MikroGrow – Varkauden alueen ydinryhmätapaaminen

Karttaa ei ole saatavissa

Päiväys ja aika
08.05.2018 klo 18:00 - 20:00


 

 

Varkauden ydinryhmän vuoden 2018 viides tapaaminen pidettiin tiistaina 18.5.2018 klo 18 aiheesta ”Palvelumuotoilu”.  Illan emäntänä toimivat  Kotipalvelu Verenpisara Ky:n Kirsi Kumlin-Salmi ja Tarja Piironen. Tapaamispaikkana oli Keskuskonttori, tiilitalon puolen kokoustila.

Kotipalvelu Verenpisara on varkautelainen  vuonna 1998 perustettu yritys, joka palvelee asiakkaitaan Varkaudessa, Leppävirralla ja Joroisissa. Yritys työllistää omistajien lisäksi kuusi työntekijää.

Yritys tarjoaa palveluja seuraaviin asiakastarpeisiin:  hoiva- ja huolenpito, omaishoitaja,  aktiivinen arki, kotisairaanhoito sekä arvonlisäverottomat tukipalvelut. Lisäksi yrityksellä on   astianvuokraus- ja siivouspalvelut mukana palvelutarjonnassa.

Yritykseen ja sen palvelupaketteihin  pääset tutustumaan täällä:

http://www.kotipalveluverenpisara.fi/

 

Kirsi ja Tarja olivat tuoneet mukanaan yrityksessä aloitetun palvelumuotoilukartan. Yrittäjät ovat tunnistaneet palvelupolussa  muutaman kriittisen kohdan, joita ydinryhmäläiset pohtivat ja ideoivat illan aikana.

 

Palvelumuotoilu on merkityksellistä myös  mikroyrityksissä

 

Mitä isot edellä, sitä pienet perässä. Sanonta sopii myös yritysmaailmaan, tosin ihan kaikkea pienen yrityksen ei toki tarvitse eikä pidäkään kopioida. Mutta palvelumuotoilun ideologiaa kannattaa seurata ja ottaa mallia siitä, millä tavoin isot yritykset ovat hioneet palvelujaan asiakaslähtöisesti. Hyvin suunniteltu palvelumuotoilu on ammattimaisesti toteutettuna  tuloksellista ja  järkevää palvelukohtaamisten, palvelutuotantoprosessien ja yrityskulttuurin  kehittämistä.

Palvelumuotoilun toteutuksessa on muutama perusperiaate:

  • lähtökohtana on aina asiakkaan ydinongelman ymmärtäminen ja pyrkimys sen ratkaiseminen (esim. kampaamoalan yrityksen ajanvarauskalenteri ratkaisee asiakkaan ydinongelman päästä kampaajalle tietyllä viikolla ilman puhelinsoittoa).
  • palvelu suunnitellaan käyttäjille ja mielellään yhdessä palvelun käyttäjien kanssa (ulkoiset asiakkaat, yrityksen sisäiset asiakkaat, mahdolliset kolmannen osapuolen edustajat).
  • palvelumuotoilu on parhaimmillaan ja tuottoisimmillaan kokeilevaa; suuntaa voidaan muuttaa ketterästi ja joustavasti uuden tiedon ja kokemuksen kertyessä (usein ns. oppimista kantapään kautta).
  • jatkuvasti käynnissä oleva markkinoiden, yritysympäristön ja yhteiskunnan muutos edellyttää palvelumuoiluun myös tulevaisuuden näkökulmaa eli asiakkaiden tulevia tarpeita (mitä esim. vanheneva väestö tarvitsee sujuvalta palvelulta?).
  • palvelumuotoilussa on kyse tunteesta – asiakaskokemuksesta 2/3 on tunnetta. Siksi hyvä palvelumuotoilu korostaa tunteeseen perustuvaa lisäarvoa (asiakkaan tunne turvallisuudesta, välittämisestä ja huolenpidosta).
  • palvelumuotoilun prosessi on mitä parhainta alustaa organisaatiokulttuurin muuttamiselle ja kehittämiselle

 

Esimerkkinä monet hotelliketjut ovat onnistuneet palvelumuotoilussa varsin hyvin: asiakas menee haluamansa hotellin nettisivulle, klikkaa kalenteria, merkkaa saapumis- ja lähtöpäivät, valitsee huoneen ja mahdolliset lisäpalvelut, ilmoittaa yhteystietonsa ja klikkaa varaus-painiketta. Samassa annettu sähköposti vastaanottaa varausvahvistuksen tietoineen (mm. mistä peruuttaa varaus jne.). Helppoa ja yksinkertaista ja ennen kaikkea asiakaslähtöistä eli ajasta ja paikasta riippumatonta, nopeaa ja selkeää.

 

Illan aikana nousivat esiin seuraavat viisi pointtia:

  1. palvelumuotoilu on jatkuvaa sekä alati muutoksessa olevaa toimintaa ja palveluprosessin kehittämistä
  2. palvelumuotoilu kehittää yrityksen palvelukulttuuria ja paljastaa siitä sekä vahvuudet että heikkoudet
  3. palvelumuotuilun kriittisten pisteiden tunnistaminen ja ongelmien ratkaiseminen on sekä asiakastyytyväisyyden että kilpailuedun kannalta tärkeää ja välttämätöntä
  4. palvelumuotoilun toteutus edellyttää usein kokeilua, testausta ja pilotointia ennen kuin oikeansuuntainen polku löytyy
  5. palvelumuotoilun suunnitteluprosessin avainsanoja ovat: ymmärrys, pohdinta, kehittäminen, seulonta, selittäminen ja toteuttaminen

 

Tunnelmakuvia illasta sekä herkullisesta tarjoilusta:

         

Tässä tapahtumassa ei ole vapaita paikkoja jäljellä.