Kuopion ydinryhmän tapaaminen 19.2.2019 alkaen klo 17.00

Päiväys ja aika
19.02.2019 klo 17:00 - 19:00

Tapahtumapaikka
Rammy Oy


 

Helmikuun tapaaminen oli Rammy Oy:ssa ja iltaa isännöivät ja emännöivät yrittäjät Tomi ja Salla Piironen.  Illan aiheena oli  “Omilla tuotteilla maailman markkinoille.”

 

Yrityksen kotisivut:

www.rammy.fi

 

Rammy Oy:llä on upouudet marraskuussa 2018 valmistuneet omat tilat Siilinjärven Toivalassa (Tietäjäntie 3). Yritys on perustettu 2013 ja henkilöstöä on yrittäjäpariskunnan lisäksi kaksi työntekijää.  Yritys myy sekä jälleenmyyjille että  kuluttaja-asiakkaille verkkokaupan kautta  ympäri maailmaa kahta tuotetta: mönkijään kiinnitettävää lumilinkoa ja niittyleikkuria. Molemmat tuotteet sopivat kaikkiin mönkijämerkkeihin. Tomi on insinöörimiehenä itse suunnitellut molemmat tuotteet sekä vastaa niiden tuotekehityksestä palautteiden ja kokemusten perusteella. Pohjois-Savon alueella sijaitsevat alihankkijat valmistavat kaikki koneisiin tarvittavat osat; yritys itse ei valmista mitään – ainoastaan kokoaa tuotteen suoraan lavalle, pakkaa ja lähettää sen asiakkaille (rekoilla tai laivoilla, harvemmin lentokoneilla). Tuotteista 80 % menee vientiin.

 

Yrityksen markkinat ovat siis koko maailma – aina Havaijille ja Australiaan saakka. Yrityksen kotisivut ovat kuudella kielellä ja kommunikointiavustajana toimii Google Translator. Yritys ei ole neljään vuoteen laittanut euroakaan markkinointiin; markkinointi tapahtuu You Tube-kanavan kautta, jonne yrittäjä lataa materiaalia. Mm. seuraavan linkin takaa löytyy video, jota on ladattu 2,2 miljoonaa kertaa!

 

 

Illan keskusteluista nousivat esiin seuraavat viisi pointtia:

  1. Tuote, joka ei “kelpaa” isoille pelureille, voi olla mikroyrittäjälle kullan arvoinen. esim. Stiga valmistajana ei ole kiinnostunut kyseisistä tuotteista. Kyseessä on siis ns. niche-markkinat.
  2. Tarkkaan hiotut konseptit mahdollistavat ns. “löysän” karsimisen. Ei tehdä mitään turhaa jos ei ole pakko!
  3. Rohkeus ja itsensä likoon laittaminen toimii: voi puhua asiakkan kanssa ranskaa osaamatta sitä. Kunhan saa väliin sanottu “iimeil.” Asiakas ymmärtää, että asia pitää esittää sähköpostissa, jonne saapuneen  tekstin voi sitten pyöräyttää Google Translatorissa ja yhteisymmärrys on valmis!
  4. Somekanavat mahdollistavat ilmaisen markkinoinnin. You Tube on visuaalisesti erinomainen.
  5. Tuki jälleenmyyjille tärkeää, mutta “helpdesk” hoituu myös videoiden ja hyvien ja ajantasaisten esitteiden kautta. Jälleenmyyjänkin aika on rahaa, joten turha mennä häiritsemään häntä paikan päälle, jos muutenkin voi toimia.

 

Kuvia illan tunnelmista ja isännästä esittelemässä tuotettaan ja tilojaan:

               

 

Tämän tapahtuman ilmoittautuminen on suljettu.