MikroGrow – Varkauden alueen ydinryhmätapaaminen

Karttaa ei ole saatavissa

Päiväys ja aika
10.10.2017 klo 18:00 - 20:00


Varkauden alueen MikroGrow ydinryhmä kokoontuu  toisen kerran tiistaina 10.10.2017 klo 18-20. Aiheena on tuotteistaminen/palvelumuotoilu

Tapaaminen on Osuuskunta Lähisavon ja Aimo Aalto Oy:n isännöimä/emännöimä. Tapaaminen on Keskuskonttorilla, Taipaleentie 15, 78250 Varkaus.

 

Varkauden  alueen MikroGrow ydinryhmä kokoontui Keskuskonttorilla ja yritysisäntänä sekä emäntinä toimivat Osuuskunta LähiSavosta Tarja Luostarinen ja Pirjo Koponen sekä Wamos Rent Oy/Aimo Aalto Oy:sta Soile Varpunen-Aalto ja Aimo Aalto.

 

Ennen illan alkua osallistujilla oli tilaisuus tutustua Keskuskonttoriin –  Stora Enson  tehtaan entiseen ja kirjaimelliseen keskuskonttoriin. Nyt talo kätkee sisäänsä lukuisia varkautelaisten mikroyrittäjien ja myös MikroGrow-hankkeen yrittäjien  toimistoja, työtiloja,  myymälöitä ja käsityöläiskortteerin. Alla kaksi linkkiä Keskuskonttorin yrittäjistä ja itse tilasta.

http://www.visitvarkaus.fi/ravintolat/kahvilat/keskuskonttori/

http://www.warkaudenlehti.fi/juttu/keskuskonttori-kutsuu-kyln/

 

Osuuskunta LähiSavon ideana on  toimia Savon alueen laadukkaiden tuotteiden ja palveluiden sekä ammattitaitoisten ihmisten yhdistävänä nimittäjänä. Osuuskunta syntyi vuonna 2016 maakunnallisen Hyvinvointia elintarvikkeista – hankkeen verkostoista. LähiSavon on monialaosuuskunta. Jäsenillä löytyy kotitalousopettaja-, restonomi- ja elintarvikkeiden tuotekehitystaustaa sekä myynnin ja markkinoinnin osaamista. Jäsenet toimivat Varkaudessa, Leppävirralla ja Joroisissa. Illan aluksi Pirjo Koponen esitteli Green Care toimintaa – luontoon ja maaseutuympäristöön liittyvää toimintaa, jolla edistetään ihmisten hyvinvointia ja elämälaatua.

 

Wamos Rent Oy  on  vuokraustoimintaa harjoittava yritys. Yritys on perustettu 2017, mutta yrittäjäpariskunnalla on takanaan jo pitkä yrittäjäura K-ruokakauppiaina. Wamos Rentin liikeideana on  vuokrata  mm. minibussia, henkilöautoja sekä mobiilisaunaa. Yrittäjät Soile ja Aimo ovat aktiivisia verkostoitujia ja heidän tavoitteenaan on tuottaa mm. mobiilisaunaan liittyviä elämystapahtumia toisten yrittäjien kanssa.

 

Illan kulku poikkesi kokoontumisen perusajatuksesta hieman, sillä aktivaattori käytti epävirallisesti kiellettyä power point-esitystä ja johdatteli esityksen ja tuotteistusesimerkkien avulla osallistujia keskusteluun ja ideointiin. Seuraavassa yrityksiä ja heidän nettisivujaan, joiden tuotteistuksesta kannattaa ammentaa ideoita ja mallia omaan toimintaan:

Luomuruisleipä:

http://www.luomuhonen.fi/

Autovuokraus:

https://www.sixt.fi/

Taloushallinto:

http://talouspalveluriihi.fi/

Kiinteistönhuolto:

https://joenloka.fi/

Matkailu:

https://www.rockandlake.com/fi/

Ravintola:

https://morton.fi/

Siivous ja puhdistuspalvelu:

http://www.puhdasilo.fi/

Puutarha, kukat:

https://www.plantagen.fi/

 

MUUTAMIA TUOTTEISTUKSEEN LIITTYVIÄ PERUSASIOITA

 

Tuotteistetun fyysisen tuotteen tai palvelun tunnistaa siitä, että:

