Kuopion ydinryhmän tapaaminen 22.1.2019 klo 17.00

Päiväys ja aika
22.01.2019 klo 17:00 - 19:00

Tapahtumapaikka
Technopolis


 

Tammikuun Kuopion ydinryhmän tapaaminen pidettiin 22.1. 2019  Kuopion Technopoliksen tiloissa.  Isäntinä  toimivat Marko Kaartinen ja Jonne Mikkanen Elysium Solutions Oystä. Illan aiheena oli “Tuotteiden ja palvelujen hinnoittelu –  esimerkkinä verkkosivujen ja -sovellusten hinnoittelu.”

 

Elysium on 2011 perustettu yritys, joka  tarjoaa sekä yksityisille henkilöille että yritykselle ammattimaisesti kehitettyjä verkkosivuja, verkkosovelluksia tai erilaisia IT-ratkaisuja aina laitehankinnoista asennuksiin. Asiakkaille räätälöidet tuotteet ovat pääosa liiketoimintaa. Yritys  sai alkunsa kahdeksan vuotta sitten,  kun silloinen työnantaja kannusti Markoa ja Jonnea yrittäjiksi ja alkoi ostaa heiltä alaan liittyviä palveluja. Yrittäjillä on edelleen  lukuisia “vanhoja” asiakkaita ja sopimuksia. Tästä voidaan päätellä, että laatu, hinnoittelu ja toimitusvarmuus ovat yrityksessä hyvällä mallilla ja edistävät siten pitkäaikaisten asiakassuhteiden ylläpitoa.

 

Tutustu yritykseen:

www.elysium.fi

 

Illan aihetta eli alalla vallitsevaa hinnoittelutyyliä käytiin lävitse esimerkkien avulla. Ensimmäisessä esimerkissä oli case, missä erään yrityksen järjestämää kuvakilpailua varten tuli koodata tietynlainen lisäosa verkkosivuille. Kilpailevan yrityksen tarjous oli
2 560 € (+ alv.) ja Elysiumin  500 € (+ alv.). Elysiumin tarjous perustui siihen, että työ oli yksinkertainen, helppo ja nopea toteuttaa. Toisessa esimerkissä oli tarjouspyyntö eräälle yritykselle räätälöidystä verkkosovelluksesta. Tarjousten hintahaarukka oli välillä  4 000-40 000 € (+alv.). Elysiumin tarjous sijoittui hieman hintahaarukan keskivälin alapuolelle ja he saivat kaupan. Nämä esimerkit valaisivat illan keskustelua siitä,  mihin muiden antamat tarjoukset perustuivat? Yrittäjät pohtivat mm. sitä, oliko kilpailijoiden tarjousten perusteena  kattavampi kokemus siitä, mitä asiakkaat ovat valmiita maksamaan?

 

 

Illan aikana nousivat esiin seuraavat viisi pointtia:

  1. Harvalla toimialalla on käytössä näkyvästi selkeät hinnat. Ja vaikka tuntihinta olisikin esillä, niin moni työvaihe mm. it-alalla ja koodauksessa on ns. käsityötä, johon vaikuttaa lukuisat tekijät.
  2. Asiakkaiden hankintaosaaminen voi olla varsin heikkoa tai asiakas ei tiedä, mitä haluaa. Jo päämäärän ja tavoitteen selvittely vie aikaa.
  3. Tarjouspyyntöihin liittyvät tarjoukset ovat varsin kirjavia ja tarjoushintojen skaala voi olla melkoinen. Siksi tarjouksia on vaikea vertailla.
  4. Teknologia-alan termistö on vaikeaa; siksi menestyvä yrittäjä panostaa selkokielisyyteen eli osaa puhua samaa kieltä asiakkaan kanssa ymmärrettävästi. Tämä on osa laatua, joka mahdollistaa pitkäaikaiset asiakassuhteet ja asiakastyytyväisyyden.
  5. Tarjouksissa esim. alin tarjous ei välttämättä johda kauppaan, koska asiakkaalla voi olla mielikuva tai ajattelutapa, että halpa hinta tuottaa huonoa tulosta. Moni asiakas valitsee tarjouksista kalliin ja halvan tarjouksen keskivälille sijoittuvan tarjouksen.

 

Kuvia illasta:

 

      

Tämän tapahtuman ilmoittautuminen on suljettu.