Kuopion ydinryhmätapaaminen 19.11.2018

Päiväys ja aika
19.11.2018 klo 17:00 - 19:00

Tapahtumapaikka
US Saneeraus Oy


 

Kuopion vuoden 2018 viimeinen ydinryhmätapaamisen isäntäyritys oli US Saneeraus Oy ja isäntä Urmas Seppel. Illan aiheena oli “Uuden tuotteen tai palvelun lanseeraaminen.”

 

US Saneeraus Oy on vuonna 2012 Kuopiossa perustettu remontteihin erikoistunut yritys. Kokemusta yrittäjältä löytyy alalta jo 20 vuotta.  Yrityksen tuotepaletti on erittäin laaja;  palveluihin kuuluvat remontointipalvelut, kuten keittiö-, kylpyhuone- ja saunaremontit, vesieristykset, laatoitukset, maalaukset, tasoitukset sekä muut huoneistoremontoinnit.

 

Voit tutustua yrityksen sivuihin täältä:

http://ussaneeraus.fi/wordpress/

Yrityksen facebook-sivu löytyy täältä:

https://www.facebook.com/ussaneeraus/

 

Yrittäjä Urmas Seppel on löytänyt Hollannista uudenlaisia Suomessa vielä vähän käytettyjä lattioiden pinnoitusmateriaaleja ja hän myös kouluttautui asian tiimoilta Hollannissa. Tuotteet ovat jo pitkään olleet käytössä Keski-Euroopassa, joten niistä on kertynyt jo runsaasti käyttökokemusta. Nyt yrittäjän pitäisi löytää tuotteille asiakkaat – niin kuluttaja- kuin yritysasiakkaat Suomesta ja etenkin Kuopion seudulta.  Osa löytynee vanhoista asiakkaista, mutta uusia tarvitaan myös.

 

Yrittäjän tuotevalikoimassa on mielenkiintoista osaamista. Alla olevassa kuvassa yritykseen johtavan portaikon yläosaan, tuulikaapin lattiaan on laitettu juliste ja pinnoitettu se. Lopputulos on vaikuttava, poikkeava ja houkutteleva. Ryhmässä ideoitiinkin kyseistä tuotetta mm. yritysten tuulikaappeihin tai hissin lattioihin.

 

 

Alla on kuva s-käyrän muodossa siitä, miten kuluttajat reagoivat uuteen tuotteeseen. Edelläkävijöiden ja suuren massan välillä voi kulua aikaa ja pienillä markkinoilla se voi olla yrittäjälle liikaa tai kriittinen piste saavutetaan jo ennen kuin suuremmat joukot ehtivät mukaan tuotteen hankintaan.

 

Uuden tuotteen tuloa markkinoille käytiin läpi myös Bostonin portfoliomatriisin avulla. Uusi markkinoille tuleva tuote on yleensä aina kysymysmerkki. Jos markkinat ja kate kasvavat, niin tuote voi siirtyä kysymysmerkistä tähdeksi. Mikäli kysyntä hiipuu ja tuotteen kate laskee, tulee siitä rakkikoira (tai hyllyn lämmike). Jos tuote nakuttaa tasaista vaikkakin matalakatteista tulosta, on sen asema tuolloin lypsylehmänä oleminen.

 

Illan aiheesta nousivat esiin seuraavat viisi pointtia:

  1. Hyväkään tuote ei myy itse itseään.  Tuotteeseen liittyvien mielikuvien – tarinan, esiintuonti sekä hyötynäkökulmien painottaminen  oikeille henkilöille ja mieluiten kaikille ostopäätöksen tekemiseen vaikuttaville tahoille.
  2. Ja vaikka tuote olisi erinomainen, niin vie aina aikansa ennen kuin “suuri yleisö” innostuu tuotteesta (kts. kuva yllä).
  3. Uutuuden käyttöönoton lisääntyminen lisää kuluttajien tietoisuutta siitä ja parantaa sen uskottavuutta ja haluttavuutta.
  4. Yrityksen on panostettava myös laatuun, tuotteen kokonaisuuteen eli lisäetuihin ja imagoelementteihin. Yritys voi tarjota parempaa tai nopeampaa palvelua kuin kilpailijansa, erikoisammattitaitoa, joustavuutta, asiakassuhteen parempaa hoitoa ja paketoida tuotteet muista kilpailijoista eroaviksi kokonaisuuksiksi eli erilaistaa ne.
  5. Markkinoinnin merkitystä ei voi korostaa liikaa. Jos tuotetta ei tee tunnetuksi, niin sen kysyntä ei kasva.

Kuvia illan tunnelmasta:

      

 

Tämän tapahtuman ilmoittautuminen on suljettu.