  • tuotteella/palvelulla on hinta
  • tuotteen ominaisuudet/palvelun sisältö on kirjattu ylös (myös asiakkaan ymmärtämässä muodossa)
  • tekniset ominaisuudet ovat sellaisia, joita asiakas arvostaa (leivänpaahdinta käytetään 10 minuuttia päivässä. Eli laite on prosentin elinajastaan hyötykäytössä ja 99 prosenttia silmänilona. Kumpi silloin on tärkeämpää ostajalle, ulkonäkö vai paahto-ominaisuudet (Jari parantainen, 2012)).
  • kohderyhmä on rajattu (tiedät, mitä asiakkaasi ajattelee, millaisia odotuksia hänellä on, kulttuuriset erot (The Guardian 22.2.2007: ”Belgialainen Brussels Airlines-lentoyhtiö joutui lisäämään Airbus 319-koneisiin maalattuihin logoihin neljännentoista pallon (b-kirjain 13 pallon sisällä). Syyn tähän oli  taikauskoiset italialaiset ja yhdysvaltalaiset asiakkaat. Matkustajat eivät pitäneet siitä, että lentokoneen logossa on 13 palloa. He ajattelivat, että se tuottaa huonoa onnea!”

 

Tuotteistuksen edut:

 

  • asiakkaan on helppo ostaa
  • yrityksen on helppo myydä ja tuottaa
  • hinnoittelu on helpompaa ja mahdollistaa paremman katteen
  • skaalautuvuus helpottuu ja mahdollistuu

 

Tuotteistuksen stepit:

1.       tuotteistamaton: alusta asti räätälöitävä, yksilöllisesti rakennettu palvelu

2.       sisäinen tuotteistamine: sisäisen toiminnan ja prosessien systemointi, hiljainen tieto läpinäkyväksi

3.       palvelun tuotetuki: palvelulle on saatavissa tukipalveluita (ja tukituotteita), esim. autovuokrauksen yhteydessä lemmikkipaketti

4.       tuotteistettu palvelu:  palvelulle on laadittu tuotekuvaus eli siältö ja hinta

5.       monistettava tuote: niin standardisoitu palvelu, että sen konsepti on myytävissä muille alan tuottajille

6.       versioitava:  (massa)räätälöityvä palvelu ydinpalvelun ympärille

 

Asiakkaan näkökulmasta tuotteistamisessa selvitetään:

  • Mihin ostaja tuotetta/palvelua tarvitsee?
  • Mitä tuote/palvelu sisältää?
  • Mitä laatukriteerejä tuote/palvelu sisältää?
  • Mitä tuote/palvelu maksaa?
  • Mitkä ovat maksuperusteet?
  • Mikä on tuotteen/palvelun valmistumis- ja toimitusaika?

 

Eric Ries kirjoittaa kirjassaan ”The Lean Startup,” että on usein turha yrittää arvata, mitä asiakas haluaa. Ostaja ei useimmiten tiedä sitä itsekään.  Busines tulisi rakentaa jatkuvien testien varaan, koska niiden avulla selviää melko pian, ovatko omat oletukset asiakastarpeista edes sinne päin. Omakohtaisena kokemuksena tältä syksyltä voin kertoa tarinan. En pidä pipoista ja hatuista. Mutta tänä syksynä näin erään tuotemerkin kuvan, missä mallilla oli hattu, joka puhutteli minua. Syynä oli se, että mallilla oli päällään saman tyyppisiä vaatteita kuin itselläni. Yhtäkkiä huomasin, että itse asiassa pidänkin hatuista ja minulle tuli suorastaan pakkomielle saada kyseinen hattu!

 

Esimerkkinä ”Turvallinen turvapalvelu”

”Kotitalouksille tarkoitettu ”Aroundio”-turvapalvelun kuukausihinta on muutamia kymppejä – täysin riippumatta siitä, kuinka monta aiheetonta hälytystä asukas aiheuttaa. Asiakkaan ei tarvitse pelätä omaa hälytysjärjestelmäänsä, kun näppihäiriöstä ei seuraa välitöntä rangaistusta. Securitas Direct laskee, että asiakkuudet kestävät jopa kymmeniä vuosia. Ei tarvitse olla kummoinen matemaatikko ymmärtääkseen, että asiakkaan elämä kannattaa pitää mahdollisimman helppona (Jari Parantainen, 2012).

 

Päätimme jatkaa tuotteistusteemaa ja kokoontua aiheen ympärille uudestaan ja vielä tämän vuoden puolella toiminnallisen työpajan muodossa.

Alla kuvia kokoontumispaikasta, iloisista ja innokkaista osallistujista sekä aktiivisesta  tunnelmista:

 

    

Kuvia Keskuskonttorilta:

Mobiilisaunan lauteilla Aimo, Soile ja Pirjo.

Keskuskonttorin tunnelmallinen kahvila

 

 

 

 

 

 

 

 

Pikku putiikki Keskuskonttorin “keskuskäytävän” varrella

 

Toinen pikku putiikki

Wamos rent/ Aimo Aalto Oy:n työhuone