Kuopion ydinryhmätapaaminen 20.3.2018 klo 18.00

Päiväys ja aika
20.03.2018 klo 18:00 - 20:00

Tapahtumapaikka
Thairavintola Samruai


 

 

Kuopion maaliskuun ydinryhmätapaaminen oli 20.3.2018 Thairavintola Samruaissa ja illan emäntänä toimi yrittäjä Jaana Honghin. Illan aiheena oli shop-in-shop -konseptin kehittäminen.

 

Jaana ja miehensä Dum ovat ravintola-alan ammattilaisia, jotka toteuttivat pitkään hautuneen unelmansa vuonna 2015, jolloin he perustivat thairavintolan Kuopion sydämeen Kauppakadulle.

 

https://samruai.fi/

 

Samruain asiakaskunta koostuu kaiken ikäisistä ihmisistä, joilla on kiinnostus eksoottisiin makuihin, Thaimaan kulttuuriin tai muuten vain haluavat nauttia hyvästä ruuasta. Ravintolan toiminnan kolme keihäänkärkeä ovat lounasbuffet, á la carte-lista sekä take away ruoka. Neljänneksi liiketoiminnan osa-alueeksi on nousemassa ravintolaan sisään vuoden 2018 alussa shop-in-shop -periaatteella rakennettu thaimaalaisten elintarvikkeiden ja mausteiden kauppa.

 

Jaana on rakentanut kauppaa pitkälti yksin; suunnitellut tilaa, miettinyt tuotteiden sijaintia hyllyissä, vastannut visuaalisesta ilmeestä jne. Vahvasti kehittämismyönteisenä yrittäjänä hän halusi hyödyntää ydinryhmäläisten ideoita ja näkemyksiä kaupan kehittämisessä. Siksi ilta toteutettiin ns. mysteerishoppausmenetelmällä. Osallistujille jaettiin havainnointilomake ja he kiertelivät ravintolassa ja kaupassa tehden huomioitaan ja kehittämisehdotuksia. Mysteerishoppauksen jälkeen nimettömät lomakkeet kerättiin ja eri kohtia käytiin yhdessä läpi. Ryhmässä syntyi paljon ideoita ja kehittämisehdotuksia sekä rakentavaa arviota nykytilasta. Jaana totesikin illan päätteeksi pään pursuavan asioita, millä thaikauppa saadaan kukoistamaan ja tuomaan lisäarvoa ravintolatoimintaan.

 

Ensimmäiseksi Jaana kertoi tarttuvansa kahteen asiaan, jotka nousivat arviointilomakkeissa esiin: ensinnäkin kaupan olemassaolon tulee näkyä myös ravintolan ulkopuolella kadulla. Tähän löytyi ratkaisu yhden ikkunan muuttamiseksi kaupan “näyteikkunaksi” ja logon muovaaminen kyseisessä ikkunassa kertomaan sisällä olevasta shop-in-shopista. Toiseksi myös ravintolan sisällä tarvitaan opastusta, kylttejä  ja infoa siitä, että kyseessä on kaikille asiakkaille tarkoitettu thaikauppa eikä yrityksen raaka-ainevarasto. Jo nämä toimenpiteet tuovat kaupalle huomattavasti lisää näkyvyyttä ja asiakasvirtoja. Tästä on hyvä jatkaa!

 

Illan teemasta nousivat esiin seuraavat viisi pointtia:

  1. avoin, rohkea ja ennakkoluuloton yrittäjä keksii aina jotain uutta ja asiakasta ilahduttavaa sekä asiakasnäkökulmaa huomioivaa. Se, että ei tyydy pelkästään ravintolan ylläpitämiseen, vaan tarjoaa asiakkaille raaka-aineita myös kotikokkaukseen, on avarakatseista toimintaa.
  2. toisaalta yrittäjä “sokeutuu” omaan toimintaansa ja siksi useammat silmäparit silloin tällöin tekevät yrityksen kehittämiselle hyvää.
  3. toiminan laajetessa yrittäjän oma kuorma kasvaa helposti. Siksi olisi hyvä oppia delegoimaan ja luottamaan myös toisten tekemiseen. Lempeä mutta napakka ohjaus ja perehdytys alkuun on hyvä startti delegointiin.
  4. ajoittain on hyvä asettaa asiakkaan silmälasit päähän ja arvioida yrityksen toimintaa ja hyvin pieniäkin yksityiskohtia asiakkaan näkökulmasta. Kannattaa myös kysyä asiakkailta heidän mielipiteitään, näkemyksiään ja ideoita esim. haastattelun tai kyselylomakkeen avulla. Asiakaspalaute on yrittäjälle kultakimpale.
  5. ideat ja uudistuminen on hyvä toteuttaa oman jaksamisen kannalta vaiheittain pala kerrallaan. Toisaalta myös osa ideoista vaatii kypsyttelyajan, jolloin ne joko jalostuvat vielä paremmiksi tai sitten karsiutuvat pois mahdottomina ja huonoina ideoina.

 

Kuvissa illan tunnelmia Samruissa:

               

 

 

Tämän tapahtuman ilmoittautuminen on suljettu.