta vaan jatkuvaa kehittymistä > Murros ei ole pelkästään negatiivinen sana > Näetkö ongelman vai mahdollisuuden? > Itketkö vai iloitsetko sen vieressä?
  • Mikroyritysten yleinen ongelma: ei ole tietotaitoa kaikista niistä lukuisista asioita, jotka pitäisi hallita > Se voittaa joka on puolen kynnen mittaa parempi > Harvoin bisneksessä voitetaan isoilla askelilla > Puolen kynnen mitta voi tulla jo pelkästä asenteesta.
  • Verkkokaupassa ei edelleenkään osata tehdä arvon myyntiä > Tässä on paljon mahdollisuuksia myös mikroille.
  • Kehittämisinnon ylläpito > Etsi koko ajan uusia näkökulmia myös arkisiin asioihin.
  • Pidä huolta, että bisneksesi sielu/ydin näkyy ja kuuluu yrityksesi toiminnassa > Älä oleta, että ”Kyllähän kaikki sen tietää ja tuntee”
  • Suomalainen säntillisyys on hyväkin asia > Se on lisännyt suomalaisen bisneksen uskottavuutta ja vakuuttavuutta > Säntillisyys on iso osa suomalaista brändiä.