Kuopion ydinryhmän tapaaminen 23.10.2018 klo 17.00

Päiväys ja aika
23.10.2018 klo 17:00 - 19:00

Tapahtumapaikka
Sisustusarkkitehti- ja muotoilutoimisto S.A.R.K Oy


 

 

Lokakuun ydinryhmäilta oli  23.10.2018 Sisustusarkkitehti- muotoilutoimisto S.A.R.K. Oy:n tiloissa  Tulliportinkatu 26-28 LH 33, Kuopiossa. Illan emäntänä oli yrittäjä Tarja Arkola ja aiheena  ”Brändin luominen.”

 

Yritys on perustettu kaksi vuotta sitten ja se keskittyy pääosin julkisten tilojen sisustussuunnitteluun sekä erityisesti huonekalujen ja valaisimien tuotemuotoiluun. Yritys käyttää suunnittelussaan 3D-mallinnusta ja visualisointia. Tarjalla on yrittäjäroolin lisäksi työ Savonia ammattikorkeakoulussa sisustusarkkitehtuurin opettajana.

 

Pääset tutustumaan S.A.R.K. Oyn kotisivuille tästä:

 

http://www.sark.fi/

 

Mikroyrittäjällä menestyminen ja myynnin kehitys liittyvät usein henkilöbrändin luomiseen. Mikäli yrittäjä on rohkea ja itsensä likoon laittava, niin brändäys on vaivatonta, mutta jos yrittäjän persoonallisuus on “vaatimattomuuteen” taipuvaa, niin brändäys voi tuntua vaikealta. Kuitenkin tuotteen ja palvelun tunnettuus voi lähteä etenemään kuluttajien keskuudessa yrittäjän persoonaan liittyvien tekojen, asiakkaiden tekemien havaintojen ja sekä puhuttelevien ja tunteisiin vetoavien tarinoiden kautta.

 

Miksi yrittäjän henkilökohtaisella brändillä on merkitystä?

 

  • Vaikka elämme digiaikaa, niin merkittävä osa yritysten liiketoiminnasta perustuu edelleen henkilökohtaisiin suhteisiin. Henkilökohtaisilla brändillä on yleensä  on vaikutusvaltaa.
  • Miellyttävä henkilöbrändi tarvitaan etenkin myyntiin, sillä mm. ensivaikutelmalla on iso merkitys asiakassuhteen kehittymisessä.
  • Ihminen nousee helpommin somebrändiksi kuin yritys.Persoonallisuudella on monia etuja ja hyviä ominaisuuksia voi/pääsee korostamaan. Persoonat jäävät asiakkaiden mieleen.
  • Yritys ei itsessään ole asiantuntija, jos sen yrittäjä/työntekijä ei ole asiantuntija. Tuote ei aina puhu puolestaan.
  • Henkilöbrändiä tukeva yritys vetoaa yleensä etenkin nuoriin. Jos siis kohderyhmänä on nuoria ihmisiä, niin brändäys kannattaa ottaa vakavasti.

 

Illan keskusteluista nousivat esiin seuraavat viisi pointtia:

 

  1. Kaikilla on olemassa henkilöbrändi – halusipa sitä tai ei. Se on toisten käsitys ihmisestä ja hänen osaamisestaan.
  2. Oleellista brändin luomisessa ja ylläpitämisessä on olla oma itsensä; aito ja rehellinen.
  3. Kaikki henkilön osaaminen tulisi näkyä brändissä. Ihminen aliarvioi helposti omaa osaamistaan ja voi jättää pois jotain sellaista olennaista, jolla olisi arvoa jollekin brändiä ja yritystä arvioivalle taholle.
  4. Tarinallistaminen on tehokas keino aloittaa brändäys. Tarinat kiehtovat ihmisiä. Yrityksen verkkosivuilla tulisi olla ainakin yrittäjän kuva (kenen kanssa on tekemisissä, kun soittaa tai meilaa) sekä tarina esimerkiksi siitä, miten kaikki alkoi tai miksi tekee sitä, mitä tekee.
  5. Brändissä tulisi näkyä koko persoona, siis myös siviilielämästä vilahduksia esim. harrastuksista. Lakimies, jonka tarinassa vilahtaa otoksia työmatkapyöräilystä ja makkaranpaistosta laavun nuotiolla, tuo arjen inhimillisyyttä kyseisen persoonan työminään.

 

Kuvia illan tunnelmista:

 

            

Tämän tapahtuman ilmoittautuminen on suljettu.