MikroGrow – Varkauden alueen ydinryhmätapaaminen

Karttaa ei ole saatavissa

Päiväys ja aika
15.11.2017 klo 18:00 - 20:00


Kolmas Varkauden alueen ydinryhmätapaaminen pidettiin 15.11.2017 klo 18 – 20, aiheena pienyrittäjän palveluiden markkinointi, isäntänä/emäntänä PT-Palontorjuntapalvelu oy:n Kaarina Rastas ja Seppo Immonen. Tapaaminen järjestettiin Ravintola Kokkimestarissa (yrittäjä Saija Ihalainen mukana ydinryhmässä).

 

Seppo oli lähettänyt edellisellä viikolla ryhmälle ennakkotehtävänä katsottavaksi seuraavan You Tube-videon. Hän pyysi miettimään, mihin nelikentän osaan kukin yrittäjä sijoittaa markkinoinnin omassa liiketoiminnassaan.

 

https://www.youtube.com/watch?v=6svKNXRIijw

 

PT-Palontorjuntapalvelu oy on vuonna 1985 perustettu perheyritys, joka tarjoaa vartiointipalveluja sekä erilaisia valvontapalveluja Varkauden alueella ja lähiseuduilla.  Lisäksi yritys myy erilaisia valvontalaitteistoja asiakaskohtaisesti räätälöitynä ja asennettuna sekä alaan liittyvää koulutusta ja konsultointia. Asiakkaita ovat yksityistaloudet, kunnat, pk-yritykset ja suuret teollisuuslaitokset.

 

Kaarina ja Seppo totesivat, että yrityksen historiasta johtuen sitä on näihin päiviin asti pidetty ns. ”hiljaisena toimijana”, mutta nyt tuo mielikuva pitäisi häivyttää ja siirtyä aktiivisen markkinoijan rooliin ja ”pitämään itsestään melua”, sillä ajat ovat muuttuneet ja kilpailu kiristynyt.

 

Seppo heitti ydinryhmäläisille haasteena pohtia ja keskustella siitä, miten esim. palovaroittimia ja murtohälyttimiä voitaisiin markkinoida siten, että ne kuluttajien silmissä alkaisivat ”maistua  mansikoilta ja mustikoilta.” Toisin sanoen miten kuluttajien mieleen pystyttäisiin luomaan ns. must to have – pakko saada -ongelma.

 

Ilta toteutettiin Kaarinan ja Sepon toiveesta toiminnallisena. Osallistujat jaettiin neljään ryhmään ja niille annettiin 25 minuuttia aikaa pohtia ratkaisua esitettyyn ongelmaan. Kukin ryhmä kirjasi keskusteluissa syntyneet ehdotukset isolle fläppiposterille ja seuraavassa vaiheessa esittelivät ideat ja johtopäätökset kaikille. Neljä ryhmää tuotti lukuisia toteuttamiskelpoisia ja osin villejäkin ideoita. Posterit luovutettiin yrittäjille muistoksi ideointi-illasta, ja Kaarina totesikin illan lopuksi, että hänellä oli pää täynnä uusia ajatuksia ja sormet oikein syyhyävät päästä toteuttamaan niitä. Seppo mainitsi vielä, että ryhmien esitykset vahvistivat sitä tosiasiaa, että yrityksen pitää siirtyä someaikaan ja markkinoimaan sinne, missä kuluttajat ovat ja aikaansa viettävät.

 

Illan teemasta nousivat esiin seuraavat viisi pointtia (ryhmätöiden tuloksena):

 

1. tarkka segmentointi eli kohderyhmien määrittely ja vasta sen jälkeen kohderyhmän tavoittavat markkinointitoimenpiteet kuten kanavan valinta ja viestin suunnittelu vastaamaan kohderyhmän tarpeita, arvoja ja ostomotiiveja.

2. selkeämpi tuotteiden ja palveluiden tuotteistaminen, joka näkyy myös kotisivuilla. Asiakkaalle tulisi olla helppoa tehdä ostopäätös ja myös ostaa kotisivujen perusteella. Kotisivujen sisällä oleva verkkokauppa mahdollistaisi nykyaikaisen ostamisen. Esim. eri kohderyhmille tarjottavat palvelukokonaisuudet kuten s, m, l, xl-paketit riippuen asiakkaan tarpeesta kuten kodin koosta.

3. tarinat, asiakascaset ja referenssit vahvasti mukaan markkinointiin.

4. verkkosivuilla tarjottava turvalaskuri (asunnon neliömäärän ja asuinkerrosten syöttäminen laskuriin kertoisi sen, montako palovaroitinta asunto tarvitsee).

5. hintatason konkretisointi. Monelle kuluttajalle hintamielikuva voi olla joko olematon tai väärä. Esimerkiksi mitä maksaa tietyn kokoisen kiinteistön murtosuojaus/vuosi/kuukausi/päivä? Suojauksen hinnan suhteuttaminen esimerkin avulla siihen, mitä kiinteistön rakentaminen maksaa, mitä vakuutukset/vuosi maksavat, mitä suojaus edellä mainittuihin verrattuna maksaa?

 

Kuvissa illan tunnelmia.