PERSOONAA PELIIN

Yritykset eivät tee myyntiä ja markkinointia keskenään vaan sitä tehdään ihmiseltä ihmiselle.

Henkilökohtainen myyntityö on ollut omassa työhistoriassani aina läsnä ja siksi kirjoitankin aiheesta omiin kokemuksiin pohjautuen.

Vaikka nykyisin vannotaan paljon sähköisen myynnin ja markkinoinnin nimeen, henkilökohtaista asiakas kontrastointia ei voi unohtaa. Mikroyrittäjä laittaa aina persoonansa peliin lähtiessään yrittäjäksi. Yritys henkilöityy väkisin halusi sitä tai ei. Tämä ei suinkaan ole negatiivinen asia vaan useimmiten päinvastoin. Maailma on täynnä tuotteita ja palveluita ja tässä massassa pitää pystyä kilpailemaan ja erottautumaan.

Suomesta löytyy useita yrittäjä persoonia, jotka ovat laittaneet itsensä täysillä likoon yrityksen näkyvyyden eteen. Kauppiaat Vesa Keskinen ja Sampo Kaulanen lienevät tunnetuimpia mediapersoonia. Heidän toiminnastaan ja julkikuvasta on varmasti jokaisella oma mielipide, mutta medianäkyvyyttä herrat ovat osanneet hankkia. Edellisiin verrattuna toisenlainen persoona on PONSSE OY:n hallituksen puheenjohtaja Juha Vidgren. Hänen tapansa kertoa yritystarinaa on todella nautinnollista kuultavaa. Tarinoissa huokuu arvostus historiaa, henkilökuntaa ja asiakkaita kohtaan. Hän ei paistattele valokeiloissa, mutta on suuresti arvostettu henkilö omalla alallaan.

Tarinat ovat päivän sana markkinoinnissa. Jokaisella mikroyrittäjällä on oma persoonallinen otteensa ja tarinansa kerrottavana. Nämä vahvuudet pitää ottaa rohkeasti käyttöön. Myy ensin itsesi ja vasta sitten tuote tai palvelu. Asiakaskontakteissa ensimmäiset sekunnit ovat tärkeimpiä millaisen kuvan asiakas Sinusta saa, sama totuushan pätee myös työhaastatteluissa. Luottamuksellisen suhteen luomisen jälkeen asiakkaan kanssa on helpompaa neuvotella ja tarjota ratkaisuja. Luottamus lisää myös asiakkuuksien pysyvyyttä.

Meidän omassa Mikroyritysten verkostossa on monta hyvää savolaesta viäräleukoo. He ovat valjastaneet oman persoonansa yrityksen markkinointiin. Humoristiset Facebook päivitykset omista tapahtumista, eikä aina välttämättä suoraan yritystoimintaan liittyvistä, antavat yrityksestä helposti lähestyttävän ja ihmisläheisen vaikutelman. Some on oiva apuväline, mutta henkilökohtaiset juttutuokiot jäävät paremmin ja pysyvimmin asiakkaiden mieliin.

Omakohtainen kokemukseni asiasta liittyy Messutapahtumaan Helsingissä, jossa olin esittelemässä puualan tuotteitani. Tapasin messuilla Japanilaisen asiakkaan, joka otti yhetystietoni. Aikaa vierähti pari vuotta, kunnes sain yhteydenoton häneltä. Olin jäänyt hänen mieleensä muutenkin kuin pelkkänä käyntikorttina lompakossa ja näin sain ensimmäisen kauppani tehtyä Japaniin. Tästä opin että hyvin hoidettu kontakti voi poikia positiivisia asioita pitkänkin ajan kuluttua.

 

Aarno Niskanen

Kehitysyhtiö SavoGrow OY/Pielaveden Elinkeinoasiamies

kommentointi suljettu.