MIKROGROW – VARKAUDEN ALUEEN YDINRYHMÄTAPAAMINEN

Päiväys ja aika
15.01.2019 klo 18:00 - 20:00

Tapahtumapaikka
Varkauden Autokari


 

 

Varkauden ydinryhmän vuoden 2019 ensimmäinen tapaaminen pidettiin  tiistaina 15.1.2019 klo 18. Illan isäntä oli Varkauden Autokari Oy ja aiheena: “Tulevaisuuden mahdollisuudet liiketoiminnan kehittämiseksi hyvin perinteisessä toimintaympäristössä.”

Autokauppias Kari Tarvosen tarina on yhtä kuin AutoKari. Tänä vuonna yritys täyttää 30 vuotta. Linkissä kerrotaan Karin mielenkiintoinen yrittäjähistoria:

https://www.autokari.fi/yrityshistoria/

 

Yrityksen pääpaikka on Varkaudessa ja  sillä on toimipisteet myös Pieksämäellä, Jyväskylässä, Helsingissä ja Virossa. Merkkiedustuksina ovat Honda, Mitsubishi, Ford ja Kia.  Lisäksi yritys tuo Saksasta ja Balttian maista tuontiautoja, lähinnä Mersuja.

Linkin kautta pääset tutustumaan yrityksen kotisivuihin:

https://www.autokari.fi/

Facebook:

https://web.facebook.com/autokari.fi/

 

Monen toimialan ohella myös autoala elää murroskautta. Autoiluun liittyvä kuluttajakäyttäytyminen muuttuu, lainsääntö etenee vuoristoratamaisesti ja on tällä hetkellä varsin epävarmaa mm. autoverotuksen osalta. Ilmastonmuutoksen siivittämänä uudet käyttövoimamuodot kuten sähkö ja hybridi ovat jo tulleet alalle, mutta niiden osuus  on vielä tulevaisuutta, joka vaatii teknologian ja infran kehittymistä ja monipuolistumista. Myös kilpailu on alalla kovaa ja erottutuminen toisista yrityksistä haasteellista.

 

Illan aikana toteutettiin ideapöhinäpaja, missä osallistujat jaettiin kolmeen ryhmään.  Kukin ryhmä pohti osa-aluetta, mikä isäntäyrityksen toimesta oli iltaan annettu ja joka tällä hetkellä askarruttaa yrityksessä eniten. Lopputuloksena syntyi runsaasti käyttökelpoisia ja jo nyt toteutettavia ratkaisuja ja ideoita, joihin yrityksessä oltiin varsin tyytyväisiä. Ryhmien ideointiaiheet olivat seuraavat:

  1. Miten automyyjä saadaan verkostoitumaan ja hakemaan “liidejä” oman alueen ulkopuolelta. Millainen tulisi automyyjän tehtävä- ja palvelukuvaus olla?
  2. Millaisia autoiluun ja auton omistamiseen liittyviä tulevaisuuden ratkaisuja voisi olla?
  3. Millaisia uusia liiketoimintamahdollisuuksia perinteisellä toimialalle voisi syntyä?

 

 

Illan teemasta nousi esiin seuraavat viisi pointtia: 

  1. Tämä aika luo epävarmuutta lukuisille toimialoille, koska kukaan ei tiedä, “mitä tuleman pitää.”Mm. asiakkaiden ostokäyttäytyminen ja asioiden arvostus (esim. omistaako auto itse vai osallistuako mahdolliseen kimppa-autoon) on murroksessa ja lainsäädäntö on poukkoilevaa sekä osin puutteellista.
  2. Teknologian kehitys mahdollistaa uusia tuotteita sekä tapoja toimia (sähköautot, hybridit, biokaasulla toimivat jne.),tosin asioiden eteneminen on hidasta ja epävarmaa ja epätietoisuus kuluttajien keskuudessa ymmärrettävää.
  3. Autokauppa on siirtynyt nettiin, mutta myös henkilökohtaista palvelua tarvitaan edelleen. Kaupankäynti on monimuotoistunut ja liikkeessä myyjän tehtävä onkin  ns. perinteisen kaupankäynnin sijaan  vahvistaa ja rohkaista asiakkaan netissä tekemää ostopäätöstä.
  4. Asiakasprofilointi on hyvä tapa sitouttaa asiakasta. Ihmisen perustarve on tulla huomatuksi, joten mikä sen mukavampaa kuin nimi- ja syntymäpäiväviesti tai joulu- tai juhannustervehdys omalta autokauppiaalta. Asiakkuudenhallintajärjestelmään kannattaa tallentaa tietoja esim. perhetilanteesta ja aktiivisesti lähestyä muutaman vuoden välein asiakasta tyyliin viestillä: “hei, tarvitsetko enää tila-autoa vai katsottaisiinko sinulle nyt farmarimallia, jolloin  säästät bensa- ja vakuutusmaksuissa.”
  5. Nykyaikana myös naiset ja nuoret ovat aktiivisia autokaupan asiakkaita. Siksi myyntitilanteessa olisi hyvä miettiä eri kohderyhmien ominaisuuksia, arvostuksia ja ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi  on hyvä huomioida, että tutkimusten mukaan perheissä lapsilla ja nuorilla on nykyään yllättävän  iso päätösvalta perheen hankintoihin. Siksi hyvässä ja asiakaspalveluhenkisessä autoliikkeessä huomioidaan myös lapset ja nuoriso (viihtyisät leikkipaikat, kaakaoautomaatti jne.).

 

Kuvia illasta:

      

         

 

 

Tämän tapahtuman ilmoittautuminen on suljettu.