Kuopion ydinryhmän tapaaminen 19.9.2017

Kartta latautuu...

Päiväys ja aika
19.09.2017 klo 18:00 - 20:00

Tapahtumapaikka
Sairex Ky


Kuopion alueen MikroGrow ydinryhmä kokoontui tiistaina 19.9. klo 18-20. Aiheena oli mikroyrityksen asiakkuudenhallintajärjestelmä eli CRM (customer relationship management).

 

Ryhmä kokoontui Kuopion Kylmämäen teollisuusalueella Sairex Ky:n tiloissa ja tapaamisen isäntänä toimi yhtiön toimitusjohtaja Pekka Pöllänen.

 

Pekan luotsaama Sairex Ky on ollut vanhusten ja sairaiden  asialla jo 30 vuotta. Sairex valmistaa ja tekstiilejä sairaala-, asumispalvelu- ja kotihoidon asiakkaille sekä työntekijöille. Tuotteet ovat siis kotimaisia! Tuotteiden tarkoituksena on auttaa ja helpottaa sekä potilaiden hyvinvointia että hoivahenkilöstön työn sujuvuutta itse hoitotyössä.

 

Tuotevalikoima on jaettu viiteen ryhmään: 1) turvatuotteet ja pehmusteet (esim. lonkkahousut, istuintuet ja makuuhaava-alustat), 2) nosto- ja siirtovälineet (esim. nosto- ja liukulakanat), 3) potilastekstiilit (esim. lämpöpussit pyörätuolia käyttäville, hygieniahaalarit ja pyjamat), 4) liina- ja vuodevaatteet (esim. lakanat, tyynyt, pyyhkeet ja erilaiset suojat) sekä 5) suojaimet (esim. suojaesiliinat, suojakäsineet ja siivousliinat).

 

Pekka työllistää itsensä lisäksi neljä työntekijää. Illan lopuksi pääsimme kurkistamaan Sairex Ky:n tuotantotiloihin, missä kaavoitus-, leikkuu- sekä ompelutyö tapahtuvat. Näimme valmiita tuotteita sekä pitkän seinähyllyllisen kangasrullia ja -pakkoja.

 

Illan teemaksi Pekka valitsi mikroyrityksen asiakkuudenhallintajärjestelmän eli CRM:n. Tähän asti Pekalla on ollut käytössä perinteinen ruutuvihko, mihin hän on koonnut tiedot, mutta nyt yrityksen toiminta on saavuttanut sen kaltaisen laajuuden, että sähköinen järjestelmä puolustaa paikkaansa jo ihan yrittäjän ajanhallinnan takia.

 

Ryhmässä oli mukana keskustelemassa  yrittäjiä, joilla asiakastiedostot olivat digitalisoituina sekä käyttökokemusta ja näkemystä eri versioista ja heiltä saikin mainioita vinkkejä eri alustoista, niiden toimivuudesta mikroyrityksille sekä hinnoittelusta. Lisäksi ryhmän keskustelu rönsyili mukavasti  markkinointiin ja Pekalle vinkattiinkin runsaasti eri ideoita mm. uusista mahdollisista markkinointikanavista ja asiakkaista.

 

Lue lisää

 

Illan keskustelussa nousi esiin seuraavat viisi pointtia:

 

  1. Asiakkaita ja asiakkuuksia koskevassa tiedonkeruussa myös perinteinen ruutuvihko on edelleen “fine” ja ok! Pääasia, että tietoa kerätään ja se on kootusti jossain yhdessä paikassa siirrettävissä myöhemmin esim. juuri sähköiseen systeemiin.
  2. Asiakkuudenhallintajärjestelmiä kartoitettaessa on hyvä ensin määritellä itselle mitä haluaa ja millaisia elementtejä järjestelmän tulisi sisältää. Olisiko hyvä, että järjestelmä esimerkiksi keräisi palautetta asiakkailta?
  3. Tuotteistaminen asiakkaiden kokeman hyödyn ja tarinoiden kautta. Mitä esimerkiksi pyörätuolipotilas, hänen lähiomaisensa tai hoitohenkilökunta hyötyy esim. lämpöpussista?
  4. Tulevaisuuden kuluttaja- ja ostokäyttäytymisen muutokset. Individualistinen, yksilökeskeinen ja  omaa personoitua tyyliä suosiva elämäntapa tullee asettamaan haasteita palvelujen ja tuotteiden tarjoajille.
  5. Uusia myyntikanavia voi löytyä yllättävistäkin paikoista. Sairex Ky:n kohdalla kyseeseen voisivat tulla mm. pesulat ja työvaatteita myyvät yritykset.

 

Seuraavassa kuvia Sairex Ky:n tuotantotilojen esittelystä: