MikroGrow – Varkauden alueen ydinryhmätapaaminen

Kartta latautuu...

Päiväys ja aika
12.12.2017 klo 18:00 - 20:00

Tapahtumapaikka
Navitas, Amiraali 1


 

Neljäs ja samalla vuoden 2017 viimeinen Varkauden alueen ydinryhmätapaaminen pidettiin 12.12.2017 klo 18 – 20 Navitaksen kokoustiloissa. Illan aiheena oli kansainvälistyminen ja  mitä siinä pitää ottaa huomioon. Illan emäntinä toimivat Kati K Design ja Kati Kraemer sekä   Savonlinnan PR-Urakointi Oy ja Suvi Brunou. Asiantuntijoina paikalla olivat Finpron Seppo Tossavainen ja Projectico oy:n Minna Sutinen.

 

Kati K Designin ja Ehta-vaatteiden takana on intohimoinen piirtäjä Kati Kraemer. Yrityksen päämäärä on tuottaa asiakkaille hyvää mieltä hyvillä kotimaisilla tuotteilla ja palveluilla. Kaikki vaatteet valmistetaan käsin – Suomessa. Se on yrityksen tärkein ajatus ja kulmakivi. Oman tuotannon kankaiden kuosit suunnittelee yrittäjä Kati Kraemer sekä tiimi hänen ympärillään. Kankaat ovat luomupuuvillaa ja valmistetaan muutamassa eri Baltian maassa. Vaatteiden ja asusteiden tuotannosta vastaa alihankkijana toimiva Kiteen Tekstiilitehdas. Ehta-vaatteet ovat todella hyvin istuvia ja monelle suomalaiselle kropalle sopivia, kokoja on mukavasti kaikenkokoisille ihanille naisille, usein XS-3XL. Yrityksellä on sekä kivajalkamyymälä Varkauden keskustassa että verkkokauppa.

https://ehtavaatteet.mycashflow.fi/

 

Savonlinnan PR-Urakointi oy  on betonirakenteiden ja siltojen purkamiseen erikoistunut yritys. Toimialueena koko Suomi. Yritys käsittelee  teräsbetonipurkujätettä kehittämillään erikoislaitteilla tehokkaasti, turvallisesti ja ympäristöystävällisesti. Yritys kehittää koko ajan uuden sukupolven innovatiivisia purkulaitteita tehostamaan työtä ja prosesseja. Eräs tällainen kehitystyön tulos on  kaivukoneen lisälaite Power Dropper, jota  käytetään siltojen purkamisessa, paksujen betonilaattojen murskaukseen, kiven ja metallin rikotukseen, sekä syvätiivistykseen. Aktiivinen tuotekehitys, testaus ja valmistus on tuonut yritykselle teknologista lisäetua.

http://pru.fi/

 

KAIKKI LÄHTEE SUUNNITTELUSTA JA  MARKKINOILLE MENON VALMISTELUSTA

Jotta yrityksen kansainvälistyminen onnistuu, niin on tärkeää edetä systemaattisesti ja hyödyntää asiantuntijoita prosessin eri vaiheissa. Jo sananlaskukin sanoo, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Hyvä selvitystyö säästää aikaa ja rahaa. Siihen tulee sisältyä kattava kasvusuunnitelma  kansainvälistymisen seuraavia vaiheita varten,   tuoteidean menestysmahdollisuuksien testaus ja selkeä kuva kehitystarpeista sekä yrityskohtaisesti potentiaalisimpien markkinoiden selvittäminen.

 

Markkinoillemenon valmistelu alkaa maakohtaisten toimintatapojen ymmärtämisestä. Näin vältytään virheinvestoinneilta ja vääriltä odotuksilta ja voidaan haarukoida yritykselle sopivimman markkinoillemenotavan valintaa.

 

Seuraavan linkin takaa löytyy Finpron tiekartta (Finpronavigator) kansainvälistymisen vaiheista:

 

http://www.exportfinland.fi/c/document_library/get_file?uuid=07ef87c0-120b-4ad9-8540-3a749ba83e3c&groupId=10304

 

 

VERKOSTOT OVAT TÄRKEITÄ

Verkostotalous jyllää myös kansainvälistymisessä ja kansainvälisillä markkinoilla operoitaessa.

