MIKROGROW – VARKAUDEN ALUEEN YDINRYHMÄTAPAAMINEN

Päiväys ja aika
14.09.2018 klo 16:00 - 21:00

Tapahtumapaikka
Leppävirran Niemilomat Oy


 

 

Varkauden ydinryhmän vuoden 2018 kahdeksas tapaaminen pidettiin Niemilomat Oy:ssa perjantaina 14.9.2018 klo 16 alkaen. Aiheena oli asiakasnäkökulma – kunka voi kehittää yritystä/palveluja vertaisarvioinnin avulla. Illan emäntänä oli  Reeta Halonen. Osallistujille toimitettiin etukäteen ns. ennakkotehtävä, jonka kautta illan aihetta käsiteltiin.

 

Maatilamatkailua Niemilomissa

Niemilomat tarjoaa idyllisessä, maalaishenkisessä ja  kauniissa maisemassa Unnukan rannalla Varkaudessa mökki- ja aamiaismajoitusta. Niemilomat on myös erinomainen paikka pitää erilaisia yksityis- ja yritystilaisuuksia.  Pihapiirissä toimii tilausravintola,  suomalainen savusauna ja palju, rantasauna sekä laavu.  Alueella voi harrastaa erilaisia aktiviteetteja, kuten pelata metsäpakopeliä tai frisbeegolfia. Niemilomilla pääset myös tutustumaan luontoon nuotioretkillä eräoppaan kanssa. Pihapiirissä on paljon vanhoja hirsirakennuksia, joista osa on siirretty paikalle toisaalta sekä modernisoitu sisätiloista. Yrityksessä on myös kiinnitetty huomiota ekologisuuteen mm. kierrätysjärjestelmän kautta. Yrityksessä on tehty sukupolvenvaihdos ja liiketoimintaa luotsaa ja kehittää nyt Reeta Halonen isovanhempiensa jalanjäljissä.

 

Yritykseen pääset tutustumaan tästä:

http://niemilomat.fi/fi/etusivu/

 

Illan aihe yrityksen liiketoimintamallin kehittäminen toteutettiin ns. mysteri shopping-menetelmää soveltaen (suom. haamuasiointi). Mysteri shopping on havainnointitapa, jossa ulkopuolinen tutkija tekeytyy palveluyrityksen asiakkaaksi  niin, että henkilökunta ei ole siitä tietoinen. Tarkoituksena on arvioida palveluprosessia asiakkaan näkökulmasta.

 

Osallistujille jaettiin ennakkoon lista niistä asioista, mihin matkailuyrityksen palvelumuotoilu perustuu ja mitä asioita asiakas arvioi palvelua käyttäessään. Mysteri shoppauksen arviointilomakkeen löydät täältä:

 

Ydinryhmäilta Niemilomat, ennakkotehtävä ja materiaali

 

Illan teemasta nousivat esiin seuraavat viisi pointtia:

  1. Vertaisarviointi on hyvä tapa kehittää liiketoimintaa, koska jokainen havannoi hieman eri asioita. Tällöin kehittämiskohteita löytyy monesta eri näkökulmasta (markkinoinnin 6P =tuote, hinta, markkinointiviestintä, ihmiset, paikka/saatavuus, prosessi).
  2. Yrittäjä, joka on avoin palautteelle ja kehittämisehdotuksille ja joka ei ole lukinnut omaa ajatteluaan (ts. ajattelumalli, että “ei onnistu”), saa vertaisarvionnista paljon.
  3. Maaseutumatkailussa aktiviteetit ja lisäpalvelut nousevat koko ajan entistä  tärkeämmäksi kuluttajien valintaperusteeksi. On tärkeää olla ajan hermolla ja tarjota sellaista, johon esimerkiksi edelläkävijöillä on yhä suuri kiinnostus (esim. jooga: joogaviikonloput, joogaviikot, joogaa luonnossa metsässä, savusaunassa, rantakalliolla jne.).
  4. Verkostoituminen ja kumppanuudet toisten palvelutarjoajien kanssa mahdollistaa laajan palvelutarjonnan (esim. Pakopeli ja joogakurssit, eräopas),
  5. Ensivaikutelma ratkaisee yleensä pelin: siisteys, jämptiys, joustavuus, huolenpito, kodikkuus ja vieraanvaraisuus ovat ratkaisevia kilpailuvaltteja. Nämä Niemilomat Oy:ssa toteutuvat erinomaisesti.

 

Kuvia illasta:

 

         

 

 

Tämän tapahtuman ilmoittautuminen on suljettu.