Kuopion ydinryhmän tapaaminen 3.5.2018 klo 17.30

Kartta latautuu...

Päiväys ja aika
03.05.2018 klo 17:30 - 20:00

Tapahtumapaikka
Satu Nisu Design Oy


 

 

Kuopion toukokuun alun ydinryhmätapaamisen emäntänä toimi Satu Nisu ja yrityksensä Satu Nisu Design Oy. Illan teemana oli Asiakassegmentointi – miten löytää oikeat asiakkaat? Ydinryhmäläiset kokoontuivat aluksi Sadun työhuoneelle (Tulliportinkatu 33) ja sen jälkeen Scandic Atlaksen kokoustilaan.

 

Satunisu on suomalainen design-brändi, joka suunnittelee ja valmistaa ylellisiä ja uniikkeja sisustustekstiilejä 100% kotimaisena käsityönä. Koskettavaa muotoilua, joka tavoittaa luonnon olemuksen ja tuotteiden insipiraation lähteenä on suomalainen luonto. Jokainen Satunisun tuote on oma uniikki kappaleensa. Tuotteet valmistetaan alusta loppuun saakka käsityönä innovatiivisilla tekniikoilla perinteisillä kangaspuilla kutoen. Tämän hetken päätuotteena on ylellinen viltti valkoisena, ruskeanan tai mustana.

 

Yrityksellä on nettikauppa, mutta useat tilaukset ovat mittatilaustöitä, jotka sovitaan kasvokkain ostajan ja yrittäjän välillä.

 

https://satunisu.fi/

 

Kohderyhmän eli segmenti valinnassa on hyvä pitää mielessä kolme kysymystä: 1) riittääkö kohderyhmässäsi kysyntää, 2) mitkä ovat kohderyhmän todelliset tarpeet nyt ja tulevaisuudessa sekä 3) onko yrityksessä osaamista ja resursseja palvella kohderyhmää? Jos segmenttejä on useampia, niin tällöin on huomioitava, että sama tuote tai palvelu näyttäytyy eri segementeille eri tavalla.

 

Asiakassegmentointi korostuu voimakkaasta silloin kun kyseessä on hintava luksustuote. Suomessa markkinat ovat rajalliset ja potentiaaliset asiakkaat ovat pääkaupunkiseudulla sekä ulkomailla. Sadun tuote on maailmanlaajuisestikin uniikki ja se on herättänyt kiinnostusta maailmalla. Tuote onkin juuri lähtenyt erään potentiaalisen yhteistyökumppanin  New Yorkissa pidettävään näyttelyyn. Lisäksi Satu on saanut yhteydenottoja yhteistyöstä mm. Brasiliasta, Dubaista ja Sanghaista.

 

Illan keksusteluissa todettiin, että päämarkkinat ovat Suomen ulkopuolella esim. osassa Arabian niemimaan ja Persianlahden maita (rikkaat öljymaat), Kauko-Idässä ja Yhdysvalloissa. Milanon ja Tukholman sisutusmessut saattaisivat avata kontakteja juuri kyseisten maiden sisäänostajiin ja myös kuluttajiin.

 

Suomessa kuluttajien lisäksi mm. arkktehdit ja sisustussuunnittelijat ovat B to B-kohderyhmää. Tässä(kin) kohderyhmässä ongelmaksi voi muodostuu se, että suunnittelu- ja toteutusprosessit ovat pitkiä ja mahdolliset kaupat venyvät kauas. Taloudellisesti tilanne voi olla kestämätön tuoreelle yrittäjälle.

 

Illan keskusteluista nousivat esiin seuraavat viisi pointtia:

  1. kalliin hintaluokan tuotteille on rajalliset markkinat Suomessa ja asiakkaiden ostopäätökset saattavat kestää
  2. tämä saattaa aiheuttaa etenkin alkuvaiheessa olevalle yrittäjälle kassavirtaongelman, koska myynti ei ole tasaista
  3. designia ja käsintehtyjä tuotteita ei arvosteta Suomessa riittävästi
  4. markkinoille meno ulkomaille vaatii rahaa
  5. ulkolaisten kumppaneiden kanssa tehtävät sopimukset ovat monimutkaisia ja sisältävät riskin, että tuote ja sen valmistustekniikka kopiodaan ja sen jälkeen  sopimus puretaan

 

Alla kuvia sadun ydintuotteesta eli viltistä, jonka pohja kudotaan perinteisesti kangaspuilla ja palat kiinnitetään pohjaan käsin. Päivässä syntyy noin 30 senttiä valmista tuotetta. Yhden viltin valmistus kestää noin 3 viikkoa.

 

      

 

 

Tämän tapahtuman ilmoittautuminen on suljettu.