Sisäänheittopalvelu

Luin hiljattain Jari Parantaisen uuden teoksen Palvelun tuotteistaminen – Näin paketoit insinöörisi osaamisen sisäänheittotuotteeksi.

Kirjan tyyli on tuttua Parantaista. Hauskasti ja yksinkertaisesti kuvattua – voisiko sanoa keittiöpsykologiaa, joka kuitenkin myynnin maailmassa on yllättävän toimivaa. Arvostelua saa osakseen erityisesti Parantaisen oman oppikunnan, insinöörien myyntitaidot.

Kaupan maailmassa puhutaan paljon sisäänheittotuotteista. Sisäänheittotuotteen kohdalla voidaan käyttää niin sanottua saalistushinnoittelua; tuote myydään alle ostohinnan, mutta saadaan asiakas liikkeeseen.

Entä miten tämä sama ajattelu toimii palvelujen kohdalla? Esimerkiksi erilaiset palvelukartoitukset ovat oivallinen keino saada palveluntuottajan jalka ostavan asiakkaan oven rakoon. Tarjotaan siis asiakkaalle edullinen tai jopa ilmainen kartoitus. Riski asiakkaalle on pieni, ja hyvin tuotteistetun kartoituspalvelun hyöty mahdollisesti suuri. Tämän jälkeen päästää keskustelemaan isommista kaupoista.

Myyntiä ei kuitenkaan saa unohtaa sisäänheitto- eikä muunkaan tuotteen kohdalla. Se on vähän sama, kuin laittaisi kauppaliikkeeseen houkuttelevan tuotetarjouksen, mutta pitäisi kassan sinä päivänä kiinni. Palvelumyyjä unohtaa yllättävän usein tarjota asiakkaalle mahdollisuutta tehdä kauppa.

                      ”Soitellaan sitten kun olette miettineet asiaa.”

Suosittelen lämpimästi lukemaan Jari Parantaisen uuden teoksen. Sen saa ladattua ilmaiseksi Pölli tästä -blogista https://pollitasta.fi/kirja/. Ilmainen kirja. Niinpä, sisäänheittotuote sekin.

 

Iiro Lyytinen
elinkeinoasiamies, aluevastaava
Kehitysyhtiö SavoGrow Oy

kommentointi suljettu.