Suomalaisyritysten näkyvyys – mitä voitaisiin vielä tehdä paremmin?

Suomessa yritysten välinen kaupankäynti perustuu usein jo olemassa oleviin liikesuhteisiin, ei tarvitse välttämättä opiskella myyntiä ja markkinointia uusien asiakkaiden hankkimisen näkökulmasta. Ulkomailla yritys on kuitenkin täysin tuntematon ja sen pitää luoda luottamus asiakkaisiin. Kokemus suomalaisista tuotteista ja tuottajista puuttuu, se pitää tehdä. Erityisesti messuja varten kannattaa valmistautua huolella etukäteen, suunnitella tapaamiset ja osallistua verkostoitumistilaisuuksiin, match makingiin ja oheistapahtumiin. Jälkihoitoa ei myöskään saa unohtaa. Erään ruotsalaiskonsultin neuvo suomalaisille: ”Puhukaa, pukeutukaa, juokaa vähemmän viinaa ”.

Asiakasymmärrys pitää olla aina riippumatta siitä missä yritys sijaitsee ja mitä se myy. Kenelle tuote on tarkoitettu, kuka sitä ostaa? Tämä on kaikissa tuotekehityksen vaiheissa olennainen asia. Ydintuote on syytä miettiä tarkkaan.

Pitää ymmärtää mihin tarpeeseen tuote tulee - sitä on tuotteistaminen

2016-11-02-10-25-03_resized

Suomalaisilla on perinteisesti ehkä hiukan huono itsetunto verrattuna esimerkiksi norjalaisiin. Olemalla tyytyväinen itseensä ja näyttämällä sen ulospäin luodaan positiivinen mielikuva niin itselleen kuin asiakkailleenkin. Keskustelun aloittaminen, puhuminen ja asiakkaan kuuntelu ovat tärkeitä, kun luodaan uusia liikesuhteita. Hymyilevien ihmisten viesti otetaan positiivisemmin vastaan. Silmiin katsomalla osoitetaan kiinnostusta toisesta. Tilaisuuksiin tulee pukeutua asiallisesti, niiden luonteiden mukaisesti, pukeutumiskoodien mukaisesti. Kannattaa siis miettiä minkälaista viestiä antaa ulospäin.

Mikroyrittäjä, älä vähättele omaa esitystäsi.

Se mitä te esitätte, se on maailman parasta sillä hetkellä teiltä!

Tapaaminen järjestettiin 1.11.2016 Iin Micropoliksessa.

kommentointi suljettu.