 

Vinkkejä verkostojen hyödyntämiseen:

  • Käy läpi omaa verkostoasi. Löytyykö sieltä kansainvälistymiseen      tärkeitä kontakteja sekä sinulle hyödyllistä vientiosaamista?
  • Rekisteröidy LinkedIn -käyttäjäksi ja kysele sen kautta viennin asiantuntijoita. Luo samalla siellä omaa osaamisprofiiliasi äläkä ole vaatimaton!
  • Suomalaisilla      on hyvä maine maailmalla. Ota siis rohkeasti yhteyttä mielenkiintoiselta     vaikuttaviin ulkomaisiin kontakteihin. On tärkeää, että olet itse rohkea      ja aktiivinen.
  • Kansainvälistymiseen      löytyy paljon asiantuntija-apua (esim. Tekes, Finpro, yrityshautomot,      käännöstoimistot, ELY-keskukset, Suurlähetystöt, kauppakamarit)
  • Joka maassa      on erilainen kulttuuri ja toimintatavat. Selvitä hyvin, mikä on hyvän liiketavan mukaista toimintaa siinä      kohdekulttuurissa, johon olet laajentamassa.
  • Käy maailmalla alan messuilla. Lähesty rohkeasti ihmisiä, haastattele heitä, ole kiinnostunut heistä, sen jälkeen tuo omaa tuotettasi/palveluasi esille. Kysy heiltä, ostaisivatko he tuotteitasi/palvelujasi.
  • Osallistu sosiaalisiin tapahtumiin kuten illanviettoihin. Sattumalla on usein iso osuus liikekumppanuuksien synnyssä. Oikeassa paikassa oikeaan aikaan -sanonta toimii yllättävän usein.

 

Kansainvälistyminen vaatii hyvää suunnittelua. Seuraavassa muistilistaa vienti- ja markkinasuunnitelman pohjaksi:

1. Mitä tuotteita, mihin ja miten (valintaperusteet, kehittämis- ja sopeuttamistarve, kilpailu- ja menestystekijät)

2. Tiedonhankinta kotimaassa ja ulkomailla (tarvittavat tiedot ja toimenpiteet niiden hankkimiseksi)

3. Asiakaskohderyhmä, jakelutien valinta ja vientikanava (valintaperusteet ja keinot asiakkaiden löytämiseksi, myydäkö itse vai käyttääkö edustajaa?)

4. Markkinointi, menekinedistäminen (välineet, toimenpiteet, kohderyhmä)

5. Huomioitavat sopimukset(edustaja-, asiakas- ja huoltosopimukset, kuljetus- ja vakuutussopimukset)

6. Vakuutustarve ja toimituslausekkeet (tuote- ja henkilöstövakuutukset, kuljetus- ja tavaravakuutukset)

7. Vientitoiminnan käytännön kulut ja budjetointi (markkinatutkimukset, investointitarpeet, tuotteen sopeuttaminen, markkinointimateriaali, jakelu- ja myyntikustannukset)

 

 

Illan teemasta nousivat esiin seuraavat viisi pointtia:

  • kotipesä tulee olla kunnossa kaikilla mittareilla mitattuna. Osakeyhtiöissä tulee kiinnittää huomiota yhtiön hallitukseen ja sen työskentelyyn (mm. dokumentoidut pöytäkirjat).
  • Oikean segmentin löytäminen. Sen ei tarvitse olla maa, vaan esim. eri käyttäjät eri maissa ja tavoitteet tulee olla realistiset.
  • Esiselvityksissä on syytä kysyä segmentiltä,  ostaisivatko he tuotetta/palvelua?
  • Ensivaikutelma on tärkeä kansainvälistymisessäkin.  Esimerkiksi  alan messuilla oletko kiinnostunut potentiaalisista kumppaneista vai menetkö oma tuote edellä sitä tyrkyttäen. Yrittäjä on yrityksen kasvot! Mieti siis, miten toimit ja käyttäydyt ja miltä näytät.
  • Kansainvälistyminen ei poikkea mitenkään liiketoiminnasta yleensä eli se on luonteva osa sitä. Kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä  tarvitaan sekä myös rohkeutta ja sattumaa.

 

Alla ydinryhmäläisiä Varkauden kehitysyhtiö Navitaksen viidennen kerroksen kokous/saunatiloissa. Saunaa emme tosin  tällä kertaa lämmittäneet.  Toisessa kuvassa on MikroGrow-hankkeen upouusi  rollup, jolla oli  ensiesiintyminen ko. tapahtumassa.

 

    

 

 

 

 

Tämän tapahtuman ilmoittautuminen on suljettu.