Pieni suurilla markkinoilla: Suomalaista ruokaa ja osaamista maailmalle

Suomalaisia elintarvikkeita viedään entistä enemmän maailmalle. Tuotannosta 15 % menee vientiin, minkä arvo oli 1,6 miljardia euroa vuonna 2017. Tavoitteena on kaksinkertaistaa vienti vuoteen 2023 mennessä. Laadukas tuote on suomalaisten kilpailuvaltti. Puhdas ilma, maaperä ja vesi, hyvinvoivat eläimet ja huipputasoinen ruokaturvallisuus ovat vahvuuksiamme. Erityisesti aasialaisia kiinostaa terveellinen, tauditon ja antibiootiton suomalainen elintarvike. Villi luonto ja puhtaus ovat pohjolan brändi, jota monet yritykset korostavatkin markkinoinnissaan.
Pohjois-Pohjanmaa on merkittävä ruokatuotantoalue. Erityisesti luomutuotanto on alueellamme valtakunnallisesti merkittävää. Vuonna 2017 Pohjois-Pohjanmaalla toimi 258 elintarvikkeita jalostavaa yrityksistä, joka on 9 % koko maan yrityskannasta. Alueemme elintarvikeyrityksistä 88 % on alle 10 hengen mikroyrityksiä. Meillä on paljon mm. pieniä marjojen jalostajia sekä myös maataloutta ja elintarvikealaa palvelevia starup-yrityksiä, jotka kansainvälistyvät heti alusta lähtien.

Perinteisesti on ajateltu, ettei pieni elintarvikeyritys voi onnistua kansainvälisillä markkinoilla, koska yrityksillä ei ole pääsyä jakelukanaviin, tuotantomäärät ovat liian pieniä ja resurssit vähäisiä. Kuitenkin pienelle laadukkaalle suomalaiselle tuottajalle kansainväliset markkinat ovat suuri mahdollisuus, sillä rajattuja korkeamman hintaryhmän asiakkaita on helppo löytää kaikkialta maailmalta. Mikroyritys ei kilpaile suurien elintarvikejättien kanssa kaupan myyntipaikoista. Kun kotimaan ruoan myyntikanavat ovat hyvin keskittyneet, niin kansainvälisillä markkinoilla on tarjolla monia vaihtoehtoisia jakelukanavia. Kansainväliset verkkokauppa-alustat, erikoisliikkeet ja ravintolat sekä suoramyynti paikallisissa tapahtumissa ja markkinoilla ovat mahdollisia myyntikanavia mikroyrittäjille. Esimerkiksi pelkästään Euroopassa järjestetään lähes 2000 paikkakunnalla joulumarkkinoita, joissa vierailee 500 miljoonaa kävijää vuosittain. Viennin aloittaminen usein vaatii pitkäjänteistä verkostoitumista ja puurtamista, mutta myös ”onnelliset sattumat” ja uudet kontaktit voivat avata ovia maailmalle.

Oulun yliopisto järjestää 8-9. elokuuta kansainvälisen IAIC-konferenssin (4th International Agriculture Innovation Conference) liittyen maatalouden ja elintarvikealan innovaatioihin. Paikalle on tulossa erityisesti aasialaisia tutkijoita ja yritysten edustajia, koska konferenssi järjestetään nyt ensimmäisen kerran Aasian ulkopuolella. MicroENTRE järjestää konferenssin yhteydessä oheistapahtumia, joissa alueemme yrityksillä on loistava tilaisuus luoda kontakteja ja esitellä tuotteitaan ja palvelujaan kansainvälisille vieraille. Kysy lisätietoja: katariina.ala-rami@oulu.fi , ulla.lehtinen@oulu.fi

 

Ulla Lehtinen

Tutkijatohtori

Oulun yliopisto 

Kerttu Saalasti Instituutti

Mikroyrittäjyyskeskus MicroENTRE

 

kommentointi suljettu.